• Anonym (Anonym)

Prednisolon , farligt?

Hej 
    Tar Prednisolon mot ångest och tvång (PANDAS, autoimmunt). 

Började med 20 mg, vilken OTROLIG (!) skillnad. Den brutala ångesten jag haft i 15 år bara försvann. Bara sådär. Men aja, sänkte till 15 mg senare, då blev det liite lite sämre men knappt märkbart. 10 mg funkade det inte längre. Tanken var ju att sänka till 5 mg eller helst sätta ut det men det gick inte. Fick därför återgå till 15 mg. Nu är det bra igen. 

Det jag undrar är om det är farligt att gå på 15 mg en längre period? Tanken är ju inte att jag ska ha det här utan nu ska jag skickas till neurolog men under tiden ska jag ta det. Någon som vet? 

• Svar på tråden Prednisolon , farligt?
  • Anonym (Anonym)

Vet att jag kan fråga läkaren men jag vill bara höra era tankar. Om det vore farligt skulle han väl inte givit mig det såklart, men. Jag är lite nojig bara.

• mier09

Det är ju många som går på kortison under flera år.
    Kraftig viktökning och ökad vätska i kroppen ( fluffig liksom). är väl en vanlig biverkning.
    sen är det ju något med att kroppens egen produktion sätts ur spel när man tar det. det är väl därför som det sakta ska fasas ut ur kroppen och inte för fort tror jag.
    gå in och läs på fass.se för å läsa mer

• Anonym (Anonym)
    mier09 skrev 2022-04-16 07:22:08 följande:

Det är ju många som går på kortison under flera år.
    Kraftig viktökning och ökad vätska i kroppen ( fluffig liksom). är väl en vanlig biverkning.
    sen är det ju något med att kroppens egen produktion sätts ur spel när man tar det. det är väl därför som det sakta ska fasas ut ur kroppen och inte för fort tror jag.
    gå in och läs på fass.se för å läsa mer

Jo, men frågan är om de tar så mycket då? Eller det kanske finns de som tar ännu mer ..

Det är just det jag tycker är så läskigt, med att den gör något med kroppens egen kortisolproduktion. 
  • Anonym (Anonym)

Har iallafall inte märkt något än mer än torr hud. 

• Anonym (Många år)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-16 06:59:24 följande:
    Prednisolon , farligt?

Hej 
    Tar Prednisolon mot ångest och tvång (PANDAS, autoimmunt). 

Började med 20 mg, vilken OTROLIG (!) skillnad. Den brutala ångesten jag haft i 15 år bara försvann. Bara sådär. Men aja, sänkte till 15 mg senare, då blev det liite lite sämre men knappt märkbart. 10 mg funkade det inte längre. Tanken var ju att sänka till 5 mg eller helst sätta ut det men det gick inte. Fick därför återgå till 15 mg. Nu är det bra igen. 

Det jag undrar är om det är farligt att gå på 15 mg en längre period? Tanken är ju inte att jag ska ha det här utan nu ska jag skickas till neurolog men under tiden ska jag ta det. Någon som vet? 

Har gått på prednisolon sen 2009 i olika doser, ibland 80mg 3 gånger om dagen ibland i dropp osv 
    nu tar jag 15 mg sedan 6 månader tillbaka och ska äntligen få sänka lite till
    det har kostat mig 75 kilo, torr hud, sömnsvårigheter och Buffalo hump men måste man så måste man. Värsta biverkningen för mig är om jag kommer över 20 mg får jag ?diabetes? och måste insulinbehandlas
    Nu vid 15 mg märker jag inga större biverkningar 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Många år) skrev 2022-04-16 20:38:27 följande:
    Har gått på prednisolon sen 2009 i olika doser, ibland 80mg 3 gånger om dagen ibland i dropp osv 
    nu tar jag 15 mg sedan 6 månader tillbaka och ska äntligen få sänka lite till
    det har kostat mig 75 kilo, torr hud, sömnsvårigheter och Buffalo hump men måste man så måste man. Värsta biverkningen för mig är om jag kommer över 20 mg får jag ?diabetes? och måste insulinbehandlas
    Nu vid 15 mg märker jag inga större biverkningar 

Men, vad jobbigt. får man fråga varför du tar det? du behöver självklart inte berätta om du inte vill. 

Ja, vad ska man göra. Man vill ju bara få må bra. Hoppas det räcker med 15 mg (eller ännu mindre såklart) för dig, så du slipper ta mer än så. 

• Anonym (Många år)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-16 21:27:09 följande:

Men, vad jobbigt. får man fråga varför du tar det? du behöver självklart inte berätta om du inte vill. 

Ja, vad ska man göra. Man vill ju bara få må bra. Hoppas det räcker med 15 mg (eller ännu mindre såklart) för dig, så du slipper ta mer än så. 

Har en autoimmun leversjukdom som gör sitt bästa att ha ihjäl mig så jag har verkligen inget val men har en lite bättre period för tillfället. Det går i skov
    kan bara hoppas de är långt till nästa vi
  • Anonym (....)
    Anonym (Många år) skrev 2022-04-16 22:17:38 följande:
    Har en autoimmun leversjukdom som gör sitt bästa att ha ihjäl mig så jag har verkligen inget val men har en lite bättre period för tillfället. Det går i skov
    kan bara hoppas de är långt till nästa vi
    Man får inte diabetes av prednisolon. Tror du det har du missförstått. 
  • Anonym (....)

Prednisolon mot ångest? Man ger inte Prednisolon mot ångest. Prednisolon är kortison. Och nej, det är inte farligt art äta 15mg Prednisolon under lång tid. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-04-16 22:23:47 följande:

Prednisolon mot ångest? Man ger inte Prednisolon mot ångest. Prednisolon är kortison. Och nej, det är inte farligt art äta 15mg Prednisolon under lång tid. 

Jo det kan man göra. läs på om pandas. 
Svar på tråden Prednisolon , farligt?