• Anonym (Anonym)

Prednisolon , farligt?

Hej 
    Tar Prednisolon mot ångest och tvång (PANDAS, autoimmunt). 

Började med 20 mg, vilken OTROLIG (!) skillnad. Den brutala ångesten jag haft i 15 år bara försvann. Bara sådär. Men aja, sänkte till 15 mg senare, då blev det liite lite sämre men knappt märkbart. 10 mg funkade det inte längre. Tanken var ju att sänka till 5 mg eller helst sätta ut det men det gick inte. Fick därför återgå till 15 mg. Nu är det bra igen. 

Det jag undrar är om det är farligt att gå på 15 mg en längre period? Tanken är ju inte att jag ska ha det här utan nu ska jag skickas till neurolog men under tiden ska jag ta det. Någon som vet? 

• Svar på tråden Prednisolon , farligt?
  • KCL
    Anonym (....) skrev 2022-04-17 20:41:35 följande:
    Nej, mem man kan få förhöjd blodsocker. Vilket inte är detsamma som diabetes. 
    Prednisolon kan utlösa en sekundär diabetes. Den går många ggr tillbaka när behandlingen avslutas, men det är fortfarande diabetes. 
  • KCL

Jag vet inte hur "farligt" det är att gå på Prednisolon under längre tid, men det kan ge mkt biverkningar. . 

Jag gick på Prednisolon i omgångar som barn. Sista omgången var jag tonåring. Hade mkt biverkningar och gick upp mkt i vikt. Hade det typiska klotrunda kortisonansiktet. 

• Anonym (Många år)
    KCL skrev 2022-04-17 20:50:14 följande:
    Prednisolon kan utlösa en sekundär diabetes. Den går många ggr tillbaka när behandlingen avslutas, men det är fortfarande diabetes. 
    Ja jag förstår inte vad som är så svårt att förstå för hem som envisas med att det inte är diabetes. Förhöjt blodsocker, insulinbehandling och alla behandlande läkare kallar det diabetes
    Min senaste omgång blev så pass allvarlig pga av extremt höga doser kortison så jag tappade 75% av min syn på 24 timmar, tog nästam 3 månader innan det var helt tillbaka igen
  • Anonym (Anonym)

Hur mycket är en hög dos kortison? Vet någon av er det? Alltså, var gränsen går.

• Anonym (....)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-17 22:22:30 följande:

Hur mycket är en hög dos kortison? Vet någon av er det? Alltså, var gränsen går.

Det är individuellt hur mycket man tål. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (....) skrev 2022-04-17 10:28:51 följande:

Anonym (ssk): Om du verkligen är sjuksköterska så vet du att ett förhöjt blodsocker pga läkemedelsbrhandling inte är diabetes eller ens i närheten av att få diabetes. 

Och läser du mitt inlägg så skrev jag inte en rad om diabetes, det är du som tolkar det så. Jag skrev att man kan få förhöjt blodsocker av långtidsbehandling med kortison. I vissa fall kan det behöva behandlas med insulin. Diagnosen är sekundär diabetes och när kortisonet trappas ut brukar blodsockret återgå till det normala.

Men jag rekommenderar dig att läsa inlägg och inte tolka dem.
  • Anonym (Bub)

Hej 
    jag äter själv prednisilon för annan sak. Det jag kan säga om prednisilon är väl att det är ju inget läkemedel du vill ta i långa loppet, eftersom det har så många bieffekter du kan få. Dock får en ju alltid väga för och nackdelar med varandra. 15 mg är för högt för att ta under livslång period, de brukar säga under 7.5 mg är att föredra. Andra läkare till mig har sagt 5 mg och någon har sagt 2.5 mg varannan dag..! just bara för att risker att utveckla diabetes, bli benskör, och alla andra hemskheter som står i bipsckssedeln. Sedan är det ju precis som någon skriver här att du får ju inte diabetes av prednisilon, däremot är risken förhöjd varför du bör Se över din kost under tiden du äter.

själv går Jag På 2.5 mg livslångt. inte jättekul men det räddar samtidigt mitt liv. 

Så det låter för mig (jag är ingen läkare) som att det är helt rimligt för dig att gå på 15 mg tillfälligt under en period under tiden du får annat stöd.

• Anonym (Bub)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-17 22:22:30 följande:

En högre dos kan ligga på 60-70 mg. 35-40 mg kan också anses rätt så hög, om en säger att det är då fler biverkningar riskerar framträda, men allt är såklart relativt Och beroende på hur länge du tar tabletterna.
    har ingen aning om vad som skulle kunna vara maxdos.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bub) skrev 2022-04-18 08:44:49 följande:

En högre dos kan ligga på 60-70 mg. 35-40 mg kan också anses rätt så hög, om en säger att det är då fler biverkningar riskerar framträda, men allt är såklart relativt Och beroende på hur länge du tar tabletterna.

Okej, ja för 20 mg hjälpte bäst för mig men jag fick inte ta det. Det ansågs som för mycket att ta en längre period. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bub) skrev 2022-04-18 08:44:49 följande:

Men det är såklart jättebra att han avrådde mig till att ta mer än så. Vill inte det ska påverka mig negativt.
  • Anonym (Benskör)

Jag stod på 10 mg om dagen i två år, och utvecklade en lättare benskörhet. Trots att jag tränade både styrketräning och löpning och är
    starkare än ?normalkvinnan? i samma ålder. Man bedömde det som reversibelt när jag sen slutade, men jag får ändå ta extra tillskott av kalcium varje vinter. 

• Anonym (Bub)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-18 08:59:05 följande:
    Okej, ja för 20 mg hjälpte bäst för mig men jag fick inte ta det. Det ansågs som för mycket att ta en längre period. 
    Hej
    alltså ja jag tror det kanske är cancersjuka som får de högre doserna. Läkarna får som sagt värdera för och nackdelar och vad det är för åkomma det ska användas mot/för.

Du kan nog vara lugn med din dos men som någon annan skrev här beroende på hur länge du äter så är det nog vettigt att få calcichew (kalciumtabletter) utskrivna också (Förebyggande).
  • Anonym (Anonym)

Är så rädd för diabetes. Båda mina föräldrar har det.

• Anonym (Pred)
    Anonym (Benskör) skrev 2022-04-18 10:45:57 följande:

Jag stod på 10 mg om dagen i två år, och utvecklade en lättare benskörhet. Trots att jag tränade både styrketräning och löpning och är
    starkare än ?normalkvinnan? i samma ålder. Man bedömde det som reversibelt när jag sen slutade, men jag får ändå ta extra tillskott av kalcium varje vinter. 

Min vän tog den här medicinen under 8 år. Hon fick benskörhet, naglarna blev vågformiga, håret trillade av på sina ställen, både vita fläckar och mörka fläckar på huden. Tänderna blev totalt förstörda. Vikten ökade ca 25 kg och hon har inte gått ner det än. 

Men - det räddade hennes liv. 

Jag kan ärligt säga att jag endast skulle ta denna medicin om mitt liv stod på spel. Aldrig annars. Jag såg så enormt många biverkningar på henne. Hon har dock inte fått diabetes.
  • Anonym (A)
    Anonym (Pred) skrev 2022-04-19 14:22:32 följande:
    Min vän tog den här medicinen under 8 år. Hon fick benskörhet, naglarna blev vågformiga,
    Benskörhet är inte helt ovanligt. Man bör därför alltid kombinera med calcium-tillskott.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Pred) skrev 2022-04-19 14:22:32 följande:
    Min vän tog den här medicinen under 8 år. Hon fick benskörhet, naglarna blev vågformiga, håret trillade av på sina ställen, både vita fläckar och mörka fläckar på huden. Tänderna blev totalt förstörda. Vikten ökade ca 25 kg och hon har inte gått ner det än. 

Men - det räddade hennes liv. 

Jag kan ärligt säga att jag endast skulle ta denna medicin om mitt liv stod på spel. Aldrig annars. Jag såg så enormt många biverkningar på henne. Hon har dock inte fått diabetes.

Fy vad hemskt. Stackars henne.

Håller på och trappa ner medicinen nu. Vill inte ta det  om jag inte måste. 

Svar på tråden Prednisolon , farligt?