MIn son hade storkbett på ena ögonlocket och ett i nacken. Dessutom hade han en rispa på hornhinnan, så vi var hos ögonläkare - på min panikinrådan - när han var 6 veckor gammal. Jag var förvisso mest rädd över rispan på hornhinnan.
Han är 8 år idag och ingenting syns. Storkbettet på ögat försvann garanterat innan han var två (kanske innan han var ett? Jag minns inte riktigt!) Det i nacken fanns kvar uppåt 3,5-årsåldern, men då mer som ett ljusrosa märke.
Jag hade dock en flicka på förskolan jag arbetade på som vid fyra års ålder hade ett så pass kraftigt storkbett att hon inte kunde öppna ögat. Hon fick en mycket enkel operation vid 4-årsåldern och så var det över sedan, men det är det värsta storkbett jag någonsin har sett (och jag har sett många storkbett på 1-åringar, men det brukar oftast vara borta innan de är 2) och hon såg likadan ut när hon var 2 år. När de väl opererade bort hennes storkbett var hon borta två dagar hemma från förskolan och efter ett par månader så såg man ingenting alls på hennes ögonlock. Men som sagt - det storkbettet gjorde att hon över huvud taget knappt kunde öppna ögat. Jag har aldrig sett ett sådant storkbett under de snart 20 år jag har arbetat inom förskolan, men även hon blev helt återställd.