Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75

    Vad lär vi oss?

    Flash Gordon skrev 2022-03-31 15:05:28 följande:

    Du ställer ju många frågor och länkar många videos som spänner över många olika fält men om man ska hitta någon slags minsta gemensamma nämnare i det du länkar så är det kanske ...

    ... det personliga ansvaret ?!

    .
    Det är ju inte så mycket det svenska samhället det handlar om som hela den moderna västerländska kulturen. Ansvaret förskjuts från individen till ett slags obestämt "samhället". Videona är ju i mycket en reaktion på detta.

    Sedan kan ju varje video i sig, med varje enskilt ämne, vara värd att resonera kring men trådstarten inbjuder ju inte riktigt till det.

    .

    För övrigt borda alla fördomsfritt läsa och/eller lyssna på Jordan Peterson en tio minuter, en kvart, och åtminstone höra vad han säger.


    ÄNTLIGEN! Jag undrar samma sak. Ser alltför ofta att "samhället" ska göra en massa saker och eftersom det aldrig är någon som kan svara på vem/vilka de personerna är så blir ju slutsatsen att "samhället" är någon annan än mig själv - "samhället" är mitt fripass-från-personligt-ansvar-kort som jag kan vifta med varje gång jag inte gillar men inte själv pallar göra det som krävs. Jordan Peterson borde vara obligatoriskt att titta/lyssna på eller läsa men som du betonar fördomsfritt.
    Jag ser många trådar där man viftar med jämlikhetskortet och ironiskt nog är det inte sällan män som använder sig av det med när de tycker att kvinnor åtnjuter fördelar just genom att de är kvinnor. De skulle behöva lära sig att Equality in opportunity och equality in outcome är två HELT skilda saker där det förstnämnda absolut är eftersträvansvärt men verkligen inte det andra.
Svar på tråden Vad lär vi oss?