Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 15:35:12 följande:
    Ja, det är för jäkligt att inte alla i alla fall kan få minst 5 kvadratmeter vardera. Hur tänkte folk egentligen?
    Av allt jag skrev var det det du reagerade på?
    Att framställa mina funderingar som löjliga.
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-06 15:39:24 följande:

Alla skyddsrum har två utgångar. En i reserv.

Men de flesta skyddsrum jag sett har passerat "bäst före datum" för att uttrycka sig försiktigt. Det har borrat och byggts i dom, och prylarna inne i dom är gamla och trasiga eller saknas.

Mitt närmaste skyddsrum var väldigt litet och hade bara en dörr vad jag kunde se. Skyddsrummen i min huslänga ligger i var tredje port.

Kan tänka mig att många skyddsrum runt om i landet inte underhållits särskilt väl...
    De slutade väl t o m byggas nya efter 90-talet?
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-06 15:50:26 följande:
    Finns helt säkert två utgångar.

En lucka i väggen exempelvis. Går till en uppstigningsbrunn utanför skyddsrummet.

De flesta skyddsrum jag sett är byggda på 40-50-60 -tal. Sen faller antalet för varje årtionde. Inte sett något från 90-00 -tal. Har varit med och byggt några nu på senare år. Men många är det ju inte...
    Måste dit och kolla igen, för du har antagligen rätt! Tack!

Intressant detta...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (B) skrev 2022-03-06 16:18:05 följande:

I kommunen jag bor i finns det endast ett enda skyddsrum, med plats för ca. 150 personer. I en kommun med ca. 20.000 invånare...

Först till kvarn om det blir skarpt läge m a o!
  • Anonym (Orolig)

Nu har jag kollat, och mycket riktigt var det en lucka i väggen i ett av de oanvända förråden. Det var olåst så jag kollade och det var en tunnel och stege uppåt. 
    Så ja, det fanns två in/utgångar.

• Anonym (Orolig)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

Förstår att det känns motigt att behöva lämna sina djur, men tänk lite längre... Det går inte att folk tar med husdjur i skyddsrummet. Det hoppas jag det verkligen inte kompromissas med.

Det är trångt som det är, 0,75 kvm per person. Ska det då trängas hundar, katter, marsvin, kaniner, burfåglar och sköldpaddor också? 
    Funkar inte!!! Inte för allergiker, inte för någon! Hur och var ska djuren uträtta sina behov? Man kan bli sittande i tre dygn där, det är tillräckligt krävande att ta hand om mänsklig avföring misstänker jag...
  • Anonym (Orolig)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:53:37 följande:
    Polisen lär inte stå utanför skyddsrummet och haffa alla med djur. Tror det är många som kommer gå dit med sina husdjur fast det är emot reglerna, 
    Hoppas vid gud att folk är vettiga nog att stoppa alla som vill ta in husdjur!!!
    Det är ett tufft val men absolut nödvändigt anser jag att lämna djuren utanför.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (om inte) skrev 2022-03-06 22:18:29 följande:
    Alla skyddsrum är inte så små. I vårt område är skyddsrummen, så klart, våra förråd. Varje hus inom en km radie har egna skyddsrum, inte så konstigt då husen är byggda på 40-50-talen. Förråden är väl ca 2*2 m ungefär, fast en del är avlånga, och varje lägenhet har ett motsvarande förråd. 
    Så, vad är det du vill säga med det? 
    Tror du att man har ensamrätt på sin förrådsyta i skyddsrummet? 
    Alla har rätt till närmsta skyddsrum oavsett om man bor i närheten el inte, det packas nog så fullt det går om det är skarpt läge.
    Menar du att det är godtyckligt vilka skyddsrum folk får ta med sina husdjur i? Är de stora så går det bra, eller vadå? Vilka ska bestämma det, ska alla få göra som de vill?
    I brinnande krig finns det nog inte så mycket utrymme till diskussioner eller konsenus gällande vilka husdjur som får tas med, hur många etc. 
    Det jag kan läsa mig till på msb är att ledarhund kan tillåtas, thats it.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-03-06 22:59:04 följande:

Vad händer om en eller några hyresgäster går ner i skyddsrummet och låser dörren från insidan? Är det möjligt?

Borde inte vara möjligt men så är det säkert. Finns säkert idioter som skulle göra det.
Svar på tråden Skyddsrum