Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Upp till 212,000 Ukrainska flyktingar till Sverige i år. Hur känner ni?

Anonym (E) skrev 2022-03-12 00:38:06 följande:
    Fortfarande så knäpp att männen hålls där mot sin vilja. Sjukt och inget annat är det.
    Nej, det är det just inte. Du fick det ju förklarat så exakt - om alla flyr så tar Putin över. Och sedan fortsätter han. Kanske också till Sverige? Vi kan inte alla fly. Redan om de flesta ifrån Ukraina flyr så får vi kaotiskt många människor i många länder. Tänk om folk skulle fly ifrån flera länder. 
  • AndreaBD
    Klartsomvatten skrev 2022-03-12 01:07:49 följande:
    Jo då, det finns många män som hålls där mot sin vilja. Många vill fly men de får inte. Det är sjukt. Hemskt att kvinnor får smita undan men männen måste stanna där och dö. Alla som vill fly ska få fly.
    Om Putin hade lyckats ta över Ukraina så enkelt, vad skulle stoppa honom? Han gör ju många grejer exakt som Hitler, så antagligen är han också ute efter att ta över fler länder.

Och då är Sverige inte utom fara, det kan mycket väl vara intressant för Ryssland. Ska vi inte försvara landet då utan bara fly? I det läget lär det ju inte heller finnas någonstans att fly. Då har alla länder flyktingar till bristningsgräns. Bara av den anledningen kan vi ju vara glada att Ukrainarna stoppar upp ryssarna lite grann, för annars blir det så småningom vår tur.
  • AndreaBD
    DanneHade skrev 2022-03-12 02:24:59 följande:
    Jag förstår frustrationen, känner den också.
    Men det är bara att inse fakta. Den Svenska "jämställdhets"-ideologin skulle upphöra att gälla vid krig. Om man vill ha chans att vinna ett krig så gör man främst två saker, man sätter gevär i händerna på männen, och man sätter kvinnorna till arbete i rustningsindustrin.

Medelmannen har en betydligt högre stridseffektivitet än medelkvinnan. Skillnaderna mellan könen slutar tyvärr inte vid "män har mer muskler". Män har GENERELLT: snabbare reaktionstid, högre spatial intelligens, lägre aversion mot att ta risker, högre aggression, kräver mindre sjukvård/kortare vårdtid osv. Det finns även studier gjorda av den amerikanska militären som visar på att enheter som utgörs enbart av män presterar bättre än könsblandade enheter.

Jämställdhet/lika representation är tyvärr inte en bra idé om ens mål är att vinna ett krig.

Dessutom (Imho) kan vi nog kallt räkna med att Svenska män får den Ukrainska behandlingen i fall av krig. Vår befolkning är så passiv och demoraliserad att den tyvärr nog kommer att behöva tvingas till att försvara vårat land i det fallet. En betydande andel unga män (t.o.m majoritet i vissa åldersgrupper om jag inte missminner mig) är dessutom barn till flyktingar, eller själva flyktingar. Ska vi förvänta oss att de som redan flytt sitt hemland en gång, nu plötsligt går i bräschen för att dö för sitt adoptivland... tillåt mig tvivla.
    Du har helt rätt. Man måste tänka pragmatiskt där. Det vore dumt att ha en massa kvinnor med, bara av jämnställdhetsskull, om det ger sämre chanser. 
    Däremot kan kvinnor säkert få göra andra uppgifter. Krypskyttar t.ex. och en hel del annat. 
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2022-03-15 09:27:04 följande:
    Vad i hela fridens namn får dig att tro något så befängt? Varför skulle ukrainska kvinnor vara mindre noga med val av partner än vad svenska kvinnor är?
    DET undrade jag också. Och jag tror inte det är så. Men om han har fått för sig det.......
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-03-16 06:09:32 följande:
    Eller hur! Det går ju inte an att fly från krig utan att ha ett giltigt pass. Kvinnorna som föder barn i tunnelbanan sätter sig helt enkelt efter förlossningen på tåget och far in till passmyndigheten i centrala Kiev. Där tar de en nummerlapp och läppjar på en varm dryck under tiden de väntar på att bli expedierade. Samtidigt som de förnyar sitt eget utgångna pass skaffar de ett till den nyfödde.
    Hmm. Jag vet inte heller om det verkligen är ett realt problem, men jag hört att det händer att det finns unga män från Tunisien, Marocko och andra länder bland ukrainska flyktingarna. Och de har då ukrainska pass. Förfalskade antagligen. Men det är förstås sånt man måste sätta stopp för. Och snabbt. Borde inte ta lång tid. Ställ nån enkel fråga på ryska och ukrainska. Förstår de ingenting så har de inte bott där. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-03-19 12:37:11 följande:
    Det står att det är bra att så många som möjligt hjälper till, men att man ska tänka sig för innan man upplåter sitt hem till flyktingar för att det kan bli långvarigt och att engagemanget och ekonomin kanske inte håller hela vägen.
    Tack!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-03-19 12:56:46 följande:
    Det är verkligen helt odramatiska uttalanden.
    Samma som Ygeman sa, jag vet. Jag ville bara veta om det sas något nytt, speciellt. 
Svar på tråden Upp till 212,000 Ukrainska flyktingar till Sverige i år. Hur känner ni?