DanneHade skrev 2022-03-12 02:24:59 följande:
Jag förstår frustrationen, känner den också.
Men det är bara att inse fakta. Den Svenska "jämställdhets"-ideologin skulle upphöra att gälla vid krig. Om man vill ha chans att vinna ett krig så gör man främst två saker, man sätter gevär i händerna på männen, och man sätter kvinnorna till arbete i rustningsindustrin.
Medelmannen har en betydligt högre stridseffektivitet än medelkvinnan. Skillnaderna mellan könen slutar tyvärr inte vid "män har mer muskler". Män har GENERELLT: snabbare reaktionstid, högre spatial intelligens, lägre aversion mot att ta risker, högre aggression, kräver mindre sjukvård/kortare vårdtid osv. Det finns även studier gjorda av den amerikanska militären som visar på att enheter som utgörs enbart av män presterar bättre än könsblandade enheter.
Jämställdhet/lika representation är tyvärr inte en bra idé om ens mål är att vinna ett krig.
Dessutom (Imho) kan vi nog kallt räkna med att Svenska män får den Ukrainska behandlingen i fall av krig. Vår befolkning är så passiv och demoraliserad att den tyvärr nog kommer att behöva tvingas till att försvara vårat land i det fallet. En betydande andel unga män (t.o.m majoritet i vissa åldersgrupper om jag inte missminner mig) är dessutom barn till flyktingar, eller själva flyktingar. Ska vi förvänta oss att de som redan flytt sitt hemland en gång, nu plötsligt går i bräschen för att dö för sitt adoptivland... tillåt mig tvivla.
Du har helt rätt. Man måste tänka pragmatiskt där. Det vore dumt att ha en massa kvinnor med, bara av jämnställdhetsskull, om det ger sämre chanser.
Däremot kan kvinnor säkert få göra andra uppgifter. Krypskyttar t.ex. och en hel del annat.