• Fri 15 Apr 2022 21:36
    7995 visningar
    13 svar
    13
    7995

    Personlig assistent ( orimliga tider)

    Jag jobbar som personlig assistent och mår verkligen piss över mina arbetstider. Vet inte om de är jag som är för svag/dålig?

    Mina tider ( vaken natt)

    Vecka 1:

    mån: 20:30 - 10:00

    ons: 20:30 - 08:00

    tors 20:30 - 08:00

    vecka 2:

    tis: 20:30 - 10:00

    fre 20:30 - 10:00 eller 16:30 - 10:00

    lör: 20:30 - 10:00

    sön: 20:30 - 08:00

    Går de runt så och i många fall tvingas man hoppa in pga sjukdom.

    Nu har dem börjar åka till sommarhuset och de tar mig 2 Tim extra att åka dit enkelväg vilket betyder att jag knappt ibland får någon sömn. Ca 5 Tim Men då ska jag sova, äta och sköta min egna hygien.

    Jag tycker att de är jobbigt som fan och har börjat gråta innan jag ska till jobbet men även efter. + humörsvängningar.  Känner inte igen mig själv alls.

    jag tyckte de va jobbigt även när de var i stan och då var de bara 40 min enkelresa men jag hinner inte repa mig pga schemat.

    överdriver jag eller är detta sådant jag ska finna mig i? 

    Detta är ett privat företag!


     

  • Svar på tråden Personlig assistent ( orimliga tider)
  • Fri 15 Apr 2022 22:24
    #1

    Kolla med ditt fack

  • Sat 16 Apr 2022 09:17
    #2

    Det ser ut som helt normala arbetstider inom det yrket och du borde hinna med både sömn och hygien mellan passen. Ta inte på dig något extra om du inte vill och med tanke på hur lång körtid du har skulle jag se mig om efter ett annat jobb.

  • Majonn­äs
    Sat 16 Apr 2022 11:25
    #4

    Sök nytt jobb, du ska uppenbarligen inte jobba som personlig assistent! 

  • Sat 16 Apr 2022 12:20
    #5

    Helgerna vecka 2 saknar en halvtimme för dygnsvila, i övrigt ser väl schemat vettigt ut. Kanske passar det dig inte att jobba natt? 

    Däremot låter det tveksamt om du ska behöva ta den extra resvägen helt obetalt. Lite osäker på vad som gäller där, beror säkert på ert avtal.

  • Sat 16 Apr 2022 12:25
    #6
    MaddieG skrev 2022-04-16 11:15:05 följande:
    Så du menar att mindre än 5 timmars sömn är normalt/ok? Vilken jävla  värld lever du i? Jag har inte ens dygnsvila och du tycker de är ok. Du är lika äcklig som företaget jag jobbar på
    Jag tror du får fler som blir villiga att svara om du inte direkt blir aggressiv :)
  • SaraL7­7
    Sat 16 Apr 2022 12:30
    #7
    +1

    Riktigt glassiga tider ju! Är du en nittiotalist eller ännu värre en millenial? För ni har en tendens att klaga i tid och otid även när ni generellt sett har det jäkligt bra. Sluta tacka ja till en massa extrapass om du inte orkar, så enkelt är det.

  • Sat 16 Apr 2022 12:31
    #8

    Det passar inte alla att jobba natt. Min pappa brukade jobba natt. Det tar tid varje gång som man är ledig att ställa om hela dygnsrytm. Egentligen vore det bäst att ha flera dagar i rad och sedan ett tag ledigt. Men antagligen var passen lite väl långa, så då har man lagt in en ledig dag emellan.

    Jag tror att det är korrekt i sig, men nattarbete är alltid slitsamt. 

  • Sat 16 Apr 2022 12:48
    #9
    +2

    Du jobbar 3 dagar en vecka och 4 dagar nästa vecka och gnäller för att?


    Ride it like you stole it
  • Sat 16 Apr 2022 19:08
    #10

    De är inte dagarna i sig jag klaga på. Man märker att ni som svarar tex att jag har de glansigt Inte jobbar vaken natt. De är även omställningen mellan ledigt och jobb som krånglar också. De hade varit betydligt bättre att jobb 3 nätter i streck och sedan vara ledig. Istället för att jag tex 2 nätter också slutar man kl 10, sover kanske 2 timm på dagen för att man vill ta till vara på sin lediga tid också.

    så kalla mig inte lat. Andra som jag har pratat med som jobbar natt tycker jag har ett puss schema och att att jobba 13:5 - 17,5 timme på ett pass klagar ju förfar även dagpersonalen på??? Så säg ingenting

  • SaraL7­7
    Sat 16 Apr 2022 19:28
    #11
    +1
    MaddieG skrev 2022-04-16 19:08:18 följande:

    De är inte dagarna i sig jag klaga på. Man märker att ni som svarar tex att jag har de glansigt Inte jobbar vaken natt. De är även omställningen mellan ledigt och jobb som krånglar också. De hade varit betydligt bättre att jobb 3 nätter i streck och sedan vara ledig. Istället för att jag tex 2 nätter också slutar man kl 10, sover kanske 2 timm på dagen för att man vill ta till vara på sin lediga tid också.

    så kalla mig inte lat. Andra som jag har pratat med som jobbar natt tycker jag har ett puss schema och att att jobba 13:5 - 17,5 timme på ett pass klagar ju förfar även dagpersonalen på??? Så säg ingenting


    Du är lat och en riktig liten gnällspik.  Snyft snyft buhubuhu. 
  • Sat 16 Apr 2022 20:00
    #12

    Vilken hård ton ni har!
    Jag har aldrig jobbat natt och skulle inte vilja göra det - men jag tycker inte det låter som trevliga tider om man räknar med restiden. Du jobbar alltså 20.30 - 10, dvs 12,5 timmar minus rast (vet inte hur mycket rast du har). Jag jobbar dagtid och har ingen restid att tala om och är då hemifrån 10 timmar per dag - men det är måndag till fredag....
    Det borde vara möjligt att få jobb som personlig assistent utan pendlingstiden. Eller så slutar du jobba natt, du har betydligt mindre fritid eftersom du kanske måste jobba fler dagar per vecka.

  • Sat 16 Apr 2022 21:26
    #13

    Det ser ut som ett normalt schema som Pers. Assistent.
    Om jag förstår det rätt så är det fyra nätter i sträck i brytning mellan v 2-1 och sen ledig en natt och sedan 2 nätter och sedan lite långledigt.
    Ta upp med facket ang pendlingstid. När vi haft Pat som befann sig på annan ort så påbörjade man sin arbetstid på normal arbetsplats och fick ta sig dit på arbetstid.
    Om du har ett jobb som får dig att gråta innan du går dit så borde du fundera på att byta arbetsplats eller att byta till en dagtidstjänst.
    Att ändra mellan natt och dag är jobbigt men inte något som egentligen har med själva jobbet att göra utan mer mer kroppen och med dig själv.

  • Sat 21 May 2022 22:22
    #13

    Känns som rimliga tider i förhållande till hur få dagar du jobbar. 

Svar på tråden Personlig assistent ( orimliga tider)