• Anonym (Amy)

Dejta introvert?

Dejtar sen några månader tillbaka en kille som är introvert vilken han varit öppen med från början. Att han behövde mycket egentid osv. När vi ses märks detta inte av alls, vi bor i olika städer med lång resväg så vi kan inte ses så ofta. 

Vissa dagar hör av av sig mer andra mindre eller knappt alls. Han är väldigt rationell, inga överdrivna känsloyttringar eller så men man märker i små subtila saker att han tycker mycket om mig. Även om han sällan säger det rakt ut. 

Till saken hör att jag inte vill verka vara någon hysterisk person men det känns jättejobbigt. Förra veckan sa jag att jag började bli kär på riktigt. Han kontrade med att det ju inte är bra med för mycket känslor som kan bli jobbiga men att han tycker om mig jättemycket. Sen var det tyst från honom nästan hela dagen. 

Ska jag tolka honom utefter att han enbart är introvert, att han tycker det är onödigt att lägga för mycket känslor på honom eller vad? 

Någon som vet mer hur introverta brukar vara? Ska jag vara orolig?

• Svar på tråden Dejta introvert?
  • Anonym (L)

Han har nog asperger.

• Anonym (Amy)
    Anonym (L) skrev 2022-03-17 23:27:14 följande:

Han har nog asperger.

Nej det har han inte 
  • MammAmma

No offence, men du verkar inte ha någon aning om vad "introvert" betyder? Det är inte som nån slags diagnos eller nåt ovanligt fenomen hos ett fåtal personer, utan en personlighetstyp som vilken annan. Det enda det innebär är att socialt umgänge och kontakt dränerar oss på energi och vi behöver tid för oss själva för att ladda batterierna. Hur fort man dräneras och hur lång laddningstid man har beror helt på hur introvert man är. Just introverthet i sig har inget att göra med hur pass uttrycksfull eller känslosam man är, det är ett annat personlighetsdrag. Googla lite så klarnar det nog väldigt snabbt upp. 

• Anonym (Bevingad skräcködla)
    Anonym (Amy) skrev 2022-03-17 23:21:34 följande:
    Dejta introvert?

Dejtar sen några månader tillbaka en kille som är introvert vilken han varit öppen med från början. Att han behövde mycket egentid osv. När vi ses märks detta inte av alls, vi bor i olika städer med lång resväg så vi kan inte ses så ofta. 

Vissa dagar hör av av sig mer andra mindre eller knappt alls. Han är väldigt rationell, inga överdrivna känsloyttringar eller så men man märker i små subtila saker att han tycker mycket om mig. Även om han sällan säger det rakt ut. 

Till saken hör att jag inte vill verka vara någon hysterisk person men det känns jättejobbigt. Förra veckan sa jag att jag började bli kär på riktigt. Han kontrade med att det ju inte är bra med för mycket känslor som kan bli jobbiga men att han tycker om mig jättemycket. Sen var det tyst från honom nästan hela dagen. 

Ska jag tolka honom utefter att han enbart är introvert, att han tycker det är onödigt att lägga för mycket känslor på honom eller vad? 

MammAmma beskrev det bra med introverta.
    Jag är själv introvert.

Jag tror det varierar hur man hanterar sånt här med känslor och relationer.
    Senaste tjejen jag träffade blev förälskad i mig direkt, efter första träffen, och ville att vi skulle bli tillsammans.
    Jag tyckte att det gick för fort och jag sa att jag inte visste hur jag kände än. 
    Efter att vi träffats några gånger så avslutade hon, eftersom jag inte kände som henne.
  • Anonym (ööö)

såg den här igår och den sammanfattade rätt bra.

• Anonym (Amy)

MammAmm: Jodå jag vet mycket väl vad det är. Men varför blir han helt tyst när jag berättar hur jag känner? Såhär tyst har det det aldrig varit 

• Anonym (Amy)

Anonym(bevingad skräck): Oj, det där låter ju väldigt snabbt. Jag vet inte i mitt fall, jag är ju snabbare än han men inte riktigt såååå snabb. kändes det ok att hon gjorde slut eller hade du bara velat ta det lite lugnare?

• MammAmma
    Anonym (Amy) skrev 2022-03-19 00:34:33 följande:

MammAmm: Jodå jag vet mycket väl vad det är. Men varför blir han helt tyst när jag berättar hur jag känner? Såhär tyst har det det aldrig varit 

Ingen aning, han är väl bara inte sorten som är bekväm med att prata om känslor. Det har dock inget att göra med att han är just introvert. 
  • Anonym (Amy)
    MammAmma skrev 2022-03-19 02:13:24 följande:
    Ingen aning, han är väl bara inte sorten som är bekväm med att prata om känslor. Det har dock inget att göra med att han är just introvert. 
    Har inte varit några problem innan, inte heller att höra av sig mycket 
  • Anonym (liu)
    Anonym (Amy) skrev 2022-03-17 23:21:34 följande:
    Dejta introvert?

Att leva med en introvert betyder mindre tid tillsammans samt mindre socialt umgänge med andra. Om du själv vill leva ett lugnt liv är det en fördel. Men om du själv vill leva ett liv med ständigt socialt umgänge blir det ett problem.

Min erfarenhet är att det funkar bra med en inteovert och en trygg halvextrovert. Däremot funkar det inte med extrovert som vill leva outgoing eller med en person som inte är trygg i sig själv.
    Anonym (Amy) skrev 2022-03-19 00:37:06 följande:

Anonym(bevingad skräck): Oj, det där låter ju väldigt snabbt. Jag vet inte i mitt fall, jag är ju snabbare än han men inte riktigt såååå snabb. kändes det ok att hon gjorde slut eller hade du bara velat ta det lite lugnare?

Jag gillade henne och sa att jag gärna fortsätter att träffas, men att jag behöver tid för att veta hur jag känner.
    Det var helt ok att hon avslutade, då vi tänkte så olika.
    Jag tog det lugnt för det kändes rätt för mig. Hon hörde av sig igen senare, flera gånger, och ville ändå träffas. Ett par år senare sa hon att hon hade velat bli mer fysisk, men att det var jag som skulle ha tagit första steget.
    MammAmma skrev 2022-03-19 02:13:24 följande:
    Håller med. Jag är introvert, men har inga problem med att prata om känslor.
    Anonym (liu) skrev 2022-03-19 03:44:00 följande:
    Att leva med en introvert betyder mindre tid tillsammans samt mindre socialt umgänge med andra. Om du själv vill leva ett lugnt liv är det en fördel. Men om du själv vill leva ett liv med ständigt socialt umgänge blir det ett problem.

Min erfarenhet är att det funkar bra med en inteovert och en trygg halvextrovert. Däremot funkar det inte med extrovert som vill leva outgoing eller med en person som inte är trygg i sig själv.
    Tror också det. Jag har inget behov av att träffa folk hela tiden, jag trivdes t ex inte på fester och på krogen.
    Anonym (liu) skrev 2022-03-19 03:44:00 följande:

Jag har läst på forum, bland annat det här, där extroverta kvinnor berättade hur dom träffade blyga, introverta män och blev kära.
    Kunde vara kvinnor som tidigare har träffat en annan typ av män, och tröttnat lite.
    Nu vet jag inte om det här är vanligt, men det förekommer tydligen.

Jag vet att det på det här forumet finns dom som vet allt om andra människor, så dom kan ju svara bättre på detta.
  • SaraL77

Låter som att han inte är lika intresserad av dig och därför har hans intresse svalnat. Har inget att göra med hans introvertism. 

• Anonym (Pep)
    SaraL77 skrev 2022-03-19 10:44:08 följande:

Låter som att han inte är lika intresserad av dig och därför har hans intresse svalnat. Har inget att göra med hans introvertism. 

Jag tror på det här. Vi människor hittar tusen anledningar och diagnoser när det ibland bara handlar om att den andra inte är lika intresserad, det har vi svårt att ta in.
  • MammAmma
    Anonym (Amy) skrev 2022-03-19 02:45:51 följande:
    Har inte varit några problem innan, inte heller att höra av sig mycket 
    Okej, det har fortfarande inget att göra med att han är introvert. Det låter helt enkelt bara som att han inte kommit lika långt som dig i förälskelseprocessen och därför har backat lite. Antingen för space för att känna efter hur han själv känner för dig, eller för att ge dig space till att svalna lite. Oavsett borde han förstås kommunicera detta till dig men det är ju ofta lättare sagt än gjort. 
Svar på tråden Dejta introvert?