Inlägg från: ElaineBenes |Visa alla inlägg
  • ElaineBenes

    Potträna 2.5 åring som inte pratar

    Jag är ingen expert i ämnet eftersom min dotter inte är blöjfri. Hon är ett par månader äldre än ditt barn men pratar inte heller jättemycket. Är däremot helt säker på att hon förstår vad vi säger men väljer att bara lyssna på oss ibland. 

    För oss har pottan och toan varit ett naturligt inslag sedan hon var under året. Vi har satt henne där regelbundet och om det har kommit något har det varit en bonus. Vi har lärt oss hennes kropps kiss och bajsrutiner och vet att det tex alltid kommer kiss när hon sovit så har satt henne på toa då. Likaså ser vi tydligt när det är bajs på gång och tar då med henne dit. 

    Men tänker på det där med att fatta att man kissar och bajsar i toan: vi har aldrig läst om oss så hon har varit med när vi gjort både och och berättat vad vi gör. 
    Säger ofta till henne att nu är jag kissnödig och ska gå på toaletten och kissa, behöver du också kissa? 
    Vi upprepar även väldigt ofta att man kissar och bajsar på toaletten eller pottan och påminner om hon går utan blöja.

    Tror alltså på att prata även om barnet inte förstår allt.

  • ElaineBenes

    Har hon någon favoritfigur? Kanske kan vara till hjälp också. 
    Vet att Babblarna och Bolibompa baby har något avsnitt/inslag med potta. Finns säkert fler. 
    Bamse har en pottbok (även om hon inte gillar böcker i sig kanske den kan vara kul om Bamse är populär)
    Här fick ett tag även favoritnallen sitta på pottan, torkas etc. innan det var dotterns tur

Svar på tråden Potträna 2.5 åring som inte pratar