Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Skyddsrum

Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:19:00 följande:
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
    Låt säga att 70 personer får plats i skyddsrummet. Då har alla 1 kvm säger vi. Där ska du sitta i kanske tre dygn, och även sova.
    Tycker du då att det är ok att åtta hundar, 10 katter, 16 burfåglar och 15 tamråttor/kaniner/marsvin också ska trängas där? Var ska de kissa och bajsa? Kommer alla djur att hålla sams? Störa de andra? 
    Hur ser du på hygienen? Folk med pälsdjursallergi? 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:35:56 följande:
    Vet du vilken annan art som inte kan uppföra sig under sådana omständigheter? Människor. Det är andra människor du behöver oroa dig för, inte hundar. 
    Löjligt. Det begriper du väl att det inte kommer funka med massa husdjur i ett trångt skyddsrum i skarpt läge. 
    Människor går först hur illa de än beter sig. Allas lika värde du vet...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:37:26 följande:
    Nja, det enda viktiga är vilka som har makten i ett skyddsrum. Jag kommer ta med alla nödvändiga vapen för att förhindra idioter från att skada mig eller mina djur. 
    Makten i ett skyddsrum... herregud det är folk som du som inte verkar ha något sans eller vett... Dina djur och ditt mående är viktigare än att alla får tillgång till ett fungerande och "tryggt" skyddsrum
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:46:17 följande:
    Jodå, det funkar. Det är ingen optimal situation, som det sällan är i krig. Men det funkar. Och nej människor går inte först. Ditt liv är inte ens i närheten värt så mycket för mig som mina djur. 
    Såklart, för egon som dig är dina behov viktigare än kollektivets.
    Så trevligt om någons pundares oberäkneliga hund släpps in i skyddsrummet och atttackerar dina små älsklingar och fler i tumultet som kommer uppstå.

Så du vet att det funkar med massa husdjur i ett skyddsrum i skarpt läge i några dygn... all hund och kattskit, och piss från stressade djur, trängsel och stress och obehag. 

Nä, lägg ner. Husdjuren kommer inte in i skyddsrummen hur gärna du än vill tro det. Människor går först.
    Du får väl sätta dig i säkerhet på landet istället med dina djur.
  • Anonym (Orolig)
    Aniiee skrev 2022-03-06 23:59:19 följande:
    Tanke: häromkring är det elektronlås överallt. Ingen bricka, ingen tillgång. Det lär inte förändras om larmet går. Ställer man upp dörrarna så går hela skyddsrumstanken förlorad. Så vad ska man göra för att inte vara en idiot?
    Det är fastighetsägarens ansvar och skyldighet att alla kan ta sig in i skyddsrummet och att skyddsrummet fungerar. Är elen utslagen (troligt om det är krig) så måste det ju finns andra alternativ. Finns väl inga skyddsrum som är byggda med modern teknik?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-07 00:05:15 följande:
    Haha hör du inte hur du låter? Du är inte mindre ego för att du sätter människoliv över djurens liv. Jag sätter mina familjemedlemmars liv, där hundarna ingår, först precis som du gör med din familj. 

Ja individer kan vara jäkligt oberäkneliga, speciellt människor. Kommer du sitta vid dörren till skyddsrummet och göra en bedömning om vilka människor som är oberäkneliga nog att inte släppas in? Det kommer förvisso inte gå att se. Men eftersom du uttrycker dig med nedsättande ord som "pundare" om människor som lider av missbruk kan jag nog gissa på var din människosyn ligger.

Ja krig är stressigt och ohygieniskt och fult. Ditt prinsessliv får du släppa när kriget kommer hjärtat. 
    Ditt resonemang är bara löjligt och håller inte i kris. Du går på känsla att dina behov står över alla andras och att du liksom kan göra som du vill, du är t o m beredd att "ta makten" i skyddsrummet med vapen för att få in dina djur...
    Det håller ju inte, och det är väl därför du går till personangrepp och tar till förminskande tillmälen för att få ut din frustration.
    Du kan inte ens bemöta det jag skrev på ett konstruktivt och resonerande sätt.
    Förstår att detta är tufft för dig och alla djurägare, men det är bara att acceptera.
    Har du skaffat djur får du sätta sig i säkerhet på landet istället.
    Men förhoppningsvis blir det inget krig.
  • Anonym (Orolig)
    Aniiee skrev 2022-03-07 00:14:11 följande:
    Det räcker ju att dörrarna är moderna och har moderna lås. Vårt skyddsrum/förråd finns inga vanliga nycklar till, bara vridlås på insidan, sånna som inte går att ställa upp, och elektronlås på utsidan. Fungerar inte elektronlås en så kommer man inte in. Det händer ett par gånger om året att man inte kommer in dit, genom porten eller genom cykelförrådet pga att låsen havererat.

Aja, bara en tanke som slog mig. 
    Skyddsrum har speciella metalldörrar med olika vred som öppnar och stänger. De ska ju kunna stå emot bomber och gasattacker, så det är inga vanliga dörrar... Finns knappast skyddsrum som har kodlås och blippgrejer...
    Skyddsrum slutade byggas på 90-talet, kanske t o m 80-talet.
  • Anonym (Orolig)

Det är helt sjukt hur man kan tro att man kan ta med sina djur till skyddsrummet i skarpt läge.
    Det är inte tillåtet med djur där, och det finns anledning till att det!!!
    Det finns folk som är allergiska, och det är trångt som det är. 0.75 kvm per person om skyddsrummet är fullt. Mät upp det hemma i lägenheten så så fattar ni.
    Ska det dessutom in kattburar och hundar, nä men allvarligt... det är så korkat så det finns inte. Jag saknar faktiskt ord hur jävla dumt det är.

Det går bara inte. Det är ju en enorm säkerhetsrisk att släppa in massa hundar och katter, fattar ni inte det??? 
    Tro ni på fullaste allvar att det kommer vara fritt fram att för alla att ta med alla sina husdjur ner? Det skulle det bli på bekostnad av utrymme och innebära att människor kanske inte får plats

Även om det fanns plats kan ni inte  garantera att alla djuren håller sams, är van med människor, fungerar med andra djur, fungerar i stress etc 

Vad gör ni om en aggressiv hund attackerar ditt djur där nere, eller ännu värre en människa?  Fullständig tumult skulle uppstå. Otroligt obehagligt i ett så instängt rum.
    Verkar inte som ni fattar vad ett skyddsrum är och ser ut.

Inte en chans att ni får ta med era djur. Ta skydd på landet i stället, lämna stan och åk till en lugnare plats, mycket bättre för de djur ni säger er värna om.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (X) skrev 2022-03-07 18:43:26 följande:
    Ha ha, ska du stå och vifta med en hand medan du håller katten i den andra?
    Medans hon viftar kommer någon annan hiva iväg katten/kattburen.
    Det kommer råda panik från alla håll, finns ingen tid för finkänslighet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 19:44:50 följande:

Det blir ju också ohållbart om alla ska ta med sig sina djur ned. Förstå hur många som har hund och utekatt. Lägg till ett gäng fåglar. Barnens kaniner och marsvin. 

Hur ska det funka praktiskt?

Mycket bra fråga. Kexsmula kanske har svar?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 19:46:02 följande:
    Ser ju framför mig ett gäng rejält stressade hundar kombinerat med massor av småbarn. Inget som kan gå fel där inte....
    Nej bara mysigt. Alla hundar är ju så snälla och väluppfostrade, är aldrig stressade ... 

Så otroligt naivt att tro att det skulle funka med massa  djur i ett packfullt skyddsrum med stressade och panikande människor.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Jadu) skrev 2022-03-07 20:07:42 följande:
    Ja så är det. Jag förstår hur mycket ett djur kan betyda, har som sagt själv haft ett djur som var mitt allt i många år. Men jag hade inte krävt en plats i ett skyddsrum utan tagit bilen och kört så långt från stan jag kunde.

Jag fattar också att det skulle vara ett trauma att lämna sina husdjur i krig, krig i sig är en mardröm, men det är inte rimligt att tro att det är fritt fram att ta med sina djur i skyddsrummet.

Då får man se till att lösa det på annat sätt, i god tid. Lämna staden t ex. 
    Bor man ute på landet är det inte så stor risk att bli bombad och behöva leta upp skyddsrum...

Svar på tråden Skyddsrum