• Träsaker

Tips att få barnet att sova länge på morgonen

Jag har precis blivit pappaledig. Jag är väldigt morgontrött. Vårt barn vaknar ibland så tidigt som vid 07.30-08.00

Är det bäst att hålla barnet (9 månader) vaket sent på natten för att hen ska sova längre?
    eller ska man väcka hen mitt i natten? 

Det händer att hen vaknar mitt i natten och är hungrig. Då är min fru snäll och ammar hen. 

Jag brukar stanna uppe och se på serier (med lurar) och är vaken vid midnatt. Ska jag mata barnet med fast föda istället. Kanske gröt eller välling? 

Har ni några andra tips? jag vill gärna sova till 10. 

/ Trött pappa. 

• Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen
  • Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-11 23:36:11 följande:
    Du kan INTE ligga och sova och lämna barnet utan uppsikt! Det spelar ingen roll att ni finns i samma rum.
    Även om barnet är i en lekhage? jag brukar lämna hen ensam i den flera ggr per dag (oftast i samband med toalettbesök) 

Där finns inga farliga leksaker i hagen bara mjuka sådana. barn kan ju slå sig själva med leksaker i trä :( 
  • Mortiscia80
    Träsaker skrev 2022-04-12 08:09:41 följande:
    Även om barnet är i en lekhage? jag brukar lämna hen ensam i den flera ggr per dag (oftast i samband med toalettbesök) 

Där finns inga farliga leksaker i hagen bara mjuka sådana. barn kan ju slå sig själva med leksaker i trä :( 
    Ja, även om barnet finns i en lekhage. Om du ligger och sover och ditt barn råkar kvävas på någon av de där mjuka leksakerna (bara ett exempel utifrån vad du skrev) eller något annat, eller fastnar eller nästan vad som helst. Ett litet barn kan inte lämnas instängt i en lekhage utan uppsikt. Om du sover är det lika illa som om du skulle vara i ett annat rum under samma tid. Du har inte kollen helt enkelt.
  • SaraL77

Du har uppenbarligen inte tagit ledigt från trollfabriken. 

• Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-12 08:44:54 följande:
    Ja, även om barnet finns i en lekhage. Om du ligger och sover och ditt barn råkar kvävas på någon av de där mjuka leksakerna (bara ett exempel utifrån vad du skrev) eller något annat, eller fastnar eller nästan vad som helst. Ett litet barn kan inte lämnas instängt i en lekhage utan uppsikt. Om du sover är det lika illa som om du skulle vara i ett annat rum under samma tid. Du har inte kollen helt enkelt.

Jag förstår nu vad du menar med sover. Men att lämna barnet 5 minuter i en lekhage när jag är på toa är inte det lite väl extremt?

jag fick en cylinder på BVC som motsvarar halsen på ett barn och bamse går inte ner i den! 

Han är CE-märkt och ok för barn 0-3 Hans ögon är broderade och inte i plast. Nu är de flesta leksaker med plastögon som har rätt märkning sjukt säkra! Der är omöjlig att slita av ett öga på ett mjukisdjur som inte är skadat. 

• Träsaker
    SaraL77 skrev 2022-04-12 08:51:27 följande:

Du har uppenbarligen inte tagit ledigt från trollfabriken. 

Bara för man har frågor och funderingar som inte är konventionella är man inget troll. Man får ingen manual på BB och detta är mitt första barn. 

Jag ser nu att mina funderingar inte gillas så jag får tänka om. du kanske även ser att klockan är ca 09 och jag varit vaken i över en timme! bara för jag har dessa funderingar så betyder det inte att jag gjort dem! 

• Mortiscia80
    Träsaker skrev 2022-04-12 09:18:39 följande:

Jag förstår nu vad du menar med sover. Men att lämna barnet 5 minuter i en lekhage när jag är på toa är inte det lite väl extremt?

jag fick en cylinder på BVC som motsvarar halsen på ett barn och bamse går inte ner i den! 

Han är CE-märkt och ok för barn 0-3 Hans ögon är broderade och inte i plast. Nu är de flesta leksaker med plastögon som har rätt märkning sjukt säkra! Der är omöjlig att slita av ett öga på ett mjukisdjur som inte är skadat. 

Det är väl ingen som har sagt att man inte får gå på toa? Men om du sover så är det inte fem minuter heller, eller hur?

Så du tror inte att ett litet barn kan stoppa in någon som helst del av bamse i munnen...? Vi pratar inte bara luftstrupen här, det finns många sätt att kvävas.
  • Ocdmänniska

Men du får väl gå lägga dig tidigare helt enkelt!! Plus har du tur med ett barn som sover länge, vet dom som har barn som vaknar 5 på morgonen istället. Skulle inte skaffat barn om du vill sova till 10 på dagen, det kommer inte gå på många många år 

• Träsaker
    Ocdmänniska skrev 2022-04-12 09:58:42 följande:

Men du får väl gå lägga dig tidigare helt enkelt!! Plus har du tur med ett barn som sover länge, vet dom som har barn som vaknar 5 på morgonen istället. Skulle inte skaffat barn om du vill sova till 10 på dagen, det kommer inte gå på många många år 

Nu är det inte så att jag MÅSTE sova till 10 men det vore Nice att kunna det. Sen har jag nog lite tur eftersom barnet verkar sova länge jämfört med andras barn. Så jag ska kanske inte gnälla.

Visst jag kan lägga mig tidigare men då kan jag titta upp i taket liksom. Vi som har sömnproblem eller är naturmänniskor kan inte bara lägga sig tidigare. Önskar att så var fallet! 

• sextiotalist
    Träsaker skrev 2022-04-11 22:40:54 följande:
    Tips att få barnet att sova länge på morgonen

Jag har precis blivit pappaledig. Jag är väldigt morgontrött. Vårt barn vaknar ibland så tidigt som vid 07.30-08.00

Är det bäst att hålla barnet (9 månader) vaket sent på natten för att hen ska sova längre?
    eller ska man väcka hen mitt i natten? 

Det händer att hen vaknar mitt i natten och är hungrig. Då är min fru snäll och ammar hen. 

Jag brukar stanna uppe och se på serier (med lurar) och är vaken vid midnatt. Ska jag mata barnet med fast föda istället. Kanske gröt eller välling? 

Har ni några andra tips? jag vill gärna sova till 10. 

/ Trött pappa. 

Sover ditt barn så länge, då är det en riktig sjusovare. De flesta barn är mer morgonpigga.
    Mitt tips, lägg dig tidigare och glöm långa sovmornar i ungefär 10 år till
  • sextiotalist
    Träsaker skrev 2022-04-12 10:35:57 följande:

Nu är det inte så att jag MÅSTE sova till 10 men det vore Nice att kunna det. Sen har jag nog lite tur eftersom barnet verkar sova länge jämfört med andras barn. Så jag ska kanske inte gnälla.

Visst jag kan lägga mig tidigare men då kan jag titta upp i taket liksom. Vi som har sömnproblem eller är naturmänniskor kan inte bara lägga sig tidigare. Önskar att så var fallet! 

Förstår att det kan vara tufft. Men det är nog bara att gilla läget, eller så får ni vuxna turas om. Om den andra föräldern saknas, då får du be någon närstående
Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen