Inlägg från: Norrlanskvinna |Visa alla inlägg
  • Norrlanskvinna

    Hur är er barnmorska? Har svårt för min

    Ja som frågan lyder, hur är er barnmorska. 
    själv har ca halva graviditeten gått och detta är mitt första barn (dock tredje graviditet) så jag vet ju som inget annat än min barnmorska. 
    På inskrivningsmötet så frågar hon om jag tänker att denna gången så går graviditeten hela vägen. Jag svarade att jag hoppas det men kan tyvärr inte påverka att jag har fått missfall två gånger innan. Men nja hon hade en annan min. 
    sen så hade jag ett BMI på 31 när jag blev gravid och på två månade så hade jag gått upp just under ett kilo. Jag berättade att jag mår fruktansvärt dåligt och har inte orkat träna. Innan tränade jag fyra gånger i veckan minst och har nyligen gått ner ca 9 kilo. 
    Hon säger efter en stund från ingenstans -man behöver ju inte gå upp i vikt bara för att du tror det. 
    Jag har aldrig sagt något om det, aldrig! 
    sen så vid varje möte pratar hon om kost och träning. hon har aldrig frågat om rädslan om missfall, eller tankar kring graviditet eller något sånt. 
    Hon tycker att allt ska ske naturligt så hon har inte pratat med mig om Covid vaccin eller influensan eller någon annan sjukdom för den delen. Hon har inte informerat att jag är högrisk från vecka 20. 


    Vi pratade en gång om förlossning och jag berättade att jag hade en rädsla att gå över till vecka 42. Men hon sa att min känsla och rädsla är fel och att det finns inget farligt med att gå över för mycket i graviditeten utan allt ska ske naturligt. Så jag hade tydligen fel. 


    jag vet inte, är det jag som är konstigt eller ska det vara såhär?

  • Svar på tråden Hur är er barnmorska? Har svårt för min
  • Norrlanskvinna

    Alltså tack alla för eran hjälp. jag har själv misstänkt det men som sagt har inget att jämföra med. 

    Gällande vikten så ska hon absolut informera om risker och vilken hjälp det finns att få! Absolut det är ingen tvekan!
    Men att jag inte har fått någon riktlinje vad jag ska Max gå upp helst eller attityden som denna kvinna ha är mot feta tycker jag inte är okej. 
    själv så vill jag inte gå upp så mycket i Vikt för det är tungt för kroppen och jag har ju redan gått ner nästan 10 kg. Men jag får höra från henne som om att jag aldrig har rört på mig och nu när jag är gravid så kommer jag bara att ligga och jäsa På soffan. 
    Samma sak gällande vaccin, man gör som man vill men jag tycker ändå att barnmorskan på ett sjukhus ska informera om risker och fördelar med vaccination. 

    första SF måttet ska göras vecka 24 så är någon vecka kvar och då har jag henne. det blir nog att byta barnmorska efter det. 


     

Svar på tråden Hur är er barnmorska? Har svårt för min