• klyban

Skyddsrum

Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 15:33:10 följande:
    I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??
    Skyddsrum har en funktion, och en facilitet där man ska känna trygg ifrån bomber och inte för bekvämligheten skull.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-22 08:45:51 följande:
    Man har tänkt att göra det när man ser ett behov, d.v.s. ett tydligt hot, ungefär som du beskriver i din andra mening.

Idag kan man dock inte räkna med någon sådan förvarningstid där hotet är tydligt innan det smäller och svenskens tröghet av att ha varit invaggad i trygghet under lång tid gör oss ovilliga att reagera på hot som är lite vaga och svävande.

Försöker du påstå att regelverket är borta?

Bor du ens i Sverige?
    För det är lite skevt det du skriver.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-23 14:30:14 följande:
    Ansvar för underhåll

Ägaren till fastigheten där skyddsrummet finns bär ansvaret för att underhålla utrymmet och den utrustning som ska finnas på plats. Det finns inga hinder för att under fredstid använda ett skyddsrum för andra ändamål, om det inte begränsar eller förhindrar inspektion och underhåll. Vid ett regeringsbeslut om höjd beredskap har fastighetsägaren två dygn på sig att klargöra skyddsrummet för krigstida bruk. Då ska alla fredstida funktioner vara utrymda och samtliga krigstidsfunktioner vara installerade.

Regler för skyddsrum - Presto

I dag fungerar de som till exempel pingisrum eller cykelförråd. Men vid höjd beredskap ska cyklarna vara utslängda och skyddsrummet iordningställt inom 48 timmar.

Skyddsrum så funkar det - Krisinformation.se

Microsoft Word - Framsida_ArtikelB&T_070510.doc (msb.se)

Höjd beredskap (msb.se)

Så du berättar nu ett regelverk finns?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-23 14:48:38 följande:
    Mhm... och du kan ju se efter vad som står där...
    "Vid höjd beredskap har fastighetsägaren 48 timar på sig att tömma och iordningställa skyddsrummet".

Där har du svaret och det är det man förhåller sig till, sen att de blivit lata de senaste decennierna och kanske inte haft den koll man borde haft på skyddsrummen, ja, det är en annan fråga.

Men jag är rätt övertygad att många av dessa skyddsrum går göra i ordning på 48h, sen inte tipptopp kanske, men gott nog som skydd och för sin kapacitet.(Men det blir mycket skräp utanför husen den saken är dock uppenbar och då om det blir så bråttom som 48h.)

• klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-23 15:26:31 följande:
    ...och du förstod inte att det var detta jag beskrev, fast med andra ord och mindre detaljerat?

Det jag ser är att vi har skyddsrum som behöver utrymmas om det blir nått, vi är inte ens nära där idag.
    Så jo, jag förstår skyddsrummen och att de befintliga inte alls behöver vara redo idag.

Du verkar inte riktig greppa detta med skyddsrummen ska ställas i ordning när kriget kommer, och inget krav att iordningställda dessa före.
    Det är extremt simpelt faktiskt på den punkten.

• klyban
    Tom Araya skrev 2022-12-23 16:24:04 följande:
    Men det är ju precis vad jag beskrivit. Ingenting av det jag har skrivit motsäger detta.
    Du verkar vilja opponera dig enbart för opponerandets skull.

Nej, det var för du såg ut inte förstå det fanns regelverk för dessa.

Men om du säger just att ingen behöver ens bry sig innan 48h och efter krig på väg.
    Så ja, då säger vi samma sak där, men gör du verkligen det J/N?

• klyban
    Tow2Mater skrev 2022-12-23 17:15:07 följande:
    Ja, efter 48 timmar kan kriget vara i princip över.
    Om man glömmer av upptrappning som krävs för börja föra krig mot Sverige, så kanske man inbillar sig det du gör där.
  • klyban
    Anonym (Hmm) skrev 2022-12-23 17:51:17 följande:
    Tror ju också att många av de befintliga skyddsrummen byggdes anpassade för den tidens vapen.
    Idag gäller andra förutsättningar.

Det är rätt blandat på klassningarna på dessa såg jag när jag titta på MSB för nått år sedan, och kärnvapen var definitivt tanken med en del av dom.
    Andra bara för för små bomber/granater, andra mot större bomber.
    När det kommer till bomber så har dessa inte ändrats mycket under åren. tekniken och sen lite uppfinningar som tex bomber som bränner upp syret.

En bomb som dock är nyare, det är bunker buster bomber.
    Men jag har extrema svårigheter att se man använder nått sånt mot normala skyddsrum med privatpersoner ute i stadsdelarna.

• klyban
    Anonym (Jo) skrev 2022-12-25 20:12:09 följande:
    Det tror jag med.

Vilka?
    Enda direkta skillnaderna man ser med bomber är just bunker buster bomber, och extremt svårt och se man släpper dessa på skyddsrum i stadsdelarna.

• klyban
    Karl03 skrev 2022-12-30 02:16:15 följande:
    Alltså det är inte automatiskt så att moderna vapen är kraftigare, snarare tvärt om, men däremot har moderna vapen generellt sett lite bättre precision.

Sen så har stormakterna dessutom gott om gamla vapen i sina förråd misstänker jag.

Skyddsrummen byggdes dock ändå aldrig för att klara absoluta direktträffar men däremot ska de enligt normen klara ganska kraftiga detonationer nära inpå.
    Skulle nog också säga de blivit svagare med högre precision istället, det är väl bara bunker buster, men det behöver man nog inte oroa sig i vanliga skyddsrum ute i stadsdelarna.
  • klyban
    Karl03 skrev 2022-12-30 12:20:29 följande:

Bunker busters sparar man nog till så kallade högvärdiga mål. 

Vet dessutom inte ens om ryssarna har några sådana vapen. Tror inte det! Skulle man ha det så saknar ryska vapensystem ändå den meterprecision som krävs för att man ska ha någon nytta av dom. 

Mmm, och detta berättar ju då att skyddsrummen har sin klassning och funkar där efter.
    För det var ett argument att det var så många nya vapen, och det är inte riktigt sant, då de har ungefär samma sprängkraft.

Karl03 skrev 2022-12-30 12:26:15 följande:

Däremot krävs ingen bunker buster för att göra mos av ett normalt skyddsrum i ett vanligt flerfamiljshus. En vanlig trött gammal 125kg bomb flyger nog rakt genom taket eller väggarna som om de vore gjorda av papp.

Förutsatt att bomben träffar oturligt.

En del har högre klassning, men många har låg också, så det är olika från fall till fall.

Är inte så bekant med skyddsrum, men jag bara antar att klassningen berättar vad de klarar och inte klarar.

Svar på tråden Skyddsrum