• Andreas2020

Mindre konflikt

Hejhej,
    Undrar hur ni löser en sådan situation. Vi har ett barn på 2,5 år som går på förskola. Imorgon behöver jag arbeta lång dag från 7-18. Och har inte möjlighet att hämta lämna. Min fru har fått feber och är lite sjuk. Jag föreslår att vår dotter är hemma hos henne, vilket hon inte verkar pepp på. Jag har ingen möjlighet att korta dagen, är ett långt möte hela tiden på annan ort. Vi har inga möjligheter till barnvakt eller att någon annan hämtar.

Vänligen 

• Svar på tråden Mindre konflikt
  • Mandelkanel

Alvedon och gå och lämna om barnet är friskt. Hellre än att vara sjuk och ta hand om en pigg tvååring. Så hade jag gjort, och har gjort. Om du kan lämna tidigare så hade det nog underlättat för mamman. Om barnet är friskt kan du inte vabba. Då lär ni i så fall få hitta på det och ha barnet hemma resten av veckan. Ingen blir frisk på en dag så det gissar jag att fsk inte accepterar. Ska du själv låtsas vara sjuk? Eller vad skulle anledningen vara att du ställer in mötet? 

• AnonymZzZ

Hade jag varit din fru och det endast handlade om en dag hade jag tagit hand om barnet trots lättare sjukdom, alt lämnat/hämtat. En dag fixar man ändå (Finns förstås en gräns för hur sjuk man kan vara för att det ska gå)

• Lönnsirap
    Andreas2020 skrev 2022-04-11 18:56:35 följande:

Ja, jag hade varit hemma och har på så sätt varit hemma flera gånger.

Alltså, jag leder mötet, behöver åka 6.30 hemifrån, tåg hem från annan ort runt 17.00. Svårt att hämta typ 19.00 på förskolan. Går inte att korta för alla aktörer. Då får man ställa in.

Du får väl avgöra om din sambo/fru är i skick att ta hand om barn och om ni kan lösa ev. förskola med taxi och Alvedon. Oavsett vad vi tycker och tror så kommer det ju få konsekvenser.

Du vet ju själv hur din fru brukar bete sig, men det kan vara väldigt känsligt med hur man tänker om barnen. Om du inte respekterar att hon faktiskt inte orkar kan det ju slå tillbaka på er på annat sätt.  Jag tänker att det är svårt att veta hur någon faktiskt mår och vad som är rimliga respektive orimliga önskemål.
  • JodiBabe
    Magical skrev 2022-04-11 19:11:25 följande:

Allt hänger på hur sjuk mamman är. Hon har feber just nu, kanske inte i morgon bitti? 

Om hon har det imorgon bitti och verkligen inte klarar av att leverera barnet till förskolan, eller ha det hemma - ja då måste du avstyra mötet. Inget jobb är så viktigt att man ska köra över sin partner.
    Du skriver det finns ingen som kan hjälpa till - har ni ens försökt hitta någon? En granne?  Alla barnfamiljer bör ha någon som med lite snabbt varsel kan hjälpa till ibland. 

håller med
  • JodiBabe
    Entjejskonto skrev 2022-04-11 18:40:05 följande:

Men man tar väl hand om varandra i en relation? Vad går först, hälsa eller jobb? Jobbet får väl inte ens neka att du vabbar för henne? Du tar ut 1 h vab på morgonen för lämningen och en på kvällen för hämtning. Kommer du hämta och lämna nästa gång du ligger sjuk i feber? 

ja detta var en smart lösning.
  • JodiBabe
    Lönnsirap skrev 2022-04-11 20:22:39 följande:
    Du får väl avgöra om din sambo/fru är i skick att ta hand om barn och om ni kan lösa ev. förskola med taxi och Alvedon. Oavsett vad vi tycker och tror så kommer det ju få konsekvenser.

Du vet ju själv hur din fru brukar bete sig, men det kan vara väldigt känsligt med hur man tänker om barnen. Om du inte respekterar att hon faktiskt inte orkar kan det ju slå tillbaka på er på annat sätt.  Jag tänker att det är svårt att veta hur någon faktiskt mår och vad som är rimliga respektive orimliga önskemål.
    Tycker det är den sjuka som är mest lämpad att avgöra om hen är i skick att ta hand om barn. I övrigt håller jag med allt i inlägget.
  • Lönnsirap
    JodiBabe skrev 2022-04-11 20:33:26 följande:
    Tycker det är den sjuka som är mest lämpad att avgöra om hen är i skick att ta hand om barn. I övrigt håller jag med allt i inlägget.
    Nja, det beror verkligen på vem som är sjuk. Man är väldigt olika om vad man tycker är rimligt. Är det lite feber och en enda dag är det kanske inte möjligt att ställa in.

Grejen med att vara förälder är att man ibland behöver ta sig samman, trots att man egentligen inte orkar, eller tycker sig ha möjlighet. Ibland behöver den ena parten ta skiten för att det är det mest rimliga. 

Är TS partner medvetslös och har andningsvårigheter behöver han förstås ringa ambulans och ta hand om sitt barn, men det är faktiskt inte alltid så att den sjuka kan få igenom sin vilja.
  • Pope Joan II

Herregud så hjälplöst. Hon kan väl ta febernedsättande och ha barnet hemma. 

• Fliselisan

Om du lämnar strax före man du börjar och hon hämtar vid 14-15 tiden så hinner hon vila och barnets dag blir lagom lång.

• Liv00

Klart det tar emot att vara hemma med barn när man själv är sjuk, men vad ska man göra då?! fattar att inte du kan, då får hon välja, vara hemma med barnet och göra det bästa utav det eller ta sig kraft att hämta/lämna. Lycka till! 

Svar på tråden Mindre konflikt