• Anonym (Anonym)

Prednisolon , farligt?

Hej 
    Tar Prednisolon mot ångest och tvång (PANDAS, autoimmunt). 

Började med 20 mg, vilken OTROLIG (!) skillnad. Den brutala ångesten jag haft i 15 år bara försvann. Bara sådär. Men aja, sänkte till 15 mg senare, då blev det liite lite sämre men knappt märkbart. 10 mg funkade det inte längre. Tanken var ju att sänka till 5 mg eller helst sätta ut det men det gick inte. Fick därför återgå till 15 mg. Nu är det bra igen. 

Det jag undrar är om det är farligt att gå på 15 mg en längre period? Tanken är ju inte att jag ska ha det här utan nu ska jag skickas till neurolog men under tiden ska jag ta det. Någon som vet? 

• Svar på tråden Prednisolon , farligt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-04-16 22:23:47 följande:

Prednisolon mot ångest? Man ger inte Prednisolon mot ångest. Prednisolon är kortison. Och nej, det är inte farligt art äta 15mg Prednisolon under lång tid. 

Har det mot ångest. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-04-16 22:23:47 följande:

Prednisolon mot ångest? Man ger inte Prednisolon mot ångest. Prednisolon är kortison. Och nej, det är inte farligt art äta 15mg Prednisolon under lång tid. 

Fick mina besvär med ångest och tvång helt plötsligt efter en streptokockinfektion. Sedan har det blivit en autoimmun reaktion. Så jo, det kan man.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-04-16 22:22:29 följande:
    Man får inte diabetes av prednisolon. Tror du det har du missförstått. 
    Det kan man få. Är också rädd för det. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Många år) skrev 2022-04-16 22:17:38 följande:
    Har en autoimmun leversjukdom som gör sitt bästa att ha ihjäl mig så jag har verkligen inget val men har en lite bättre period för tillfället. Det går i skov
    kan bara hoppas de är långt till nästa vi
    Aha, men fy vad hemskt. Var skönt att du är i en bra period. Hoppas verkligen att det hållet sig så! håller tummarna för dig! Stor kram 
  • Anonym (....)

Ts, skaffa dig en riktig läkare för att få korrekt behandling för din PANDAS. 

Och nej, man får inte diabetes av prednisolon. 

• Anonym (....)

• Anonym (Ssk)
    Anonym (....) skrev 2022-04-16 22:56:05 följande:

Vid långtidsbehandling med kortison är det inte alls ovanligt att man får förhöjt blodsocker.
  • Anonym (Anonym)

Vad menar du då att den ska göra? Ska ju skicka till neurolog. 
  • Anonym (Anonym)

Och vadå riktig läkare, detta är en överläkare. en duktig sådan. Så lägg ner. Han är en av de första som lyssnat. inte tahit besvär som ?vanliga?. 

Massor med barn för kortison för pandas. Du verkar okunnig.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ssk) skrev 2022-04-16 22:59:33 följande:
    Vid långtidsbehandling med kortison är det inte alls ovanligt att man får förhöjt blodsocker.
    Precis. 
Svar på tråden Prednisolon , farligt?