• Fri 15 Apr 2022 16:19
    1969 visningar
    3 svar
    3
    1969

    Fiskgryta på torsk?

    Jag har tinat upp torsk och tänkte laga någon fiskgryta på det, men vet inte vad.

    Snälla ge mig bra tips, gärna med nedskrivna recept eller länkar till recept, så är jag mycket tacksam. :)

  • Svar på tråden Fiskgryta på torsk?
  • Fri 15 Apr 2022 17:17
    #1
    +1
    Tom Araya skrev 2022-04-15 16:19:11 följande:
    Fiskgryta på torsk?

    Jag har tinat upp torsk och tänkte laga någon fiskgryta på det, men vet inte vad.

    Snälla ge mig bra tips, gärna med nedskrivna recept eller länkar till recept, så är jag mycket tacksam. :)


    Skala potatis och morötter och skär dem i bitar. Hacka en lök per portion. Fräs löken i lite smör i en kastrull i några minuter. Tillsätt rotsakerna och fräs en stund till. Om du är sugen på det, tillsätt även några tomater eller en förpackning krossade/passerade tomater. Häll på vatten och buljong (fond eller tärning) utefter hur många portioner du lagar. Låt småkoka i någon kvart under lock tills potatisen är mjuk, tillsätt fisken och koka ytterligare en kvart. Krydda efter smak (salt, peppar, persilja, gräslök eller vad du nu har hemma.
  • Um Hamza
    Fri 15 Apr 2022 18:22
    #2

    Låt fisken sjuda i max 10 min i vispgrädde, med en skvätt vitt vin och fiskfond. Klart!

  • Fri 15 Apr 2022 19:26
    #3

    Det finns ju hur mycket gott som helst! 


    Lättast att lägga i en ungsform, hälla på grädde (eller hälften grädde, hälften mjölk) blandat med maizena, lite curry, salt, peppar och dill om du har. En näve räkor höjer smaken men är inte ett måste. Man kan också ha riven smakrik ost (typ västerbotten eller prästost) på toppen, men inte heller det ett måste. Laga i ugn tills fisken är färdig. Servera med kokt potatis eller vitt bröd. 


    Godast är väl en fransk fisksoppa, men det kräver en hel del ingredienser som du kanske inte har hemma: 
    https://www.ica.se/recept/fransk-fisksoppa-715780/

    V
    äldigt enkelt men ofantligt gott är isländska receptet på plokkfiskur, dvs kokt torsk, mosad potatis och vit sås som blandas och serveras med grovt bröd. Här är receptet: https://ridresorisland.se/ridblogg/recept/plokkfiskur-islandsk-fiskgratang/

    Smaklig måltid - vad du än väljer! 

Svar på tråden Fiskgryta på torsk?