• Anonym (Anonym)

Jobb som undersköterska. Hjälp!

Hej! Jag har fått jobberbjudande som undersköterska på både sjukhus och vc men vet inte vad jag ska välja och är orolig för jag är känslig när det gäller blod. Vill inte behöva ta blodprov.
    Jag har ingen utbildning så detta är ett måste för mig för jag behöver jobb nu! Planen är att jag ska jobba några månader och sedan utbilda mig till något annat, vet inte vad just nu.
    Det som lockar är ju lönen för jag har kollat andra jobb som biblioteksassistent, som skulle passa mig mycket bättre,  men där lönen är kass och sen finns det inte många jobb.
    Bor i sthlm. 
    Kan ni ge mig råd. Hur ska jag göra? Kan man vänja sig vid att ta blodprov? Ni som arbetar som ussk, hur ser eran arbetsdag ut? Nu riktar jag mig främst till er som jobbar på sjukhus eller vårdcentral.

• Svar på tråden Jobb som undersköterska. Hjälp!
  • Anonym (Ssk)

Är det bara att ta blodprov eller blod överlag? På vc får man lägga om sår, ta blodtryck och där jag jobbade var uskor på labb och tog prover. Men det kan ju skilja sig åt. På sjukhus är det ju mycket omvårdnad, också såro.läggningz tömma katetrar, dröm med mera.

• Anonym (.)

Kan du jobba som undersköterska utan att vara undersköterska, trodde det krävdes utbildning.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk) skrev 2022-03-09 17:23:15 följande:

Är det bara att ta blodprov eller blod överlag? På vc får man lägga om sår, ta blodtryck och där jag jobbade var uskor på labb och tog prover. Men det kan ju skilja sig åt. På sjukhus är det ju mycket omvårdnad, också såro.läggningz tömma katetrar, dröm med mera.

Bara att ta blodprov, resten klarar jag.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (.) skrev 2022-03-09 17:26:32 följande:

Kan du jobba som undersköterska utan att vara undersköterska, trodde det krävdes utbildning.

Ja, det går utan utbildning men blir lagändring 2023, då kommer det krävas grundutbildning. 
  • Anonym (Hm)

Man kan inte jobba som uska på sjukhus eller vc utan utbildning! 
    man kan få jobb som vårdbiträde på äldreboenden och så men knappast på vc eller sjukhus!

• EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-09 18:56:18 följande:

man kan få jobb som vårdbiträde på äldreboenden och så men knappast på vc eller sjukhus!

Jo, (tyvärr) så kan man det. Oftast med rätt kontakter. Undersköterska är (än så länge) ingen skyddad titel. 
  • Anonym (otacksam)

vill du ha ett otacksamt jobb där du inte är värd så mycket... BE MY GUEST

• Anonym (Hm)
    EpicF skrev 2022-03-09 18:57:56 följande:
    Jo, (tyvärr) så kan man det. Oftast med rätt kontakter. Undersköterska är (än så länge) ingen skyddad titel. 
    Även om det inte är en skyddad titel så krävs viss utbildning på sjukhus och vc.
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-09 19:34:50 följande:
    Även om det inte är en skyddad titel så krävs viss utbildning på sjukhus och vc.
    Vanligen ja. Men kan få mycket intern utbildning på plats. Oftast krävs det dock kontakter för att få jobb utan att ha läst omv.programmet (eller andra program inom omvårdnad). 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2022-03-09 18:56:18 följande:

Konstigt då att jag fått det? Inte så attraktivt område dock.
    EpicF skrev 2022-03-09 18:57:56 följande:
    Jag har inga kontakter. Sökte och fick erbjudande direkt.
    Anonym (otacksam) skrev 2022-03-09 19:04:33 följande:

vill du ha ett otacksamt jobb där du inte är värd så mycket... BE MY GUEST

Nej det vill jag inte men är väl smått desperat då pengar måste in helt enkelt. 
Svar på tråden Jobb som undersköterska. Hjälp!