Münchhausen by proxy
Var försiktig med såna misstankar om Münchhausen by proxy. Jag tycker inte heller att det här passar in där. Jag jobbar själv med ungdomar som har olika problem och då är det också ofta problem som ligger hos föräldrarna. Och just det som du beskriver har vi haft många gånger. Ofta har barnen då någon anledning att inte verkligen vilja gå i skolan och samtidigt så finns föräldern hemma - det gör det ju lättare - och så känner barnet att mamma kanske är ledsen eller barnet själv är ledsen och då kan man ju kanske stanna hemma. Och så känner man efter lite och känner sig lite sjuk säkert.
Med andra ord: Det är många faktorer som spelar in där, och de är i regel alla omedvetna och välmenade och absolut ingen barnmisshandel. Om du kör hårt där och anklagar mamman för något sånt så kommer du aldrig mer att kunna samarbeta med henne. Och du riskerar dessutom relationen till dina barn, för de kan ta illa upp också.
Jag säger inte att man inte ska göra något åt det. Det ska man! Men anklaga inte för något, utan ta bara upp att det är så , och att det kanske lättare kan bli så när mamma är hemma, men att det inte är bra och att hon måste försöka göra tydligt för barnen att de ska vara i skolan. Du får ett mycket bättre samarbete och barnen kommer att må mycket bättre av det om du inte anklaga mamman utan utgår ifrån att inte har några onda avsikter.