• Anonym (Freja)

Alla dessa uv-kläder till barn

Hej! Nu har jag börjat planera lite inför sommaren och vad mitt barn saknar i garderoben. Jag undrar om man verkligen behöver dessa uvkläder som marknaden vill att man ska köpa. Räcker det inte med en bra vid solhatt (typ från PoP) , vara noga med solkrämen, heltäckande kläder i den mån det går, och försöka få barnet till att vara i skuggan de värsta timmarna på mitt på dagen?  

(Sen har jag iof köpt en heltäckande uv-dräkt till stranden för barnet, men inte plagg som ska användas utöver det) 

Sätter ni på barnen uv-kläder på sommaren? 

• Svar på tråden Alla dessa uv-kläder till barn
  • Anonym (A)

Utomlands när hon var liten hade hon en uv-tröja på sig på stranden men inte hemma i Sverige.

• cosinus

Nä jag har inte haft det men dels bor vi i norra delarna av landet så lusten att ha väldigt lite kläder är väl mer begränsad än i Skåne och dels har de fixat solen i den mån de utsatts för den bra.

Jag har haft solhatt och lite för stora t-shirts till stor del. Man bränner sällan underarmar och underben om man inte ligger och pressar och är det något barn gör så är det att vara i rörelse konstant. Sen har de som små sovit middag när solen varit som elakast och har det varit riktigt varmt har de trivts bra i skuggan. Jag har köpt solskyddsfaktor typ sommaren 2014 och 2018 som varit riktigt varma bara. Annars har jag inte behövt smörja ens. De har badat, frusit, klivit upp och klätt på sig. Utomlands har vi smort en del men inte haft uv-kläder för även där har de blivit så rackarns kalla av konstant blött tyg mot kroppen när de badat att det varit bättre att de fått bada och sen få på sig kläder som täcker.

Barnen har aldrig bränt sig medans de varit så små att jag varit ansvarig för klädsel och smorsel.

• Mrs Moneybags

Har bara haft det vid Medelhavet, inte i Sverige. Men mitt barn är redan brunt så han har väl ett visst skydd av naturen. 

Det är i alla fall betydligt billigare i längden med uv-kläder jämfört med alla dessa dyra krämer. 

En vanlig vit, löst sittande skjorta motsvarar ungefär 50 spf. Kan vara bra att veta, både för barn och vuxna. 

• BuoBä

En långärmad, löst sittande bomullsskjorta ger ca SPF 50. Det har vi haft på vårt barn när solen varit svår att undvika. Och en solhatt med brätten runt om så att nacken täcks.
    UV-tröja har vi enbart haft på stranden, för att de torkar snabbare än bomull.

• Anonym (Jo)

Krämerna innehåller ju en massa hormonstörande ämnen och är inte nyttiga, ej heller lika bra. Vi har både uvkläder och solkräm som komplement. Skulle gärna ha en uv-dräkt som täcker armar, överkropp och ben själv!

• BuoBä
    Anonym (Jo) skrev 2022-03-07 13:36:28 följande:

Krämerna innehåller ju en massa hormonstörande ämnen och är inte nyttiga, ej heller lika bra. Vi har både uvkläder och solkräm som komplement. Skulle gärna ha en uv-dräkt som täcker armar, överkropp och ben själv!

UV-kläder innehåller också kemikalier för att göra dem UV-absorberande. Just saying...
  • Zakopane

Har fyra barn födda mellan -06 och -19. Nej, vi har aldrig köpt, ägt eller använt eller känt behov av UV-kläder under svensk sommar. 

Det skulle vara om man åkte till Spanien i juli eller liknande.

• Zakopane
    Zakopane skrev 2022-03-07 14:13:28 följande:

Har fyra barn födda mellan -06 och -19. Nej, vi har aldrig köpt, ägt eller använt eller känt behov av UV-kläder under svensk sommar. 

Det skulle vara om man åkte till Spanien i juli eller liknande.

Vi brukar använda solhatt om de inte har så mkt hår (småbarn) och lite solkräm möjligen på axlar/nacke. Det är inte så ofta de går helt nakna i gassande sol. 
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2022-03-07 12:48:23 följande:

Jag förstå mig inte på denna rädlsa för solen. Mina barn har endast haft UV-kläder när vi var lång i söder, ut inte ens då alltid.
    Kläder, något på huvudet, och skugga när solen bränner som värst. Människan behöver faktist solljus på huden, det är kontraproduktivt att stänga ut allt.

Hört talas om hudcancer? Det håller på att bli rena folksjukdomen.

Ja, man behöver sol. Ca 20 minuter om dagen räcker, och då ska man så klart inte vara ute i gassande solsken mitt på dagen när det bränner som värst.
  • Anonym (Mamma)
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-07 13:30:39 följande:

Har bara haft det vid Medelhavet, inte i Sverige. Men mitt barn är redan brunt så han har väl ett visst skydd av naturen. 

Det är i alla fall betydligt billigare i längden med uv-kläder jämfört med alla dessa dyra krämer. 

En vanlig vit, löst sittande skjorta motsvarar ungefär 50 spf. Kan vara bra att veta, både för barn och vuxna. 

Nej, en vit skjorta har ca spf 10 medan en mörk skjorta har ca spf 50, och man ska ändå ha solkräm.

friskare.doktor.se/__trashed/
  • Anonym (Rätt ska vara rätt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-07 14:21:04 följande:
    Nej, en vit skjorta har ca spf 10 medan en mörk skjorta har ca spf 50, och man ska ändå ha solkräm.

Citat från din länk, min markering:
    "En vit _t-shirt_ har en solskyddsfaktor på cirka 10 SPF". Inte skjorta. 
    Det är för att en t-shirt oftast sitter tight mot kroppen. Lössittande plagg är bättre.
  • Anonym (A2)

Inte ens Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar UV-kläder. Vanliga kläder räcker gott. 

Men det är ju en bra inkomstkälla för handeln.

• Anonym (I)

Självklart behövs det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Rätt ska vara rätt) skrev 2022-03-07 14:33:08 följande:
    Citat från din länk, min markering:
    "En vit _t-shirt_ har en solskyddsfaktor på cirka 10 SPF". Inte skjorta. 
    Det är för att en t-shirt oftast sitter tight mot kroppen. Lössittande plagg är bättre.
    Skillnaden handlade främst om färgen. Jag vet inte vad du har för kläder men i min värld är t-shirt ett lössittande plagg.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Jag) skrev 2022-03-07 12:49:06 följande:
    Vi har försökt att gradvis vänja barnen vid sol så att de inte ska bränna sig så lätt, finns ingen anledning att skydda överdrivet på det sättet. Tycker jag.

Det finns ingen entydlig forskning på detta, men malignt melanom får man i princip aldrig på ställen som är vana att utsättas för sol, som ansikte och händer. Det får man när ovana hudpartier utsätts för sol på ett sätt huden inte är van vid. Det blir rätt handikappande att alltid behöva anpassa sig till solen som vuxen sen.
    det där är inte fakta. det är vanligt med malignt melanom på näsan, i hårbotten osv.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-07 14:21:04 följande:

Nej. Läs här: www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/klader-som-solskydd/

Skjorta i 100 procent bomull: cirka SPF 50
    T-shirt i 100 procent bomull: cirka SPF 10
    Blus i 100 procent viskos: cirka SPF 15
  • Anonym (Jag)
    Anonym (korven) skrev 2022-03-07 14:46:51 följande:
    det där är inte fakta. det är vanligt med malignt melanom på näsan, i hårbotten osv.
    Tror du blandar ihop med basalcellscancer. 

Jag plöjde igenom vetenskapliga artiklar om hudcancer relaterat till UV-strålning innan jag tog beslutet med mina barn. Det finns som sagt ingen entydig forskning och jag har gjort min tolkning utifrån den data som finns, du är fri att göra en annan.
  • Glinda från Oz

Vi hade inte UV kläder när jag växte upp och vi klarade oss utmärkt. Har inte haft UV kläder på min dotter (6 år heller) det var inte like modernt när hon var bebis i och för sig. 

• Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2022-03-07 16:17:44 följande:
    Nej. Läs här: www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omra den/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/klad er-som-solskydd/

Skjorta i 100 procent bomull: cirka SPF 50 T-shirt i 100 procent bomull: cirka SPF 10 Blus i 100 procent viskos: cirka SPF 15
    Tror inte alls på det där. Då skulle man ju bli brun av att gå med t-shirt på hela tiden. Det blir man inte.
Svar på tråden Alla dessa uv-kläder till barn