• Pontusss

    Behöver man ta ut dagar eller ej?

    Jag undrar vad som egentligen gäller kring att låta bli ta ut föräldradagar när barnet är under 8 år. På försäkringskassan står det:

    ?Medarbetare som har barn under 8 år har rätt att vara lediga från arbetet, med eller utan föräldrapenning från Försäkringskassan.?
    https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/foraldraledighet/foraldraledig-medarbetare


    Är detta en felskrivning? Enligt denna sida så är det endast upp till 25% man får ta ut utan att ta ut dagar:

    https://lawline.se/answers/om-foraldraledighet-utan-foraldrapenning-for-barn-over-18-manader

  • Svar på tråden Behöver man ta ut dagar eller ej?
  • Anonym (.)

    Är man föräldraledig med ett barn under 18 månader behöver man inte ta ut dagar från Försäkringskassan. Är barnet över 18 månader behöver du ta dagar för att ha rätt att vara ledig från din arbetsgivare, de kan begär in intyg på hur många dagar du har kvar. Beror nog mycket på att en arbetsgivare inte får neka föräldraledigt som ansökta inom en viss tid och att det är Max 3 perioder per år. 

    Om man är ledig utan att ta dagar kan det påverka SGI vilket kan vara bra att kolla upp innan ledighet.

  • Pontusss

    Är det inte en konstig inledning på försäkringskassan att de inleder med att säga att man inte behöver ta ut dagar? Jag ser dock nu att de har som underrubriker för under och över 18 månader som säger nåt annat.

    Jag som jobbar 100%, slipper jag ta ut dagar om jag bara tar ut någon månad om året? Enligt nedan från FK:

    ?Ledig på deltid utan föräldrapenning


    En medarbetare som inte tar ut föräldrapenning har rätt att förkorta sin normala arbetstid med upp till en fjärdedel för att ta hand om sitt barn. Det gäller om barnet inte har fyllt 8 år eller om det är äldre men ännu inte har avslutat sitt första skolår.?

  • Anonym (.)
    Pontusss skrev 2022-03-15 13:13:06 följande:

    Är det inte en konstig inledning på försäkringskassan att de inleder med att säga att man inte behöver ta ut dagar? Jag ser dock nu att de har som underrubriker för under och över 18 månader som säger nåt annat.

    Jag som jobbar 100%, slipper jag ta ut dagar om jag bara tar ut någon månad om året? Enligt nedan från FK:

    ?Ledig på deltid utan föräldrapenning


    En medarbetare som inte tar ut föräldrapenning har rätt att förkorta sin normala arbetstid med upp till en fjärdedel för att ta hand om sitt barn. Det gäller om barnet inte har fyllt 8 år eller om det är äldre men ännu inte har avslutat sitt första skolår.?


    Ja precis du kan gå ner i tid upptill 25% tills barnet är 8 år eller tills det avslutat andra klass tror jag om ni inte har andra regler på din arbetsplats (jag jobbar statligt och vi får göra det tills barnet är 12 år).

    Men om man går ner i tid utan att fylla upp med föräldradagar kommer man få en SGI på motsvarande procent
  • Anonym (Ellen)
    Pontusss skrev 2022-03-15 13:13:06 följande:

    Är det inte en konstig inledning på försäkringskassan att de inleder med att säga att man inte behöver ta ut dagar? Jag ser dock nu att de har som underrubriker för under och över 18 månader som säger nåt annat.

    Jag som jobbar 100%, slipper jag ta ut dagar om jag bara tar ut någon månad om året? Enligt nedan från FK:

    ?Ledig på deltid utan föräldrapenning


    En medarbetare som inte tar ut föräldrapenning har rätt att förkorta sin normala arbetstid med upp till en fjärdedel för att ta hand om sitt barn. Det gäller om barnet inte har fyllt 8 år eller om det är äldre men ännu inte har avslutat sitt första skolår.?


    Jag ser inte den inledande informationen på FK's webb som vilseledande utan bara en beskrivning, väldigt kort, av vilka sorters ledighet som finns.
    Sen förklaras de lite mer ingående längre ner som du också sett.
    Vad menar du med "någon månad om året".
    Om du avser att jobba 75% = vara ledig 25% någon månad om året så behöver du inte ta ut fp för den arbetstidsförkortningen om du inte vill. 
    Men om du vill vara ledig 3-4v i sträck 100% och ditt barn är äldre än 18 mån så har du ingen laglig rätt till sådan ledighet om du inte tar ut fp i samma omfattning. 
    Alla de varianter av f-ledighet som existerar beskrivs väldigt enkelt i föräldraledighetslagen så kika där för mest korrekt info.
    Sen kan kollektivavtal ha ytterligare regler men det kan du säkert söka upp på ert intranät eller få från HR. 
  • Pontusss
    Anonym (Ellen) skrev 2022-03-15 15:59:55 följande:
    Jag ser inte den inledande informationen på FK's webb som vilseledande utan bara en beskrivning, väldigt kort, av vilka sorters ledighet som finns.
    Sen förklaras de lite mer ingående längre ner som du också sett.
    Vad menar du med "någon månad om året".
    Om du avser att jobba 75% = vara ledig 25% någon månad om året så behöver du inte ta ut fp för den arbetstidsförkortningen om du inte vill. 
    Men om du vill vara ledig 3-4v i sträck 100% och ditt barn är äldre än 18 mån så har du ingen laglig rätt till sådan ledighet om du inte tar ut fp i samma omfattning. 
    Alla de varianter av f-ledighet som existerar beskrivs väldigt enkelt i föräldraledighetslagen så kika där för mest korrekt info.
    Sen kan kollektivavtal ha ytterligare regler men det kan du säkert söka upp på ert intranät eller få från HR. 
    Jag tänker varianten att jag är ledig 3-4 veckor i sträck. Det är ju mindre än 25% sett över hela året. Men du är säker på att det inte går då? Jag ansöker ju och får godkänd ledighet från arbetsgivaren men tänkte sen skippa ta ut dagar med hänvisning av 25%. Frågar jag HR blir det ju svårt spela dum sen ifall jag granskas? Men bästa hade ju vart att man faktiskt slapp de första 25 procenten.
  • Anonym (Ellen)
    Pontusss skrev 2022-03-15 18:19:35 följande:
    Jag tänker varianten att jag är ledig 3-4 veckor i sträck. Det är ju mindre än 25% sett över hela året. Men du är säker på att det inte går då? Jag ansöker ju och får godkänd ledighet från arbetsgivaren men tänkte sen skippa ta ut dagar med hänvisning av 25%. Frågar jag HR blir det ju svårt spela dum sen ifall jag granskas? Men bästa hade ju vart att man faktiskt slapp de första 25 procenten.
    Där blandar du ihop de olika formerna av ledighet. 25% avser inte i del av ett helt år utan i del av dag. 
    Så om du tänker ta ledigt 3-4 veckor i sträck på 100% dvs vara helt ledig och inte arbeta alls, så säger lagen att för att du ska ha rätt till den ledigheten behöver du ta ut föräldrapenning i samma omfattning om barnet är äldre än 18 mån (typ 2 nedan). Dvs minst 5 dagar per vecka för att behålla din SGI. 7 dagar per vecka för att du ska få ut motsvarande 80% av din lön (om du inte tjänar över taket).

    1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).
Svar på tråden Behöver man ta ut dagar eller ej?