• Anonym (Blir knäpp)

Jag får panik!

Jag har problem med ljud. Vissa ljud gör mig så jävla förbannad och jag får sådan panik inom mig om jag inte kan gå undan. 

I över ett års tid har situationen hemma gjort att både jag och min man har varit hemma mycket samtidigt och han låter konstant på något sätt. Sitter han inte och tuggar så sjunger han eller klampar runt som en elefant eller gör något annat som låter. Det är aldrig tyst. Det här är fruktansvärt plågsamt för mig och jag får ingen förståelse utan bara sura miner och att jag borde söka hjälp när jag försöker förklara. Det finns ingen hjälp att få för mitt problem. 

Jag vet inte vart jag ska ta vägen och jag känner mig fruktansvärt otrevlig de få gånger jag faktiskt säger ifrån. 

Jag vet inte vad jag vill ha sagt men ibland känns det  som att det aldrig kommer att bli tyst igen. Jag känner mig så trängd och alla ljud gör att det slår stopp i huvudet. Jag kan inte fokusera på något och tappar tråden totalt. 
    Finns det någon som känner igen sig? Jag känner mig så ensam och ingen verkar förstå hur plågsamt detta är för mig. 

• Svar på tråden Jag får panik!
  • Yllop

Alla människor låter mer eller mindre.
    Problemet med ts är att hon är överkänslig för ljud, inte att hennes man låter extremt mycket.
    Här finns det bara två lösningar: endera får hon ha hörselkåpor på hela tiden eller också får hon skaffa ett eget boende långt ifrån civilisationen för att slippa bli störd.

• Anonym (Blir knäpp)
    Anonym (Samma) skrev 2022-03-19 07:42:23 följande:

Hej TS. Jag har det precis som dig när det handlar om ljud, hör förmodligen för bra också då jag hör ljud som andra inte verkar lägg märke till. Det är ren och skär tortyr att inte kunna komma undan, så som den situationen du är i med din sambo. 

Jag har autism grad I (Aspberger) och min ljudkänslighet/oförmåga att filtrera ljud har sannolikt en hel del med diagnosen att göra. Jag kan inte heller använda mig av hörlurar eller liknande. Så jag förstår precis vad du menar, också på den punkten. 

Din sambo är egoistisk och respektlös. Så mycket begärt är det faktiskt inte att ta hänsyn till varandra, och att ge varandra utrymme. Eftersom att du nu ALDRIG får chans att ha lugn och ro, ifrån alla ljuden, så blir din hjärna bara mer och mer trött - vilket orsakar att den får svårare och svårare att hantera ljudintrycken. När man når till brytpunkten för vad man pallar med, så känns även ett vanligt samtal i normalt röstläge, bakom stängd dörr och på andra våningen som för starkt (eget exempel ur verkligheten). Men har man haft många lugna och tysta stunder i övrigt i vardagen, och vet att man kommer fortsätta få dessa så är det inget problem att höra ljudet av det där samtalet. Bakom den stängda dörren, på ovanvåningen. Man har tillräckligt med energi för att hantera det då. 

Jag skulle inte orka leva med en person som är så respektlös som din sambo är mot dig just nu. Han måste inte föra en massa väsen hela tiden. Lika lite som du egentligen inte behöver det tyst hela tiden. Men din hjärna är helt fried av hans ego sätt, så just nu? Ja du behöver nog iaf ett par dagar av tystnad. Det går förövrigt att rymma en ljudlig och livlig och en som är ljudkänslig i samma hushåll. Men det krävs att den ljudliga och livliga förstår varför, den inte kan skräna runt hela dagarna i ända. 

Nej jag hade blivit riktigt förbannad tillslut, i ren desperation. För det där är ren tortyr. 

Men precis! Tack så mycket, du förstår precis hur det är. Jag kräver inte tystnad hela tiden, jag behöver bara få pauser då och då för att lugna ner allt. Som det är nu reagerar jag på fler och fler ljud eftersom det aldrig är tyst. Det blir en ond cirkel. När det är som värst är det som att ljuden skär sönder något inne i hjärnan. 
  • Anonym (Blir knäpp)
    Tow2Mater skrev 2022-03-19 00:23:58 följande:

Har du inget rum du kan stänga dörren om dig i?

Hur funkar du på jobbet med andra människor? Det är ju inte som att alla sitter tysta?

Tyvärr så har jag inte det. Vår boende situation är anpassad efter att en person ligger borta på jobb ofta. Nu är vi båda hemma samtidigt mycket mer än vanligt. Vi är på jakt efter ett större boende där jag kan ha ett eget rum att stänga in mig i. 
  • Anonym (Blir knäpp)
    Yllop skrev 2022-03-19 09:53:00 följande:

Alla människor låter mer eller mindre.
    Problemet med ts är att hon är överkänslig för ljud, inte att hennes man låter extremt mycket.
    Här finns det bara två lösningar: endera får hon ha hörselkåpor på hela tiden eller också får hon skaffa ett eget boende långt ifrån civilisationen för att slippa bli störd.

Det är precis den här attityden som är så fruktansvärt jobbig att bli bemött av. Attityden som säger att mitt problem inte förtjänar någon förståelse eller hänsyn alls. Jag får helt enkelt flytta ut i skogen om det är så himla jobbigt. 

Jag kräver inte total tystnad jämt. Men jag behöver pauser och det skulle inte skada med lite förståelse. Det här är inget jag valt och kan stänga av. 

Om jag bara kunde få pauser så skulle inte problemet vara så här stort och svårt att hantera som det har blivit nu. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Blir knäpp) skrev 2022-03-18 22:10:09 följande:
    Jag får panik!

Jag har problem med ljud. Vissa ljud gör mig så jävla förbannad och jag får sådan panik inom mig om jag inte kan gå undan. 

I över ett års tid har situationen hemma gjort att både jag och min man har varit hemma mycket samtidigt och han låter konstant på något sätt. Sitter han inte och tuggar så sjunger han eller klampar runt som en elefant eller gör något annat som låter. Det är aldrig tyst. Det här är fruktansvärt plågsamt för mig och jag får ingen förståelse utan bara sura miner och att jag borde söka hjälp när jag försöker förklara. Det finns ingen hjälp att få för mitt problem. 

Jag vet inte vart jag ska ta vägen och jag känner mig fruktansvärt otrevlig de få gånger jag faktiskt säger ifrån. 

Jag vet inte vad jag vill ha sagt men ibland känns det  som att det aldrig kommer att bli tyst igen. Jag känner mig så trängd och alla ljud gör att det slår stopp i huvudet. Jag kan inte fokusera på något och tappar tråden totalt. 
    Finns det någon som känner igen sig? Jag känner mig så ensam och ingen verkar förstå hur plågsamt detta är för mig. 

Jag är likadan ibland. Ibland inte. Märker det mest när jag är i en period när jag mår extra dåligt och är extra trött. Då kan vissa ljud vara så olidliga att jag vill försvinna.

Brukar använda öronproppar rätt ofta. rekommenderas.
  • Anonym (anonym)
    DominantPoly skrev 2022-03-19 11:50:34 följande:

Någonstans får man lära sig att hantera sina egna psykiska problem. Det är inte rimligt att någon inte ska kunna äta en macka eller trycka på musen utan att du går i taket. 

Du gör klokt i att lära dig att förstå att du är problemet, det är du som är sjuk och det är du som kan få behandling. Det finns terapi för din sjukdom.

Först när man erkänner och förstår sina psykiska problem så kan man börja ta uti med dem.

Det är ju inte psykiskt. Det är fysiskt. Finns faktiskt många människor som är extra känsliga för stimuli, ljud, beröring, ljus. Det är inget psykiskt, det är fysiologiskt.
  • Anonym (anonym)
    Tow2Mater skrev 2022-03-19 00:23:58 följande:

Har du inget rum du kan stänga dörren om dig i?

Hur funkar du på jobbet med andra människor? Det är ju inte som att alla sitter tysta?

Du kan inte tänka dig att de allra flesta människor bortser från det som är jobbigt när de är på jobbet. När man är hemma och ska VILA från jobb, det är då det märks mer, och öronen gör ont, och huvudet gör ont, och ögonen- av all överstimuli.

Det är ju precis det, att vissa människor tar in så mycket intryck- mer intensivt- och hemma är väl det ställe där man VILL kunna ha det lugnt och vila, eller hur?
    Alla måste anpassa sig till samhället, det är så. Men hemma, får man väl anpassa sig till varandra, och ta hänsyn till partnern om denne är mer känslig än andra? Av kärlek, respekt, ömhet. Du vet?
  • Anonym (Ångest av musik)
    Anonym (anonym) skrev 2022-03-19 11:59:46 följande:
    Det är ju inte psykiskt. Det är fysiskt. Finns faktiskt många människor som är extra känsliga för stimuli, ljud, beröring, ljus. Det är inget psykiskt, det är fysiologiskt.
    Jag får ångest av en del sorters musik och det är as jobbigt!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ångest av musik) skrev 2022-03-19 12:12:03 följande:
    Jag får ångest av en del sorters musik och det är as jobbigt!
    Är du ironisk nu? Ja, det man kan få ångest av musik som man inte gillar, framförallt om den spelas högt.

Just för att vissa har svårt att 'stänga av' sensorer (ljud, ljud osv.) så kan det låta typ 10 gånger högre för dessa personer än för någon som inte har överkänslighet.

Det är fysiologist, att man helt enkelt har starkare sinnesintryck än andra.
Svar på tråden Jag får panik!