• Anonym (Anonym)

Jobb som undersköterska. Hjälp!

Hej! Jag har fått jobberbjudande som undersköterska på både sjukhus och vc men vet inte vad jag ska välja och är orolig för jag är känslig när det gäller blod. Vill inte behöva ta blodprov.
    Jag har ingen utbildning så detta är ett måste för mig för jag behöver jobb nu! Planen är att jag ska jobba några månader och sedan utbilda mig till något annat, vet inte vad just nu.
    Det som lockar är ju lönen för jag har kollat andra jobb som biblioteksassistent, som skulle passa mig mycket bättre,  men där lönen är kass och sen finns det inte många jobb.
    Bor i sthlm. 
    Kan ni ge mig råd. Hur ska jag göra? Kan man vänja sig vid att ta blodprov? Ni som arbetar som ussk, hur ser eran arbetsdag ut? Nu riktar jag mig främst till er som jobbar på sjukhus eller vårdcentral.

• Svar på tråden Jobb som undersköterska. Hjälp!
  • Anonym (Anonym)

Är det sant att man  tjänar bättre på äldreboende som usk? 

• Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-09 20:16:20 följande:

Är det sant att man  tjänar bättre på äldreboende som usk? 

Ja det gör man oftast  då regionerna har lägre löner. Jag tjänar som utbildad uska inom kommunen nästan 30 000. Min sambo tjänar som utbildad uska inom region 24500. Så rejäl skillnad.
  • Anonym (student)

Jag hoppas verkligen inte något sjukhus tillåter delegering av venprover till outbildade random människor.

Jag jobbar som undersköterska på akutröntgen under slutstadiet av min utbildning på ett av Sveriges största sjukhus. Det jag gör är förberedning av patienterna(ta av kläder, ge instruktioner/förklara, lägga ut skydd osv), hämta in patienter, boka transport inom sjukhuset, hjälpa till med maskinerna, övervaka patienternas tillstånd, duka sterilt, bistå läkaren under operationer och dränage, fyller på alla varor som behövs osv. 

Under jobbet som uska tar jag inga venprover men under VFU för min vårdutbildning tar vi blodprover, sätter PVK och liknande. Jag var också orolig över blod och nålar innan utbildningen men det har aldrig varit något problem.. men i ditt fall är problemet snarare att du inte borde tillåtas komma nära sådana uppgifter. Den chef som anställer dig bör ha vett nog att veta vilken nivå av arbetsuppgifter någon som är helt outbildad passar för. 

Vet inte vad du menar med att lönen är lockande riktigt.. uskor tjänar förfärligt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2022-03-09 20:23:18 följande:
    Ja det gör man oftast  då regionerna har lägre löner. Jag tjänar som utbildad uska inom kommunen nästan 30 000. Min sambo tjänar som utbildad uska inom region 24500. Så rejäl skillnad.
    Tack för svar! Stämmer det att man kan tjäna betydligt mer via bemanningsföretag som undersköterska? 
  • EpicF

Anonym (student): Varför tar du inga vemproverni jobbet som usk? Är väl ett utmärkt tillfälle att träna på det. 

Jag jobbade själv som usk under ssk-studierna och fick mängdträning i att ta blodprover. Sista året fick jag även satta PVK i jobbet som usk, med en ssk som handledning. Utmärkt träning för mig. 

Så länge man får utbildning på plats i att ta venprover så är det inga problem. Usk är en anställningsform och inte titel man får via utbildning. 

• Anonym (student)
    EpicF skrev 2022-03-10 15:04:43 följande:

Anonym (student): Varför tar du inga vemproverni jobbet som usk? Är väl ett utmärkt tillfälle att träna på det. 

Jag jobbade själv som usk under ssk-studierna och fick mängdträning i att ta blodprover. Sista året fick jag även satta PVK i jobbet som usk, med en ssk som handledning. Utmärkt träning för mig. 

Så länge man får utbildning på plats i att ta venprover så är det inga problem. Usk är en anställningsform och inte titel man får via utbildning. 

För att inga venprover tas där jag jobbar på akutröntgen. 

Det är beklagligt att du ser ned på ditt jobb så mycket och tar patienters säkerhet och trygghet i så låg bemärkelse att du anser att man bara kan släppa in folk från gatan och låta dem utföra vårduppgifter med lite handledning på plats. Det är så mycket mer som ingår i att vara undersköterska, sjuksköterska eller läkare. 

Visst kan man släpa in någon random från gatan, anställa dem som läkare(bortsett från den skyddade titeln och ensamrätten då..) och lära ut exakt hur man utför blindtarmsoperationer. Men det vore inte patientsäkert. För den personen kommer inte ha den teoretiska kunskapen om allt omkring operationen som anatomi, läkemedel, sjukdomslära, akutmedicin osv osv som också behövs. Precis som det inte är patientsäkert att tillåta detsamma med sjuksköterskors uppgifter. 

Visst kan man anställa random folk utan erfarenhet eller utbildning och kalla dem undersköterskor så länge allt de får göra är bädda sängar, fylla på varor, hämta patienter osv. Men utöver det borde inte accepteras och tack o lov har regeringen insett problemet och ska införa det absolut mininmumkravet att undersköterska ska bli en skyddad yrkestitel och kräva någon sorts vårdutbildning nästa år. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-10 14:55:12 följande:
    Tack för svar! Stämmer det att man kan tjäna betydligt mer via bemanningsföretag som undersköterska? 
    Ja det stämmer men är otrygga anställningar alltså vikariat
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (student) skrev 2022-03-10 21:45:13 följande:
    För att inga venprover tas där jag jobbar på akutröntgen. 

Det är beklagligt att du ser ned på ditt jobb så mycket och tar patienters säkerhet och trygghet i så låg bemärkelse att du anser att man bara kan släppa in folk från gatan och låta dem utföra vårduppgifter med lite handledning på plats. Det är så mycket mer som ingår i att vara undersköterska, sjuksköterska eller läkare. 

Visst kan man släpa in någon random från gatan, anställa dem som läkare(bortsett från den skyddade titeln och ensamrätten då..) och lära ut exakt hur man utför blindtarmsoperationer. Men det vore inte patientsäkert. För den personen kommer inte ha den teoretiska kunskapen om allt omkring operationen som anatomi, läkemedel, sjukdomslära, akutmedicin osv osv som också behövs. Precis som det inte är patientsäkert att tillåta detsamma med sjuksköterskors uppgifter. 

Visst kan man anställa random folk utan erfarenhet eller utbildning och kalla dem undersköterskor så länge allt de får göra är bädda sängar, fylla på varor, hämta patienter osv. Men utöver det borde inte accepteras och tack o lov har regeringen insett problemet och ska införa det absolut mininmumkravet att undersköterska ska bli en skyddad yrkestitel och kräva någon sorts vårdutbildning nästa år. 
    Jag har stor respekt för er som jobbar som uskor och ssk och tycker det är bra att erat yrke får en skyddad titel nästa år. Missförstå mig inte.
    Nu är det så att där jag bor ,och inom området jag söker, så skriker de efter undersköterskor. Det är lite av ett problemområde och jag antar att det är därför det var så lätt för mig att hitta jobb.
    Jag kommer arbeta kvällar om jag tackar ja till ett av dem.
    De sa att jag kommer få lära mig på jobbet, dvs , någon kommer snabbt ge mig en utbildning i hur allt fungerar.  Jag hoppas såklart jag slipper göra venprover men om jag måste så gör jag det för jag behöver jobbet just nu.
    Vad är alternativet? Gå utan jobb? Vänta tills en utbildad undersköterska tar jobbet? Uppenbarligen så vill ingen det annars hade jag ju inte fått jobberbjudandet.
    Nu tittar jag iaf på äldreboende och olika bemanningsföretag för jag vill såklart tjäna så mycket jag kan medans jag kan så vet inte om jag kommer tacka ja till sjukhuset eller vårdcentralen. Stökigt område också och då känns det tryggare på äldreboende faktiskt, även om jag då kanske måste jobba nätter.
     Får se hur jag gör.
    Anonym (L) skrev 2022-03-10 22:56:43 följande:
    Tack, jo jag ska se vad jag har för alternativ. Ska jämföra lönerna.
  • Anonym (Venprover är roligt)

Att sticka folk är kul. Tror aversionen du har är för att du tänker dig själv som patient och ditt blod, men 1000ggr lättare att sticka andra och se andras blod.

Är själv världens sjåpigaste med att bli stucken, men med att sticka är jag proffsig och väldigt duktig. Har inga problem alls med blod även om jag blir illamående av åsynen av mitt eget. Det är ofta olika saker.

• Anonym (student)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-10 23:34:02 följande:
    Jag har stor respekt för er som jobbar som uskor och ssk och tycker det är bra att erat yrke får en skyddad titel nästa år. Missförstå mig inte.
    Nu är det så att där jag bor ,och inom området jag söker, så skriker de efter undersköterskor. Det är lite av ett problemområde och jag antar att det är därför det var så lätt för mig att hitta jobb.
    Jag kommer arbeta kvällar om jag tackar ja till ett av dem.
    De sa att jag kommer få lära mig på jobbet, dvs , någon kommer snabbt ge mig en utbildning i hur allt fungerar.  Jag hoppas såklart jag slipper göra venprover men om jag måste så gör jag det för jag behöver jobbet just nu.
    Vad är alternativet? Gå utan jobb? Vänta tills en utbildad undersköterska tar jobbet? Uppenbarligen så vill ingen det annars hade jag ju inte fått jobberbjudandet.
    Nu tittar jag iaf på äldreboende och olika bemanningsföretag för jag vill såklart tjäna så mycket jag kan medans jag kan så vet inte om jag kommer tacka ja till sjukhuset eller vårdcentralen. Stökigt område också och då känns det tryggare på äldreboende faktiskt, även om jag då kanske måste jobba nätter.
     Får se hur jag gör.
    Anonym (L) skrev 2022-03-10 22:56:43 följande:
    Tack, jo jag ska se vad jag har för alternativ. Ska jämföra lönerna.
    Mitt problem är inte med dig utan människor som uppmuntrar eller tillåter outbildad personal inom vården. Det är inte patientsäkert. Jag är väldigt tacksam över att det sjukhus jag jobbar på ställer högre krav på sina anställda. Men det är som sagt inte ditt fel att situationen ser ut som den gör. Jag förstår fortfarande inte varför du pratar om den lockade lönen när den är så bedrövlig. Du tjänar lika mycket eller mer inom många lager och annan handel där du slipper vårduppgifter.

Det finns många problem inom vården som lett till att personal flyr yrket, men svaret är inte att sänka kraven på vilka man anställer. Att man gör det tyder på att man inte respekterar allvaret och ansvaret som ingår i yrket. För om man hade börjat anställa massa random outbildade oerfarna människor som kirurger med ursäkten att "ja men sjukhusen skriker ju efter läkare" har alla förstått problemet och inte accepterat det då man respekterar läkares utbildning och erfarenhet. 
  • EpicF

Anonym (student): Vad är det för akutröntgen du jobbar på? När jag student (dock länge sedan) och jobbat som vikarie på sjukhus så togs endel venprover på akutröntgen, inte ofta men ibland. Men jag har inte jobbat på akutröntgen på flera år så det kan ha ändrats. 

Ser ner på mitt jobb? Som ssk och läkare kan man inte jobba utan utbildning och legitimation. 

Som usk kan man tyvärr det. I många fall får man utbildning i ex venprover på plats, oavsett om man har utbildning eller inte. Det innebär dock inte att jag anser det är bra. 

Jag tycker det jättebra att det införs mera krav för undersköterska som titel och att det pratas om att den ska bli skyddad. Då måste man dock se till att omvårdnadsprogrammet är lika över hela landet. 

• Anonym (student)
    EpicF skrev 2022-03-11 09:34:51 följande:

Anonym (student): Vad är det för akutröntgen du jobbar på? När jag student (dock länge sedan) och jobbat som vikarie på sjukhus så togs endel venprover på akutröntgen, inte ofta men ibland. Men jag har inte jobbat på akutröntgen på flera år så det kan ha ändrats. 

Ser ner på mitt jobb? Som ssk och läkare kan man inte jobba utan utbildning och legitimation. 

Som usk kan man tyvärr det. I många fall får man utbildning i ex venprover på plats, oavsett om man har utbildning eller inte. Det innebär dock inte att jag anser det är bra. 

Jag tycker det jättebra att det införs mera krav för undersköterska som titel och att det pratas om att den ska bli skyddad. Då måste man dock se till att omvårdnadsprogrammet är lika över hela landet. 

Exakt vilket sjukhus jag jobbar på vill jag självklart inte säga men det ligger i Stockholm. Eller om du menar vilken modalitet? Vi har många olika modaliteter och man roterar bland alla. 

Finns inte mycket användning för att dra blodprover rent allmänt på röntgen. Det som ofta är intressant är krea och det resultatet vill man ha innan patienten kommer till akutröntgen. Det finns dock många elektiva kliniker som tar krea(eller glukos på nuklearmedicin) från PVK. PVK sätts hela dagarna på röntgen men det utför sjuksköterskor/röntgensjuksköterskor.

Ok, ber om ursäkt om jag missförstod. Lät som att du tyckte det var okej/bra och att jobbet kunde utföras utan problem av outbildade oerfarna personer så länge de fick utbildning på plats. Vilket man rent tekniskt kan men då saknar man all kunskap omkring det. Bara något så grundläggande som professionellt förhållningssätt ser man enorma skillnader mellan utbildade och outbildade. 
Svar på tråden Jobb som undersköterska. Hjälp!