• hjihhih

    Hanvandeskapsförgiftning & eklampsi

    Loppan1994 skrev 2022-04-02 10:40:56 följande:
    Hanvandeskapsförgiftning & eklampsi

    När jag fick mitt barn för 10år sedan så mådde jag dåligt i slutet av graviditeten. Ögonflimmer, protein i urinen, ont i övre delen av magen. Låg inne till och från men inget tal om att starta igång mig trots att bebis va bra storlek. 
    Blev sen startad på bf dagen, bebis kom och vägde över 4kg. 4h efter såg ja en stor lysande boll i synfältet men sköterskorna bad mig sova och vila.
    Min mamma som var med på BB vaknade av att jag krampade i sängen och tuggade fradga. Kördes akut ner till iva.

    Men nu till min fråga- har bytt partner och vi håller på med en ivf men är så otroligt rädd för att det ska hända samma sak igen. Finns det någon här med samma upplevelse? 
    Känner även att varför startade dom inte förlossningen i v37 när allt såg så bra ut och bebis va i rädd storlek och allt.


    De kommer att ha stenkoll på dig. Jag fick lindrig PE och blev igångsatt v 39 med första barnet. Den här graviditeten har jag knaprat trombyl sen v 9 och nu from vecka 32 har jag fått göra blodtrycks- och urinkontroller minst 2 ggr/vecka. Knappt så man hinner jobba, haha. Men samtidigt betryggande. 
  • hjihhih
    Loppan1994 skrev 2022-04-20 19:08:22 följande:
    Åh men så skönt att höra :) mår du bra nu då? :) 
    Ja, peppar peppar så finns ingen indikation på PE ännu. Blodtrycket är lågt (runt 110/65) och bebis rör på sig ganska ofta. Så förhoppningsvis blir det inga problem denna gång. :)
Svar på tråden Hanvandeskapsförgiftning & eklampsi