• Anonym (bitter)

Otrogen igen...?

Hej,
    Måste skriva av mig.
    Vi är ett par som levt ihop i många år och har två nu vuxna barn.

För ett tag sen var min fru och en väninna och hade skoj i en annan stad.
    Skulle umgås och ha trevligt hette det. Då de båda är lite vimsiga och har dålig koll, så jag hade jag informerat min fru när sista tåget hem gick.

Senare på kvällen skickade jag ett sms för att höra så de kom med tåget.
    De hade så klart missat det skrev hon, och satt nu och snackade med några killar på en bar. Jag blev lite sur, men fick till svar att väninnan skulle bjuda på en övernattning på hotell. Fine, tänkte jag, men var fortfarande lite sur.

Efter ett tag skickade jag ett nytt sms för att höra om de fått tag i hotellrum.
    Visade sig att de nu var hemma hos en av killarna de snackat med, och att de skulle sova där. Då slapp de betala för hotell tycktes det.
    Jag blev jättearg så klart, men också orolig. Låg vaken hela natten.

Hörde av mig på morgonen och undrade när och om hon hade tänkt komma hem. Fick till svar det skulle käkas frukost först hos den här snubben, sen skulle de ta tåget.

När hon väl kom hem så var jag jättearg och kläckte ur mig både det ena och andra.
    Hon bad så mycket om ursäkt för det hade blivit så ¨fel¨.
    Fick sen höra en bomullsvariant enligt mig själv, att det varit väninnan som velat det hela. Hon berättade att hon hört att väninnan smugit in till den här killen och haft sex, när hon trodde min fru sov.
    Ska man tro på detta???

Kan berätta att för många år sen, så var de två hos ett par andra killar och hälsade på. Sas det iaf.
    Min fru har erkänt att det var mer än så nnu många år efteråt.

• Svar på tråden Otrogen igen...?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 16:37:07 följande:

Egen reaktion? Att skuldbeläggas igen för något som både hänt och känns ovidkommande för henne. Att misstänkliggöras utifrån det, alldeles oavsett, så som du gör.

Även om samma uppträdande som då upprepar sig? Naturligtvis är det ovidkommande för henne, men uppenbarligen inte för ts.

Fruns brist på lyhördhet? Hur menar du här? Liknande situation? TS ojar sig över julfester, utekvällar och annat. Ska frun avstå det för att killen inte ska ägna sig åt svartsjukt ältande?

Hon måste väl komma ihåg hur ts reagerade på den tidigare otroheten. Eller?
    Vad det gäller julfester, resor och utekvällar tycker inte jag det är konstigt att ts får en backslasch och undrar om det har hänt mer som han inte fått reda på.
    Och ja, hon borde nog tänka sig för innan hon sätter sig i samma sits. Har man bestämt att man kommer hem med tåget, så gör man det. Om möjligt. För mig låter det som det var möjligt.

Valde dig. Har levt tillsammans med. Skaffat barn med. 

Är det inte ett kvitto på att hon vill leva med honom? Mer än något hon själv inte fäster stor vikt vid för länge sedan?

Och det är en garanti på att ingen upprepning kommer att ske? Och vad hon inte fäste så stor vikt i har ingen betydelse. Det är vad ts känner vi pratar om här.

Jag måste ju fråga hur du vill att det här förhållandet ska se ut? Det är mannens rätt att konfrontera och och försäkra sig och kvinnans skyldighet att aldrig göra något som ens kan starta den osäkres tvivel och grubblerier? 

Och det tycker du har fungerat?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (FYI) skrev 2022-03-22 17:42:42 följande:
    Även om samma uppträdande som då upprepar sig? Naturligtvis är det ovidkommande för henne, men uppenbarligen inte för ts.

Fruns brist på lyhördhet? Hur menar du här? Liknande situation? TS ojar sig över julfester, utekvällar och annat. Ska frun avstå det för att killen inte ska ägna sig åt svartsjukt ältande?

Hon måste väl komma ihåg hur ts reagerade på den tidigare otroheten. Eller?
    Vad det gäller julfester, resor och utekvällar tycker inte jag det är konstigt att ts får en backslasch och undrar om det har hänt mer som han inte fått reda på.
    Och ja, hon borde nog tänka sig för innan hon sätter sig i samma sits. Har man bestämt att man kommer hem med tåget, så gör man det. Om möjligt. För mig låter det som det var möjligt.Och det är en garanti på att ingen upprepning kommer att ske? Och vad hon inte fäste så stor vikt i har ingen betydelse. Det är vad ts känner vi pratar om här.

Jag måste ju fråga hur du vill att det här förhållandet ska se ut? Det är mannens rätt att konfrontera och och försäkra sig och kvinnans skyldighet att aldrig göra något som ens kan starta den osäkres tvivel och grubblerier? 

Och det tycker du har fungerat?

Nej, hur tycker du att det ska fungera? 

Misstolkar jag när jag förstår det som att hon ska misstänkliggöras hela förhållandet för något hon gjorde i absoluta början av det? Och anpassa sig efter det. Misstankar alltså?

Tror du att det hjälper i så fall? Eller har vi att göra med en tråd där en mycket osäker person kommer att grubbla över de allra minsta saker?

Min erfarenhet är att inget förhållande mår bra av detta. Och det finns bara en person som kan göra något åt de energikrävande grubblerierna och det är TS själv. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 17:57:00 följande:

Nej, hur tycker du att det ska fungera? 

Misstolkar jag när jag förstår det som att hon ska misstänkliggöras hela förhållandet för något hon gjorde i absoluta början av det? Och anpassa sig efter det. Misstankar alltså?

Tror du att det hjälper i så fall? Eller har vi att göra med en tråd där en mycket osäker person kommer att grubbla över de allra minsta saker?

Min erfarenhet är att inget förhållande mår bra av detta. Och det finns bara en person som kan göra något åt de energikrävande grubblerierna och det är TS själv. 

Nja, det är snarare som så att det normalt sett förväntas av vuxna människor att städa upp sin egen röra, inte att andra ska städa åt dem. Så om du missbrukar andras förtroende så är det DU själv som får se till att laga förtroendet du valt att krossa. Det är allstå DIN uppgift att övertyga din partner om varför du förtjänar en andra chans inte din partners uppgift att krypa runt på alla fyra efter dig och börna och be dig om att hjälpa till att städa upp efter dig.

Och struntar man i det och bara förväntar sig att andra bara ska acceptera att du gör precis som du vill och förlåta allt du gör så får man helt enkelt acceptera att ingen kommer lita på dig, det som du så fint kallar "att bli misstäkliggjord" för du har liksom redan bevisat att du inte gick att lita på. Till skillnad mot vad vissa  tyvärr verkar tro så är inte förtroende och förlåtelse gratis.

Nope, det är snarare om TS väljer att bara släta över allt och stoppa huvudet i sanden som han kommer bli en osäker och grubblande person. För så länge hans partner tar hans förtroende för givet och anser att hon kan ha sönder den och sen bara låta den laga sig själv så kommer den aldrig bli hel.

Det är oftast bättre att bearbeta problem istället för att sopa dem under mattan och stoppa huvudet i ett djupt hål.
  • Anonym (FYI)

Det är väl fasen inte enbart misstankar. Hon har ju själv kräkts ur sig att det kilade med krogragget då det begav sig. Då tyvärr i sällskap av gemensamma bekanta...Hur go i skallen är man då? Eller respektfull mot ts?

Om i.s.f vi har att göra med en osäker person...Vad beror det på? Kan det kanske bero på att historien upprepar sig?

Tror inte du har någon erfarenhet av detta. I.a.f inte från ts sida. Möjligtvis från ts frus sida och då skall allt sopas under mattan. Men fan ta dig ifall du gör samma sak mot mig. DÅ JÄ"*LAR...

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (FYI) skrev 2022-03-22 19:47:42 följande:
    Det är väl fasen inte enbart misstankar. Hon har ju själv kräkts ur sig att det kilade med krogragget då det begav sig. Då tyvärr i sällskap av gemensamma bekanta...Hur go i skallen är man då? Eller respektfull mot ts?

Om i.s.f vi har att göra med en osäker person...Vad beror det på? Kan det kanske bero på att historien upprepar sig?Tror inte du har någon erfarenhet av detta. I.a.f inte från ts sida. Möjligtvis från ts frus sida och då skall allt sopas under mattan. Men fan ta dig ifall du gör samma sak mot mig. DÅ JÄ"*LAR...

Varför talar du om för mig vad jag gjort och hur jag reagerat? 

Om du vill diskutera är det väl bättre att svara på frågorna?

• Anonym (FYI)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 19:57:58 följande:

Varför talar du om för mig vad jag gjort och hur jag reagerat? 

Om du vill diskutera är det väl bättre att svara på frågorna?

Har du helt tappat...Pratar väl fasen inte om dig. Funderar bara på hur du resonerar
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (FYI) skrev 2022-03-22 23:18:45 följande:
    Har du helt tappat...Pratar väl fasen inte om dig. Funderar bara på hur du resonerar

"Tror inte du har någon erfarenhet av detta. I.a.f inte från ts sida. Möjligtvis från ts frus sida och då skall allt sopas under mattan. Men fan ta dig ifall du gör samma sak mot mig. DÅ JÄ"*LAR..."

Och mer i samma anda.

• Anonym (FYI)

Min erfarenhet är att inget förhållande mår bra av detta. 

Dina ord...
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (FYI) skrev 2022-03-22 23:50:39 följande:
    Dina ord...

Ja, exakt. Vad är din poäng? Håller du inte med om att tvivel, grubblerier och ältande är mer destruktivt för ett förhållande än det omvända? Då kan du väl skriva det istället för att fara ut i något slags tantrum?

Du talar ju om för mig att jag inte har erfarenhet. Och villkorar hur och talar om hur jag reagerar. 

• Anonym (sådär)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-03-22 23:59:38 följande:

Ja, exakt. Vad är din poäng? Håller du inte med om att tvivel, grubblerier och ältande är mer destruktivt för ett förhållande än det omvända? Då kan du väl skriva det istället för att fara ut i något slags tantrum?

Du talar ju om för mig att jag inte har erfarenhet. Och villkorar hur och talar om hur jag reagerar. 

Men allvarligt... har du missat ta dina tabletter eller vad är det frågan om?

DU börjar prata om DIN erfarenhet.... och sen undrar du vad det har med saken att göra? Varför tar du öh upp DIN erfarenhet om du sen inte tål att det diskuteras?

Och nu drar du på dig offerkoftan och tycker att andra ifrågasätter din erfarenhet. Ok... förklara då vad din erfarenhet är?
Svar på tråden Otrogen igen...?