Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

    Handskrivet avtal angående barn giltigt?

    Det är inte ett giltigt avtal, man kan inte avtala bort sin umgängesrätt. Men den enda som skulle kunna ha något att invända är ju pappan själv.  du har ju inte gjort något för att hindra honom att träffa sitt barn. Så det finns inget som du kan ?åka dit på? - men skulle han vilja ha umgänge kommer inte ert avtal om ingen kontakt att gälla. Frågan vem som äger bostaden skulle jag faktiskt ta till en jurist. känns väldigt osäkert. 

  • Anonym (Stina)

    Att det är handskrivet har alltså ingen betydelse. Det går jättebra att skriva för hand eller t o m komma överens muntligt. men pappan har egentligen inte avtalat bort sin rätt till umgänge - vill han ha umgänge Har han rätt till det oavsett ert avtal. 

    bostaden antar jag har överlåtits till dig via banken eller liknande? Det är där jag tycker du ska gå till jurist och fråga precis som du gjorde här så att det är helt säkert att du faktiskt övertagit bostaden. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-22 11:42:55 följande:

    Nej, det är inte giltigt. Alla sådana avtal måste klubbas igenom i Familjerätten om föräldrarna är överens, och är de inte det så får de hänskjutas till Tingsrätten och klubbas igenom där. Dessutom gäller inte ens lagenliga avtal till barnets myndighetsdag i Sverige, man kan alltid ta upp ärendet igen efter en viss tid (tror att det är sex månader). 

    Vad är det för dumheter ni håller på med, både du och han..? Det är väl klart att han ska ha kontakt med sitt barn? Det har inget med bodelningen att göra. 


    Nja, föräldrarna kan avtala vad de vill men umgängesrätten står fast. Det behöver inte gå vare sig via familjerätt eller tingsrätt. Det vanligaste är att det INTE gör det. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-22 15:37:20 följande:
    Ja, det blev lite fel där. Är man helt och hållet jätteöverens, så behöver man förstås inte blanda in någon instans alls. Det gjorde inte min exman och jag heller! När det gäller TS och hennes ex. så tror jag dock att det blir nödvändigt med några professionella utomstående personer, som lyssnar och funderar och beslutar. 

    Hur eller hur, så kan man förstås aldrig avtala bort en föräldra-rättighet eller en föräldra-skyldighet, i utbyte mot något materiellt. Sådana avtal är inte giltiga i Sverige. 

    nja, igen. ;)

    Faktum är att om pappan i det här fallet inte vill ta hand om sitt barn så är han inte skyldig att göra det. Konsekvensen av att inte ta hand om sitt barn är att man kan förlora vårdnaden och den verkar han ju inte vara intresserad av att ha. Så länge det finns en annan vårdnadshavare kommer inget hända om en förälder struntar i sitt barn. Barnet har inte rätt att träffa sin förälder om föräldern inte själv vill. 


    om han skulle vilja ha umgänge med sitt barn så har han rätt till det, men det verkar ju vara precis det han inte vill. 


    Familjerätten jobbar inte med att övertala ovilliga fäder att träffa sina barn, och alla sådana insatser är helt frivilliga. Det är bara när båda föräldrarna vill träffa sina barn och inte är överens om hur detta ska ske som man kan blanda in familjerätt. Att en förälder tycker att den andre ska umgås med barnet är inte heller något som någon domstol har en åsikt om. 


    pappans skyldighet är i detta fall bara ekonomisk. han ska bidra till barnets försörjning. I övrigt har han inga förpliktelser. Så är det och det kan låta knasigt men några alternativ finns inte. Det är ju inte heller i barnets bästa att träffa en förälder som enbart tvingats till det. 

Svar på tråden Handskrivet avtal angående barn giltigt?