• Anonym (Ledsen)

    Övergrepp? Vart drar man gränsen?

    Min man sov bredvid mig när jag kände en ångestattack på väg. För att försöka lugna ner mig la jag en hand på honom för att känna värme och närhet. Han vaknade, det var inte min mening, men han vände sig snabbt och höll om mig.
    Kort efter började han röra mig på ett sätt jag inte ville. Jag drog undan hans händer och när han försökte få handen som jag höll på honom för närheten att röra hans underliv drog jag mig undan. Påminde att vi är oskyddade och inte vill ha fler barn. Han fortsatte fast jag spände mig, tryckte in fingrar i mig.. Jag blev helt stel, kunde inte säga något och snart efter var han inne i mig.. Han höll på en bra stund utan att jag gav minsta gensvar.. Han verkade tro att jag somnat när han väl slutade, för han drog sig ur efter han pussat min nacke och lade sig och sov.. Jag vet inte vad som just hände. Känner mig tom och ledsen.

  • Svar på tråden Övergrepp? Vart drar man gränsen?
  • Anonym (Ledsen)

    Finns det ingen som kan hjälpa mig reda ut tankarna?

  • Anonym

    Hej ts, det låter inte alls bra det du varit med om. 
    Jag tycker du ska försöka prata med någon om hur du har det i din relation. Sök en samtalskontakt.
    DEt låter som något du behöver hjälp med utifrån.

  • Anonym (Inte ok)

    Det är ett övergrepp skulle jag säga, ur din synpunkt definitivt. Hur vida han förstod vad han gjorde eller inte är en annan fråga. Har ni pratat om detta?

  • Jemp

    Övergrepp absolut och samtycke hade han ju bevisligen inte (apropå kommentaren ovan om mäns lägliga oförståelse). 

  • Anonym (Tänk)

    Det du var med om, att din man gjorde något mot din vilja är inte okej utan ett övergrepp. Allt du ville ha var närhet och värme i stillhet för att dämpa en kommande ångestattack. Jag är ledsen över vad du fick vara med om. Kan du prata med din man om hur du upplevde det som hände? Prata om att du måste bli respekterad och att sex utan samtycke inte och aldrig är okej för dig? 

  • Anonym (K)

    TS, du har blivit utsatt för först sexuellt övergrepp och därefter en våldtäkt. Det spelar ingen roll att du inte vrålade, slog eller på andra våldsamma sätt försökte hindra honom, det spelar ingen roll att det är din man. Du behöver prata med någon om det här, och med honom. Och fråga dig själv om du vill vara med någon som utsätter dig för sådana saker.

  • Anonym (.)

    Han våldtog dig. Det inte bara saknades samtycke, du var dessutom tydlig med att du inte ville. Att han blir kåt av minsta kroppskontakt betyder INTE att han har rätt att få sex bara för att du rör vid honom.

  • Anonym (ppp)

    Kan inte se det som annat än våldtäkt. 

    Kan vara så att han faktiskt trodde att du lade en hand på honom för att du var sugen där mitt i natten. Ni pratade inget, om jag förstår din text rätt?
    Han kan ha missförstått ditt uppsåt - du sökte trygghet, han trodde att du var sugen på sex? 
    Ni höll om varann, han kände att han blev sugen. 

    Vad som SEN hände är våldtäkt. Du tog bort hans händer, sa att ni vill ju inte ha fler barn, drog dig undan - han fortsatte! 

    Ni måste PRAT om detta nu - på en gång. 
    Fattar han inte vad det är du beskriver så vet jag ärligt talat inte om jag hade velat leva ihop med personen. 

    Till Anonym (fattar inte)
    Du skriver att ts "leker att hon blev paralyserad" 
    Hon BLEV ju det, enligt texten. 

    Det är väl just det som är att bli paralyserad - man klarar inte av att agera eller säga något för man blir så överrumplad av det som händer. Ofta är det sånt här som är så svårt att bevisa i våldtäktsmål ,men det är bevisat att det här är den vanligaste försvarsmekanismen i sådan situationer (du kan googla det om du inte tror mig). 

  • Anonym (.)
    Anonym (fattar inte) skrev 2022-04-09 07:28:01 följande:
    Att du la din hand på han när du mådde dåligt betyder ju att du känner trygghet med han.

    Nej, det betyder att hon KÄNDE trygghet med honom. Innan han totalt körde över hennes vilja och våldtog henne. Hur trygg tror du att hon känner sig nu, efteråt?
Svar på tråden Övergrepp? Vart drar man gränsen?