• Familjelivsredaktionen

    Vill du att Sverige ska gå med i Nato?

    En del vill se en anti-Putin-pakt ? andra vill att Sverige går med i Nato. Skeptikerna menar dock att det skulle påverka det säkerhetspolitiska läget negativt om vi bröt den svenska neutralitetsprincipen. 

    Vad tycker du? Borde Sverige gå med i Nato?


    Bonusfråga: Har du ändrat inställning till Nato efter senaste tidens händelser i Ukraina?

    Skriv gärna och berätta hur era tankar går!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att Sverige ska gå med i Nato?
  • Anonym (S)

    Min inställning till Nato har bara stärkts. NEJ till Nato. Vi kan samarbeta ändå.

  • Tecum

    Jag har tidigare varit för ett Natomedlemskap. Men de senaste månaderna har jag börjat tveka. Jag får nämligen intrycket att Putin VILL att Sverige och Finland går med i Nato. Då kan han med fog säga att Nato flyttat fram positionerna och använda det som förevändning att invadera Baltikum. För hans politik gör ju allt för att öka stödet för ett medlemskap i våra länder, rent logiskt känns det kontraproduktivt men kanske finns den baktanke jag nämnde med i bilden.
    Bäst vore om Sv och Fin hade ett underhandskontrakt med Nato, blir vi anfallna av Ryssland får vi stöd även om vi inte formellt är medlemmar. Då hade vi säkerheten och samarbetet utan att Putin kan utnyttja det i propagandan. Kanske finns det redan! För en sak är säker, Nato kommer aldrig att tolerera att Sverige blir ockuperat, läget i Östersjön är för strategiskt viktigt för Nato. Öresund och Bälten måste hållas öppna till varje pris. Men för Finland är det värre, deras läge är inte så viktigt för Nato rent militärt.

    Påståendet att Putin inte vågar anfalla Natoländer håller inte längre. Putin är uppenbarligen mentalsjuk och saknar spärrar. Vill han ta Baltländerna säger han bara att om Nato ingriper skickar han kärnvapen över hela Europa. En eventuell vedergällning tror han inte på för det innebär att världen förstörs och större delen av mänskligheten utplånas. Det vågar inte väst, menar han. Och skulle det ske lever han efter mottot "efter mig syndafloden". Han drar sig inte ett ögonblick för att trycka på knappen.

    Enda hoppet är att han kör fast Ukraina och blir avsatt av sina egna. 

  • Embla twopointoh

    Nej, av två anledningar. Dels vore det att spela Putin i händerna, det är den förevändning han behöver, och dels för att det inte behövs. Sverige har samarbetat med NATO i årtionden och har i hemlighet tillåtit militära övningar och förflyttningar ske på svenskt territorium (vissa av dessa "hemligheter" kom ju fram relativt nyligen), så man kan definitivt säga att Sverige har varit en inofficiell medlem i NATO under rätt lång tid. Dessutom är det orimligt att anta att Putin ostraffat skulle annektera Gotland, till exempel, det skulle varken NATO eller USA gå med på.

  • Drottningen1970

    Osäker. Har i grunden varit emot, men i detta läge hade det varit bra om vi redan var med.

    Att gå med just i detta läge tror jag skulle vara farligt. 

  • Flash Gordon

    Vad menar FL:s redaktion med en "anti-Putin-pakt"?!

    Vilka ingår i den i så fall? Finns det ens någon sådan? Planeras någon sådan?

  • Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt)

    Tror det är pest eller kolera vi står redan på Putins lista av ovänner. Experter tror att han kanske väljer att angripa Sverige för att skrämma upp NATO länderna i sin jakt på sitt ryska imperium med de Baltiska länderna. Gotland och Blekinge kan då ligga illa till, likaså vårt elsystem som kan slås ut som en varning.

    Å andra sida om vi går vi med i NATO har vi sagt JA till att starta ett världskrig och ligger nog väldigt risigt till. Svårt att se hur vi kan klara oss ur denna soppan.

  • Flash Gordon
    Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt) skrev 2022-03-10 13:25:57 följande:
    Å andra sida om vi går vi med i NATO har vi sagt JA till att starta ett världskrig 
    Hur då? Hur har vi sagt ja till att starta ett världskrig?
  • Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt)
    Flash Gordon skrev 2022-03-10 15:23:13 följande:
    Hur då? Hur har vi sagt ja till att starta ett världskrig?
    Därför att Ryssland tolkar det som en krigshandling och ett svek och kommer vilja hämnas alla som går emot dem.
  • Anonym (...)

    Bilda en anti-putin pakt. Har ni rökt på eller legat under en sten hahaha

  • Embla twopointoh
    Anonym (onskan segrar alltid på kort sikt) skrev 2022-03-10 15:56:15 följande:
    Därför att Ryssland tolkar det som en krigshandling och ett svek och kommer vilja hämnas alla som går emot dem.
    Det där är ett bakvänt resonemang. Ska man låta bli att säga ifrån för att förövaren kan bli sur och vilja hämnas? Det är fegt och precis sådant som gör att brott och hemskheter kan fortgå.
Svar på tråden Vill du att Sverige ska gå med i Nato?