• Melii

Storkbett på ögonlock och panna

Hej!

Mitt barn föddes med storkbett på pannan och på ögonlocken. På pannan vet jag att det kommer försvinna då mitt första barn också hade dock inte lika rött men den försvann. Jag är fundersam på detta med ögonlocken och orolig att det aldrig kommer försvinna. 

Ni som har haft barn med storkbett, när bleknar de på ögonen/ansiktet? Jag kan inte sluta tänka på det och ältar men det är säkert hormoner som spökar. Är nyförlöst

• Svar på tråden Storkbett på ögonlock och panna
  • ElaineBenes

Min dotter hade också i pannan och ögonen. 
    Minns inte riktigt när de bleknade, tror nog att ögonen försvann före pannan.

Däremot hade jag läst att nästan alla brukar blekna inom ett år, men min tjej hade relativt mycket kvar av sina när hon var ett så då trodde jag att hon aldrig skulle bli av med dem. 

Nu är hon snart tre år och inga storkbett kvar 

• Melii
    ElaineBenes skrev 2022-04-17 12:04:16 följande:

Min dotter hade också i pannan och ögonen. 
    Minns inte riktigt när de bleknade, tror nog att ögonen försvann före pannan.

Däremot hade jag läst att nästan alla brukar blekna inom ett år, men min tjej hade relativt mycket kvar av sina när hon var ett så då trodde jag att hon aldrig skulle bli av med dem. 

Nu är hon snart tre år och inga storkbett kvar 

Tack för ditt svar! Jag har frågat två läkare samt vår bvc sköterska som säger att på pannan är de lite djupare men ögonlocken är det mer rött och ytligt vilket kommer försvinna snabbare vilket jag får försöka lita på. Man älskar sina barn oavsett men lite jobbigt att se lillen så röd i ansiktet och jag överanalyserar allt just nu.   
  • cosinus

16-åringen har ff kvar de i pannan. Inte så jag tänker på det men jag kan se var de är. Även de i nacken är kvar. Likaså för min man som 47 år senare ff har storkbett i nacken.

Ögonen är jag osäker på om de är kvar. Barnet är inte hemma och det syns så dåligt på kort (som jag var tvungen dubbelkolla för om pannan ff syntes)

• Melii
    cosinus skrev 2022-04-17 13:30:40 följande:

16-åringen har ff kvar de i pannan. Inte så jag tänker på det men jag kan se var de är. Även de i nacken är kvar. Likaså för min man som 47 år senare ff har storkbett i nacken.

Ögonen är jag osäker på om de är kvar. Barnet är inte hemma och det syns så dåligt på kort (som jag var tvungen dubbelkolla för om pannan ff syntes)

Ja på nacken kan det vara kvar hela livet. På min stora syns det bara när hon anstränger sig, annars ser man inget men som sagt, hon hade inget på ögonen så detta är nytt för min del. 
  • Seven Costanza

Min åttaamånaders bebis har i nacken och det är kvar, men de på ögonlocken har försvunnit och jag vet inte hur länge sedan det är me det är nog ett bra tag sedan då jag inte har tänkt på det på länge. Finns även ett litet mellan ögonen men det syns bara pyttelite när hon blir upprörd. 

• Melii
    Seven Costanza skrev 2022-04-18 11:07:13 följande:

Min åttaamånaders bebis har i nacken och det är kvar, men de på ögonlocken har försvunnit och jag vet inte hur länge sedan det är me det är nog ett bra tag sedan då jag inte har tänkt på det på länge. Finns även ett litet mellan ögonen men det syns bara pyttelite när hon blir upprörd. 

De flesta som ser min lilla säger att det kommer försvinna om några månader så vi lär se. Var det jätterött på din bebis just på ögonlocken? 
  • Tekopp

Min treåring har ett storkbett som ser ut som ett hjärta i pannan. när hon var nyfödd hade hon över läppen och ögonlock också. Jag älskarvhennes hjärta i pannan som blir mörkare när hon är ledsen eller glad eller arg eller vad som än gör att hon känner mycket. Misstänker att hon kanske själv inte kommer tycka om det om det finns kvar senare men jag tycker det är så fint och det är så hon ska se ut

• Seven Costanza
    Melii skrev 2022-04-18 13:40:07 följande:
    De flesta som ser min lilla säger att det kommer försvinna om några månader så vi lär se. Var det jätterött på din bebis just på ögonlocken? 

ja, väldigt illröd färg när hon var nyfödd. Jag har scrollat tillbaka i mobilen nu och då ser jag att när hon var två månader syntes det lite fortfarande men vid tre månader inget alls så det försvann ändå ganska fort. 

• vissli
    Tekopp skrev 2022-04-18 23:18:19 följande:

Min treåring har ett storkbett som ser ut som ett hjärta i pannan. när hon var nyfödd hade hon över läppen och ögonlock också. Jag älskarvhennes hjärta i pannan som blir mörkare när hon är ledsen eller glad eller arg eller vad som än gör att hon känner mycket. Misstänker att hon kanske själv inte kommer tycka om det om det finns kvar senare men jag tycker det är så fint och det är så hon ska se ut

Vad fint det låter, som en liten känslosymbol.
  • Hyllemor

MIn son hade storkbett på ena ögonlocket och ett i nacken. Dessutom hade han en rispa på hornhinnan, så vi var hos ögonläkare - på min panikinrådan - när han var 6 veckor gammal. Jag var förvisso mest rädd över rispan på hornhinnan.

Han är 8 år idag och ingenting syns. Storkbettet på ögat försvann garanterat innan han var två (kanske innan han var ett? Jag minns inte riktigt!) Det i nacken fanns kvar uppåt 3,5-årsåldern, men då mer som ett ljusrosa märke.

Jag hade dock en flicka på förskolan jag arbetade på som vid fyra års ålder hade ett så pass kraftigt storkbett att hon inte kunde öppna ögat. Hon fick en mycket enkel operation vid 4-årsåldern och så var det över sedan, men det är det värsta storkbett jag någonsin har sett (och jag har sett många storkbett på 1-åringar, men det brukar oftast vara borta innan de är 2) och hon såg likadan ut när hon var 2 år.  När de väl opererade bort hennes storkbett var hon borta två dagar hemma från förskolan och efter ett par månader så såg man ingenting alls på hennes ögonlock. Men som sagt - det storkbettet gjorde att hon över huvud taget knappt kunde öppna ögat. Jag har aldrig sett ett sådant storkbett under de snart 20 år jag har arbetat inom förskolan, men även hon blev helt återställd.

• Melii
    Hyllemor skrev 2022-04-20 23:01:41 följande:

MIn son hade storkbett på ena ögonlocket och ett i nacken. Dessutom hade han en rispa på hornhinnan, så vi var hos ögonläkare - på min panikinrådan - när han var 6 veckor gammal. Jag var förvisso mest rädd över rispan på hornhinnan.

Han är 8 år idag och ingenting syns. Storkbettet på ögat försvann garanterat innan han var två (kanske innan han var ett? Jag minns inte riktigt!) Det i nacken fanns kvar uppåt 3,5-årsåldern, men då mer som ett ljusrosa märke.

Jag hade dock en flicka på förskolan jag arbetade på som vid fyra års ålder hade ett så pass kraftigt storkbett att hon inte kunde öppna ögat. Hon fick en mycket enkel operation vid 4-årsåldern och så var det över sedan, men det är det värsta storkbett jag någonsin har sett (och jag har sett många storkbett på 1-åringar, men det brukar oftast vara borta innan de är 2) och hon såg likadan ut när hon var 2 år.  När de väl opererade bort hennes storkbett var hon borta två dagar hemma från förskolan och efter ett par månader så såg man ingenting alls på hennes ögonlock. Men som sagt - det storkbettet gjorde att hon över huvud taget knappt kunde öppna ögat. Jag har aldrig sett ett sådant storkbett under de snart 20 år jag har arbetat inom förskolan, men även hon blev helt återställd.

Jag var på bvc igår och en läkare tittade igen som sa att det är ganska ytligt på ögonlocken och det lär försvinna snart. När hon precis föddes var de illröda på bägge ögonlocken, nu känns de mer mot rosa färgen. 
  • Hyllemor
    Melii skrev 2022-04-20 23:15:09 följande:
    Jag var på bvc igår och en läkare tittade igen som sa att det är ganska ytligt på ögonlocken och det lär försvinna snart. När hon precis föddes var de illröda på bägge ögonlocken, nu känns de mer mot rosa färgen. 
    De lär försvinna på några veckor, max ett par tre månader, skulle jag vilja påstå utan att vara läkare.
  • Melii
    Hyllemor skrev 2022-04-21 00:05:23 följande:
    De lär försvinna på några veckor, max ett par tre månader, skulle jag vilja påstå utan att vara läkare.
    Jaha okej, skönt att få läsa sådant med. Har du varit med om samma sak? 
  • Aliona

Min son hade storkbett i pannan (ett hjärta mellan ögonbrynen), på ena ögonlocket och i nacken. Det på ögonlocket försvann först, inom året, sen det i pannan. Det i nacken var kvar flera år meb det gör ju inget för håret döljer det ändå. 

• Melii
    Aliona skrev 2022-04-21 10:54:54 följande:

Min son hade storkbett i pannan (ett hjärta mellan ögonbrynen), på ena ögonlocket och i nacken. Det på ögonlocket försvann först, inom året, sen det i pannan. Det i nacken var kvar flera år meb det gör ju inget för håret döljer det ändå. 

Det på ögonlocket, var det bara lite rosa eller ordentligt rött? 
  • Aliona
    Melii skrev 2022-04-23 15:07:54 följande:
    Det på ögonlocket, var det bara lite rosa eller ordentligt rött? 
    Det syntes tydligt men var mer rosa än rött. 
  • Melii
    Hyllemor skrev 2022-04-21 00:05:23 följande:
    ser att du redan svarat ang ditt barn. Jag får tro på dina ord och hoppas att det försvinner snart. 
  • Melii

På fyra veckors kontrollen träffade vi barnläkare som tittade på lillens röda ögon samt panna och berättade att det röda på ögonen är pga trycket i magen och lär försvinna inom ett par månader.  Vi fick träffa en hudläkare med som bekräftade och tyckte ej det var så farligt som jag själv tycker. Jag är bara så rädd att det aldrig kommer försvinna och att hon en dag kommer bli retad av andra barn, känns så jobbigt att älta så mycket som jag gör men jag har svårt att släppa tanken om detta :( 

Svar på tråden Storkbett på ögonlock och panna