• Anonym (Ts)

Barnens födelsedagsfiranden - hur gör ni?

Hallå!

Det känns som att det blir en himla massa firanden av våra barn när det är födelsedagar. Och vi har flera barn, så det blir verkligen MASSOR. Dels fira på själva födelsedagen, förstås, men sedan släktkalas helgen före/efter (för det är ju oerhört sällan som födelsedagen råkar vara på en helg). Sedan vill barnen också ha kompiskalas. Det blir ju som tre firanden egentligen, per barn. Eller hur gör ni andra? Firar knappt på själva födelsedagen? Har släkt- och kompiskalas i ett? Skippar släkt- eller kompiskalas..? 

Vi vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Vi har ganska stor släkt, så det känns som att det blir för mycket att ha 5-10 kompisar här och ha kompisfirande samtidigt som vi har 25 släktingar på plats... 

• Svar på tråden Barnens födelsedagsfiranden - hur gör ni?
  • Anonym (Lisa)

Små barn med släkt, större med kompisar.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-31 09:31:12 följande:
    Barnens födelsedagsfiranden - hur gör ni?

Hallå!

Det känns som att det blir en himla massa firanden av våra barn när det är födelsedagar. Och vi har flera barn, så det blir verkligen MASSOR. Dels fira på själva födelsedagen, förstås, men sedan släktkalas helgen före/efter (för det är ju oerhört sällan som födelsedagen råkar vara på en helg). Sedan vill barnen också ha kompiskalas. Det blir ju som tre firanden egentligen, per barn. Eller hur gör ni andra? Firar knappt på själva födelsedagen? Har släkt- och kompiskalas i ett? Skippar släkt- eller kompiskalas..? 

Vi vet inte riktigt hur vi ska tänka här. Vi har ganska stor släkt, så det känns som att det blir för mycket att ha 5-10 kompisar här och ha kompisfirande samtidigt som vi har 25 släktingar på plats... 

Har tvillingar. På födelsedagen, om den inte är en helg, firar bara vi och barnen. Det blir något litet gott till efterrätt och presenter. 

På helgen före/efter är det släktkalas och kompiskalas. Aldrig dessa två samtidigt. I år kommer det vara extra viktigt med kompiskalaset eftersom det varit inställt i två år pga covid. 
  • Mrs Moneybags

Vi brukar köra två kalas på samma dag. Dvs kompiskalas på dagen och släktkalas på eftermiddagen. Eller så delar vi upp det på två dagar. 
    Om inget av kalasen hamnar på hans verkliga födelsedag så räcker det med en tårtbit och paket från oss föräldrar på själva dagen. Det blir inget kalas då, direkt. 

• LaFontaine

Om födelsedagen infaller på en vardag, firar vi (förutom sedvanlig morgonuppvaktning) med en liten tårtbit och någon rolig aktivitet på eftermiddagen och/eller restaurangbesök till kvällen. Till helgen kör vi både kompiskalas och släktkalas. Infaller födelsedagen på en helg, firar vi med släkten på själva födelsedagen och kompisar den andra dagen. 

• Anonym (Xxx)

Om barnen fyller väldigt nära kan man slå ihop släktkalasen. Annars ser jag det inte som ett alternativ att skippa kalas ur någons perspektiv. Barnet förtjänar väl att bli uppmärksammat särskilt om det finns en massa syskon som alltid konkurrerar om uppmärksamheten. Och som släkting vill jag absolut få chansen att fira barnen. 

Det är väl som med allt annat under småbarnsåren. Man får bita ihop när det känns lite jobbigt. När barnen blir större brukar släktkalasen bli mindre och barnen vill inte ha kalas där föräldrarna är delaktiga utan någon övernattning med bästa vännerna istället. 

• Anonym (Dina)

Våra släkter bor långt borta så tre av dem har firat en av födelsedagarna (barnens födelsedag firades alltså med dessa tre släktingar samma dag som inte var någon av deras faktiska födelsedagar). 

Annars har vi sedan de var 3 år haft barnkalas för vänner på en helgdag. Om då födelsedagen är på en veckodag brukar vi ha presenter på morgonen och fika på kvällen efter maten med oss i familjen (vi är fyra). 

Våra barn fyller med 2 månaders mellanrum. 

• Gameofthrones

Bor ni så pass stort så r det bara försöka planera in tiden. Klaffa ihop med fika och mat eller hur ni tänker?

Kan man ta släkten före deras vänner kommer så de hinner äta fika innan de kommer eller de kommer under fikat?

Eller så delar du upp det i olika rum. Köket för alla, barnen rummen och ställa upp extra bort och stolar till barnen och vuxna en plats?

Jag brukar ha "en" plats för barnen och vuxna dvs bordsplacering. Sen är det fritt fram.

• Gameofthrones

Ex. Gjorde jag lasagne gjorde jag på en stor plåt eller en vuxna en egen och barnen en egen. På sina respektive bordsplacering. 
    Men nu är barnen lite, större och för oss gör det inget om man har barnens polare här medan man har släkten. Det gäller bara lite mer planeringar. Barn sköter sig oftast själva. 

• Anonym (Orka)

Men orka ha en miljard kalas om året! Vi har ett kalas per barn, och barnet bestämmer vilka som ska bjudas. Det är barnets dag, vill hen ha mormor, kusinen Klara och bästa kompisen Mållgan på kalaset så bjuds de in.

Mina föräldrar skulle alltid ha släktkalas när jag fyllde år. Det kändes aldrig som att det var för min skull utan mer som en ursäkt för deras egen. 

• Aliona

Vi har inte så stor släkt i Sverige så släkten bjuder vi in på födelsedagen, även om det är en vardag. Presenter på morgonen, och sen kommer släkten och firar efter jobbet. Barnkalas har vi ju inte haft de senaste åren pga Covid, men nu komner vi ha igen, på helgen efter födelsedagen. Är födelsedagen en helgdag så skulle jag bjuda in båda släkt och vänner på samma gång. Jag gillar att blanda generationer och bjuder på bufé-liknande som passar alla, och båda bubbel och godis. Tre kalas per barn känns galet mycket. 

• Anonym (K)

Skaffade inte fler barn än jag orkar ta hand om. Försent för dig visserligen...

Svar på tråden Barnens födelsedagsfiranden - hur gör ni?