• Anonym (Kjelle11)

    Så länge kvinnor väljer män efter plånbok kommer det aldrig bli jämställt

    fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/

    fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/

    Forskning visar att antalet ofrivilligt barnlösa män över 45 ökat lavinartat de senaste 40 åren. Allt eftersom kvinnor blir mer framgångsrika ratar de män som inte är det. Faktum är att det är oerhört ovanligt att en framgångsrik kvinna är tsm med en man som inte är det. Hur många kvinnliga marknadschefer, jurister eller läkare är tillsammans med manliga fritidspedagoger eller uskor? Motsatt förhållande är otroligt vanligt.

    En liten klick män kan förlusta sig på massor av kvinnor medan en stor klick blir utanför.

    Hur ska jämställdhet någonsin kunna uppstå så länge kvinnor så uppenbart enkom väljer män efter plånbok som är betydligt större än deras egen?

    Så länge en man är rik och mäktig finns kvinnor i överflöd. Hur vidrig mannen än må vara. Putin och Trump har vackra kvinnor trånande efter sig konstant. Vad skickar detta för signaler till unga män? Att kvinnor accepterar vadsomhelst av män så länge plånboken är stor?
  • Svar på tråden Så länge kvinnor väljer män efter plånbok kommer det aldrig bli jämställt
  • Anonym (Peter)

    Ja. Jag skrev om nyfödda. DET var vad det handlade om från början.
    Bemöt det som jag skrev istället för att hitta på annat.


    Anonym (Ted) skrev 2022-04-10 20:41:49 följande:
    Istället för att haka upp dig, så har du alla möjligheter nu att utveckla hur du tänker kring bäbisar/barn/ansvar etc. Det var vad frågan från början handlade om.
  • nihka
    Anonym (C) skrev 2022-04-10 21:08:22 följande:
    Nja grejen är ju att det är faktiskt mestadels män som tycker att det är kvinnorna själva som sätter för hög press både på sig själva och varandra, medan som du själv säger så upplever uppenbarligen inte kvinnor att det är så. Enligt vad du säger så är kvinnors egna upplevelse om detta helt irrelevant, utan det krävs då en man som talar om detta för kvinnan. 

    Absolut finns normer och dessa normer gör att männen lämnar över ansvaret och att kvinnor tar på sig detta framförallt efter barn. Problemet blir när kvinnan förväntar sig att mannen ska ta sin del när hon börjar jobba och det är då det inte sällan fallerar. Grejen är ju att kvinnan inte helt plötsligt har ändrat standard särskillt mycket, oftast har hon snarare sänkt den till förmån för barnen, utan att männen har sluppit vara med i arbetet och inte insett vad det innebär och inte pallar med och då är det kvinnans fel och plötsligt är hennes standard orimlig. Jag har själv insett att det bästa är om männen får ta mer ansvar från början eller åtminstone tidigt, därav en av fördelarna med att dela på föräldraledigheten, så slipper han få en sån chock sen och uppbyggnaden av rutiner blir mer gemensamt istället för ensamt av kvinnan. 

    Jag upplever faktiskt inte att de flesta kvinnor känner en press på sig att laga speciell bebismat eller ha perfekt i sina hem bara för att de ser kvinnor som gör/har detta på insta eller vad som. Däremot kan man väl drömma om ett perfekt kök eller inspireras av hur andra har det/gör saker utan att för den skull ha orimliga krav på sig själv för det. 
    Spot on!

    Män (ta lite light på det där med pluralformer) talar om vad kvinnor har för problem som i slutändan resulterar i att de inte får tag på någon kvinna.
  • Anonym (Ignorans)
    nihka skrev 2022-04-10 21:14:00 följande:
    Mmm. Jätteintressant. Det är lika "intressant" VARJE gång TS postar en ny tråd med samma länk och citerar innehållet om och om igen och tuggar om alla golddiggers. Verkligen jätteintressant. Den "nya artikeln" börjar få några år på nacken nu. 2018. Jätteny år efter år

    Uppenbarligen står utvecklingen stilla eftersom Bo Rothstein kom till samma slutsats 2013. Skulle en ny göras 2023 skulle den förmodligen ge samma resultat eftersom eftersom mannen som försörjare spökar i huvudet på många kvinnor.


    "De flesta människor vill leva i parförhållanden och bli föräldrar. Det gäller även män. Ofrivillig barnlöshet är en sorg för de flesta som drabbas. Vilka blir konsekvenserna när de barnlösa singelmännen blir fler i Sverige?  Detta problem borde sysselsätta landets nya Jämställdhetsmyndighet i Angered, snarare än att "menscertifiera? arbetsplatser. De barnlösa männen är en brännande fråga som behöver debatteras utan skygglappar i ett samhälle som har ambitionen att vara ett av världens mest jämställda länder. Det är obegripligt att så många feminister fortfarande vänder bort blicken."


    https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867

  • Anonym (Ignorans)
    nihka skrev 2022-04-10 21:14:00 följande:
    Mmm. Jätteintressant. Det är lika "intressant" VARJE gång TS postar en ny tråd med samma länk och citerar innehållet om och om igen och tuggar om alla golddiggers. Verkligen jätteintressant. Den "nya artikeln" börjar få några år på nacken nu. 2018. Jätteny år efter år

    Jag är inte TS men jag tycker artikeln är intressant. Uppenbarligen är den ett rött skynke för dig. Det här inlägget relaterar till skillnad från dina inlägg till trådens ämne som du verkar ointresserad av att följa. Diverse svammel om förskolebarn och huruvida de skall ha mössa eller ej är tydligen mer intressant att käbbla om.
    Här är ett intressant stycke:


    "De flesta människor vill leva i parförhållanden och bli föräldrar. Det gäller även män. Ofrivillig barnlöshet är en sorg för de flesta som drabbas. Vilka blir konsekvenserna när de barnlösa singelmännen blir fler i Sverige?  Detta problem borde sysselsätta landets nya Jämställdhetsmyndighet i Angered, snarare än att "menscertifiera? arbetsplatser. De barnlösa männen är en brännande fråga som behöver debatteras utan skygglappar i ett samhälle som har ambitionen att vara ett av världens mest jämställda länder. Det är obegripligt att så många feminister fortfarande vänder bort blicken.  "


    https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867


    Det blir ännu mer intressant när du själv drar slutsatsen att många kvinnor är golddiggers. Jag skulle snarare se det som att de beter sig som övriga däggdjurs honor som också vill hitta de bästa generna för sin avkomma via en resursstark hanne. Av någon anledning så verkar kvinnor skämmas över detta.

  • Soryu
    Anonym (C) skrev 2022-04-10 21:08:22 följande:
    Nja grejen är ju att det är faktiskt mestadels män som tycker att det är kvinnorna själva som sätter för hög press både på sig själva och varandra, medan som du själv säger så upplever uppenbarligen inte kvinnor att det är så. Enligt vad du säger så är kvinnors egna upplevelse om detta helt irrelevant, utan det krävs då en man som talar om detta för kvinnan. 

    Absolut finns normer och dessa normer gör att männen lämnar över ansvaret och att kvinnor tar på sig detta framförallt efter barn. Problemet blir när kvinnan förväntar sig att mannen ska ta sin del när hon börjar jobba och det är då det inte sällan fallerar. Grejen är ju att kvinnan inte helt plötsligt har ändrat standard särskillt mycket, oftast har hon snarare sänkt den till förmån för barnen, utan att männen har sluppit vara med i arbetet och inte insett vad det innebär och inte pallar med och då är det kvinnans fel och plötsligt är hennes standard orimlig. Jag har själv insett att det bästa är om männen får ta mer ansvar från början eller åtminstone tidigt, därav en av fördelarna med att dela på föräldraledigheten, så slipper han få en sån chock sen och uppbyggnaden av rutiner blir mer gemensamt istället för ensamt av kvinnan. 

    Jag upplever faktiskt inte att de flesta kvinnor känner en press på sig att laga speciell bebismat eller ha perfekt i sina hem bara för att de ser kvinnor som gör/har detta på insta eller vad som. Däremot kan man väl drömma om ett perfekt kök eller inspireras av hur andra har det/gör saker utan att för den skull ha orimliga krav på sig själv för det. 
    En del kvinnor upplever att det är så. Första gången jag fick syn på detta perspektiv var när en kvinna (som för övrigt är feminist och röstar på vänsterpartiet) berättade om det för mig. Jag har ingen idé om att män måste berätta det för kvinnor, för bevisligen finns det ju kvinnor som också tycker att kvinnors förväntningar på andra kvinnor är ett problem. Det krävs inte alls en man för att tala om detta, det är inte alls så jag menar. Det handlar ju mer om att jag är man och råkar ha fått syn på detta perspektiv som jag tycker har viss giltighet, och jag berättar om det här i tråden.

    Du kanske inte delar den här synen, och det kanske inte heller alls gäller dig och de kvinnor du umgås med. Och det vore ju inte så konstigt, för allt är ju inte helt homogent i samhället. De flesta av mina manliga vänner (och kvinnliga såklart) är exempelvis väldigt bra på att prata om känslor, men det motsäger ju inte att män i allmänhet har svårt för att prata om känslor. Sen har jag definitivt i min bekantskapskrets sett exempel på det här som jag pratar om, där många kvinnor framför allt under småbarnsåren verkar känna väldigt stark press på att prestera som mamma - en press som kommer från andra kvinnor. Sen håller jag som sagt med dig i allting du säger om hushållsarbetet och så, det är inget snack om att vi män som grupp har mycket att jobba med där.

    Det är okej för mig att vi inte tänker likadant om det här.
  • Soryu
    Soryu skrev 2022-04-10 22:05:47 följande:
    Text
    Tycker för övrigt att du har ytterligare ett väldigt bra argument för att dela på föräldraledigheten där.
  • nihka
    Anonym (Ignorans) skrev 2022-04-10 19:22:11 följande:

    Jag försöker diskutera trådens ämne vilket du uppenbarligen INTE vill diskutera eftersom Nationalekonomen Anne Boschini och Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap, pekar i studien på att utbildning och inkomst spelar en avgörande roll för mäns möjligheter att bli fäder.


    Detta är uppenbarligen MYCKET känsligt.  


    Din guru Anne Boschini pratar här om genusperspektiv och feminism inom nationalekonomi. Hon tar bl a upp genusperspektiv vid rekryteringsförfarandet.

    Vi ska naturligtvis även här utgå från att detta är den enda och sanna sanningen och att du startar ett gäng trådar om genusperspektiv varje år under minst 4 års tid ivrigt förfäktandes genusperspektivets förtjänster 

    arenan.yle.fi/audio/1-50924053
  • nihka
    Anonym (Ignorans) skrev 2022-04-10 21:46:53 följande:
    Är sanden varm i sandlådan? 
    Whoopsi igen. Nu var du allt bra stygg mot vad ditt alterego Ted hade att säga. Jag råkade av misstag klistra in hans text i ett av mina inlägg. Ber så ryyyysligt  mycket om ursäkt för att jag vidarebefodrade sådan smörja
  • Soryu
    nihka skrev 2022-04-10 22:12:10 följande:
    Woopsi! Nu har du allt blandat ihop dina nick!
    Rolig kommentar. Den visar ju att du är inställd på någon sorts kampläge här där man är fiender om man tycker olika. Det är inte alls min utgångspunkt i ett samtal.

    Jag tycker att mycket av det som C har skrivit är bra och jag håller med henne om nästan allt, förutom just på den här punkten om de kvinnliga normerna som hon inte verkar tillskriva så stor betydelse medan jag tror att de har större betydelse än vad hon tror.
  • nihka
    Anonym (Ignorans) skrev 2022-04-10 21:56:59 följande:

    Jag är inte TS men jag tycker artikeln är intressant. Uppenbarligen är den ett rött skynke för dig. Det här inlägget relaterar till skillnad från dina inlägg till trådens ämne som du verkar ointresserad av att följa. Diverse svammel om förskolebarn och huruvida de skall ha mössa eller ej är tydligen mer intressant att käbbla om.
    Här är ett intressant stycke:


    "De flesta människor vill leva i parförhållanden och bli föräldrar. Det gäller även män. Ofrivillig barnlöshet är en sorg för de flesta som drabbas. Vilka blir konsekvenserna när de barnlösa singelmännen blir fler i Sverige?  Detta problem borde sysselsätta landets nya Jämställdhetsmyndighet i Angered, snarare än att "menscertifiera? arbetsplatser. De barnlösa männen är en brännande fråga som behöver debatteras utan skygglappar i ett samhälle som har ambitionen att vara ett av världens mest jämställda länder. Det är obegripligt att så många feminister fortfarande vänder bort blicken.  "


    https://www.gp.se/ledare/sonesson-de-barnl%C3%B6sa-singelm%C3%A4nnen-blir-allt-fler-i-sverige-1.9601867


    Det blir ännu mer intressant när du själv drar slutsatsen att många kvinnor är golddiggers. Jag skulle snarare se det som att de beter sig som övriga däggdjurs honor som också vill hitta de bästa generna för sin avkomma via en resursstark hanne. Av någon anledning så verkar kvinnor skämmas över detta.


    Nej, nej, nej inte JAG utan du och dina polare som du börjar få svårt att hålla isär när du käbblar ger den bilden av kvinnor som golddiggers.

    Här har vi ytterligare ett intressant stycke från artikeln som du har varit koleriskt ointresserad av diskutera, uppenbarligen är den en svart sopsäck för dig, men vi kan nu ha en låååång och uttömmande diskussion om hur fler unga män behöver kamma till sig:

    "Vad ska då en ung man tänka på för att inte bli ratad? Marianne Sundström är tydlig:


    ? Skaffa en bra utbildning och ett bra jobb, säger hon. Undvik kriminalitet och för mycket alkohol. Du behöver nog inte vara så snygg, men du bör vara presentabel, för att använda ett gammeldags uttryck."

    Rent överjävliga krav vi kvinnor har på män, tycker du inte?

Svar på tråden Så länge kvinnor väljer män efter plånbok kommer det aldrig bli jämställt