• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Padirac

Tänk om Trump inte dragit tillbaks sitt stöd till Ukraina.  :-/ 

Tow2Mater skrev 2025-10-15 18:49:30 följande:
    Jag läser att enligt Kiels institut för världsekonomi, att det militära biståndet till Ukraina minskade med 43% i juli och augusti jämfört med första halvåret. Kom igen nu europa, sluta håll tillbaka ert stöd!

• Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-10-15 19:20:57 följande:

Som det ska vara - europa ska se till sin egen bakgård. Men nu verkar de slacka av. 
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-10-15 19:20:57 följande:

Jag blir nyfiken på vilka "other donors" är, som kraftigt har ökat sitt stöd?
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2025-10-15 21:49:26 följande:
    Som det ska vara - europa ska se till sin egen bakgård. Men nu verkar de slacka av. 

Det är även USA, annars kan de packa upp sina baser och åka hem :whoco5: 

Intressant att militärt bistånd inte längre är så noga och när The Supreme Leader hindrar.

Men om det blir Tomahawks, så ändrar du dig igen kommer vi krasst inse, och pga du har ingen integritet att ha en åsikt som håller längre än näshåren räcker.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Rataxes

Mordor Stads kulturförvaltning hälsar att de "inte kan ha synpunkter på vilka åsikter en anställd hos en kulturaktör har", tydligen inte ens när det handlar om en regissör eller manusförfattare, och kommer således fortsätta finansiera putainisterna på Teater Tribunal. Verkar således inte finnas några demokratikrav utan vilken fascist som helst bör kunna få pengar av Mordor Stads kulturförvaltning. Mordor kommun styrs av S, V och MP som alltså finansierar putainism, fascisterna i Kräkmls desinformation och lögner om svenskt försvar och Nato, för mordorbornas skattepengar.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-10-22 07:28:16 följande:

Mordor Stads kulturförvaltning hälsar att de "inte kan ha synpunkter på vilka åsikter en anställd hos en kulturaktör har", tydligen inte ens när det handlar om en regissör eller manusförfattare, och kommer således fortsätta finansiera putainisterna på Teater Tribunal. Verkar således inte finnas några demokratikrav utan vilken fascist som helst bör kunna få pengar av Mordor Stads kulturförvaltning. Mordor kommun styrs av S, V och MP som alltså finansierar putainism, fascisterna i Kräkmls desinformation och lögner om svenskt försvar och Nato, för mordorbornas skattepengar.

Jaha?

Och tror du att någon går på dina projiceringar?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-22 07:28:16 följande:

Mordor Stads kulturförvaltning hälsar att de "inte kan ha synpunkter på vilka åsikter en anställd hos en kulturaktör har", tydligen inte ens när det handlar om en regissör eller manusförfattare, och kommer således fortsätta finansiera putainisterna på Teater Tribunal. Verkar således inte finnas några demokratikrav utan vilken fascist som helst bör kunna få pengar av Mordor Stads kulturförvaltning. Mordor kommun styrs av S, V och MP som alltså finansierar putainism, fascisterna i Kräkmls desinformation och lögner om svenskt försvar och Nato, för mordorbornas skattepengar

Ditt inlägg skulle vinna mycket på att du skriver vilka och vad du syftar på i stället för att använda omskrivningar,.
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-10-22 16:05:55 följande:
    Ditt inlägg skulle vinna mycket på att du skriver vilka och vad du syftar på i stället för att använda omskrivningar,.

www.regionstockholm.se/nyheter/2025/10/klargorande_kulturstod/

www.expressen.se/kultur/regissoren-hyllar-putins-krig-leve-ryssland/

Från Lars Wilderängs blogg:

"Notera att den skattepengdiande putinisttidningen ETC har ett erbjudande om 20% rabatt för föreställningen och tydligt tar fascisterna i Rysslands sida och på så sätt bidrar till att sprida Kremls propaganda och narrativ. Om någon tvivlade varför de återigen försöker ge sig på Blågula Bilen"

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-22 17:01:55 följande:

www.regionstockholm.se/nyheter/2025/10/klargorande_kulturstod/

www.expressen.se/kultur/regissoren-hyllar-putins-krig-leve-ryssland/

Från Lars Wilderängs blogg:

"Notera att den skattepengdiande putinisttidningen ETC har ett erbjudande om 20% rabatt för föreställningen och tydligt tar fascisterna i Rysslands sida och på så sätt bidrar till att sprida Kremls propaganda och narrativ. Om någon tvivlade varför de återigen försöker ge sig på Blågula Bilen"

Tack, då kunde jag begripa vad det handlar om.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-10-22 20:23:36 följande:

Rysslands problem expanderar utanför kriget mot Ukraina...

Tja, jag tror på det när jag ser det... Visst vore det trevligt om Putin finge uppleva den totala kollapsen av hans vision att återupprätta Sovjetunionen men jag ser inga tecken på det ännu. Tvärtom, diskussionerna om fred i Ukraina utgår från dagens frontlinje, vilket de facto belönar Putin för anfallskriget.
  • Rataxes

Jag läser på X att Public Service's älskling, Göran Greider är ledsen, inte för att moskvastaten bombat ett dagis i Ukraina, utan för att Sverige hjälper Ukraina att försvara sig.

Hans hänvisning att krig skapar arbetstillfällen i Sverige kan ju vändas till att det är hans älskade moskvastat som skapar dessa arbetstillfällen.

• klyban
    Rataxes skrev 2025-10-23 06:58:11 följande:

Jag läser på X att Public Service's älskling, Göran Greider är ledsen, inte för att moskvastaten bombat ett dagis i Ukraina, utan för att Sverige hjälper Ukraina att försvara sig.

Hans hänvisning att krig skapar arbetstillfällen i Sverige kan ju vändas till att det är hans älskade moskvastat som skapar dessa arbetstillfällen.

Du har rätt livlig fantasi inser man.

Och ja, det skapar arbeten denna affär oavsett vad man tycker om anledningen, och varför ska det förnekas?

• Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-23 06:58:11 följande:

Det är alldeles strålande att vi ingår ett avtal med Ukraina om att sälja JAS Gripen i stora antal! (Jag antar att det är det det handlar om?)

Tyvärr kommer väl de planen att levereras efter att kriget har avslutats men de borde vara till god hjälp för att förhindra att Putin återupptar sina anfall om några år. Hur kan någon ha invändningar emot det, ja om man nu inte gillar Putin alltså?
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-10-23 08:08:07 följande:
    Det är alldeles strålande att vi ingår ett avtal med Ukraina om att sälja JAS Gripen i stora antal! (Jag antar att det är det det handlar om?)

Tyvärr kommer väl de planen att levereras efter att kriget har avslutats men de borde vara till god hjälp för att förhindra att Putin återupptar sina anfall om några år. Hur kan någon ha invändningar emot det, ja om man nu inte gillar Putin alltså?
    Greider lever ju i något slags alternativ verklighet som chefredaktör på Dala-Diktatorn. 
  • Tom Araya
    Mentat skrev 2025-10-22 21:46:23 följande:
    Tja, jag tror på det när jag ser det... Visst vore det trevligt om Putin finge uppleva den totala kollapsen av hans vision att återupprätta Sovjetunionen men jag ser inga tecken på det ännu. Tvärtom, diskussionerna om fred i Ukraina utgår från dagens frontlinje, vilket de facto belönar Putin för anfallskriget.
    Jag tror det är oundvikligt att en fred måste innebära eftergifter från Ukrainskt håll vad det gäller territorium och gränserna före kriget, tyvärr.

Men Putins nuvarande fredsvillkor är helt bortom all rimlighet, så han måste pressas till att börja närma sig Ukraina.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-10-23 10:12:58 följande:
    Greider lever ju i något slags alternativ verklighet som chefredaktör på Dala-Diktatorn. 
    Perplext, då du glömde sav att berätta vad som var fel.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa