• Sun 17 Apr 2022 17:03
    3793 visningar
    5 svar
    5
    3793

    Umgängessabotage?

    Har 2 barn med mitt ex (2 år, 7 månader) äldsta har jag vårdnad över men hon gav mig aldrig vårdnaden över andra... vi gjorde slut för ett tag sen men fortsatte träffas ett tag efteråt. Hon har sedan långt tillbaka varit väldigt possesiv om barnen, hotat om att börja om utan mig i hennes och barnens liv, ställt in och hindrat umgänge, hotat om att inte skriva på mig som pappa till min andra son, vilket ledde till oro fram tills jag fick höra om att det var obligatoriskt, och använt uttryck som att mamman alltid har rätt. Hon har gjort en orosanmälan angående min förmåga att sköta barnen och sedan januari vägrat att samarbeta gällande umgänge och hindrat mig från att träffa barnen till punkten av att jag nu måste träffa dem hos socialen som sista resurs, detta handlar om 2 timmar 2 gånger om månaden. Trots att jag visat all vilja till att samarbeta så går hon även runt och uttrycker att hon är ensamstående mamma och att det är socialen som inte tillåter mig att se barnen, vilket inte stämmer. 
     
    Hennes pappa blandade i sig väldigt mycket i vår förhållande och blandar sig mycket i föräldraskapet, han har sagt upp sig från sitt jobb för att ta barnen på heltid. Innan detta så var det inga konstigheter att jag skulle sköta barnen, men efter att han slutat jobba har han i princip tagit över rollen som barnens pappa. Han har tidigare uttryckt "är det någon som ska bort så ser vi till att stötta bort människan till han försvinner av sig själv," vilket jag tolkat som en hot. 
     
    Socialen och familjerätten ger inga lösningar, de säger att barnen mår bra och inte har någon behov av mig, att det är jag som behöver dem... Båda har sagt att jag hade kunnat göra samma sak då jag har vårdnad, tá hem dem och vägrat ge över dem men detta är inget jag vill göra. 
     
    Nu har hon kontaktat advokat över att få hela vårdnaden över min äldsta son och trots att jag tvivlar på att hon kommer att få det är jag helt frustrerad över att inte vara med dem. Det är min äldstas födelsedag och kan inte se honom. 
     
    Någon som upplevt liknande? Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Umgängessabotage?
  • Anonym (.)
    Sun 17 Apr 2022 17:09
    #1
    Grejjt skrev 2022-04-17 17:03:19 följande:
    Umgängessabotage?
    Har 2 barn med mitt ex (2 år, 7 månader) äldsta har jag vårdnad över men hon gav mig aldrig vårdnaden över andra... vi gjorde slut för ett tag sen men fortsatte träffas ett tag efteråt. Hon har sedan långt tillbaka varit väldigt possesiv om barnen, hotat om att börja om utan mig i hennes och barnens liv, ställt in och hindrat umgänge, hotat om att inte skriva på mig som pappa till min andra son, vilket ledde till oro fram tills jag fick höra om att det var obligatoriskt, och använt uttryck som att mamman alltid har rätt. Hon har gjort en orosanmälan angående min förmåga att sköta barnen och sedan januari vägrat att samarbeta gällande umgänge och hindrat mig från att träffa barnen till punkten av att jag nu måste träffa dem hos socialen som sista resurs, detta handlar om 2 timmar 2 gånger om månaden. Trots att jag visat all vilja till att samarbeta så går hon även runt och uttrycker att hon är ensamstående mamma och att det är socialen som inte tillåter mig att se barnen, vilket inte stämmer. 
     
    Hennes pappa blandade i sig väldigt mycket i vår förhållande och blandar sig mycket i föräldraskapet, han har sagt upp sig från sitt jobb för att ta barnen på heltid. Innan detta så var det inga konstigheter att jag skulle sköta barnen, men efter att han slutat jobba har han i princip tagit över rollen som barnens pappa. Han har tidigare uttryckt "är det någon som ska bort så ser vi till att stötta bort människan till han försvinner av sig själv," vilket jag tolkat som en hot. 
     
    Socialen och familjerätten ger inga lösningar, de säger att barnen mår bra och inte har någon behov av mig, att det är jag som behöver dem... Båda har sagt att jag hade kunnat göra samma sak då jag har vårdnad, tá hem dem och vägrat ge över dem men detta är inget jag vill göra. 
     
    Nu har hon kontaktat advokat över att få hela vårdnaden över min äldsta son och trots att jag tvivlar på att hon kommer att få det är jag helt frustrerad över att inte vara med dem. Det är min äldstas födelsedag och kan inte se honom. 
     
    Någon som upplevt liknande? Vad kan jag göra?
    Har du ett eget ombud? Annars måste du börja med det, du behöver hjälp av en duktig familjejurist.
  • Anonym (K)
    Sun 17 Apr 2022 17:12
    #2

    Anlita advokat, framhåll att hon hotar, undanhåller barnen och saboterar umgänget, sedan ansöker du om gemensam vårdnad.

  • Sun 17 Apr 2022 23:05
    #3

    Som ovan sagt, börja nu strida för dina barn och deras rätt att ha dig i sina liv!

  • Thu 14 Jul 2022 10:26
    #4
    +1

    "hon gav mig aldrig vårdnaden", det är detta som är problemet i svensk (och allra flesta västerländska) rättssystem att man alltid utgår från att ogifta fäder är olämpliga som vårdnadshavare som utgångspunkt, dvs skyldig tills motsats bevisat principen (vilket inte gäller brottmål där man ALLTID är OSKYLDIG tills motsats bevisat), och svenska staten har vägrat att ändra lagen så en automatisk gemensam vårdnad görs vid födsel och en faderskapsbekräftelse finns, där huvudargumentet är att fader kan vara olämplig som förälder (inget om att mamman kan vara det). Därför säger svensk lag idag att föräldrar som är ogifta vid barnets födsel får mamman ALLTID ensam vårdnad, och gemensam vårdnad går enbart att få om mamman samtycker eller via domstolsbeslut, vilket i min mening är extremt orättvist och går emot vad som anses vara barnets bästa (då man samtidigt beslutat i sverige att en gemensam vårdnad oftast är bäst för ett barn)

    Istället tycker svenska staten att man ska starta en konflikt och betala dyra pengar för att slåss i rätten om att erhålla vårdnad, vad som kan likna en licens för att få vara pappa åt sina barn. Och en rättegång är alltid till en stor del att kasta ett mynt och hoppas på att den landar rätt, speciellt för pappor där man redan utgår att dom är olämpliga.

    En automatisk gemensam vårdnad vid födseln för ogifta borde vara en självklarhet och rättighet för barnen (förutsatt att man kan bekräfta vem som är fadern), och istället finns det ju redan mekanismer som säger att man kan förlora vårdnaden om det finns underlag för detta som bevisar att man är olämplig.

    Men om du väljer att ta det vidare till domstol, vilket det låter som att du måste göra, så är det viktigt att du följer spelreglerna och det är att ALLTID UTGÅ IFRÅN VAD SOM ÄR BÄST FÖR BARNET (tänk på att från den 1 mars 2022 så är det obligatoriskt att föräldrar har varit på informationsmöte hos socialen innan man får pröva i tingsrätten). Detta betyder att det är aldrig dig själv du representerar i rättssalen, utan ditt barn och du för en talan åt ditt barn och dess rättigheter. I ditt fall skulle det vara att ditt barn måste få ha umgänge med sin pappa, och det finns risk att detta går förlorat om vårdnaden stannar hos mamman, hon kan även ha gjort sig skyldig till umgängessabotage vilket en domstol ser allvarligt på. Och det är viktigt att, även om mamman inte vill samarbeta så måste du visa domaren att du gör allt för att vara tillmötesgående och vilja samarbeta vilket hjälper ditt fall. (Sedan Juli 2021 så ändrade man lagen så att en domare kan döma gemensam vårdnad oavsett om ni som föräldrar inte kan samarbeta, vilket tidigare gjorde det omöjligt och en förälder kunde använda detta som en strategi och bara visa ovilja att samarbeta för att behålla ensam vårdnad)

    Umgängesrätt är lag och inget man får lov att förhindra, men tyvärr är lagen även där väldigt otydlig och ger inget direkt underlag på hur ofta eller via vilka medel umgänge ska ske, men det är den som har vårdnaden som har högre ansvar att ett umgänge med den andra föräldern blir av till högsta möjlighet, annars kan det som sagt vara tal om umgängessabotage vilket kan ge skäl att man kan förlora vårdnad helt.

    Det är viktigt att du samlar bevis som kan styrka dina påståenden, och tänk på att prata illa om den andra föräldern framför en domare som inte håller sig till sak, bäst för barnet och kan bevisas är bara till din nackdel. Håll dig saklig och till lagen!

    Det sista som är viktigt att förstå är kontinuitetsprincipen, som även den är väldigt motsägande och problematisk där den kan missbrukas för att få behålla framförallt boendet åt barnet. Vad den betyder är att ju längre ett barn är hos en förälder, ju lägre är chansen att en domare beslutar om att flytta boendet ÄVEN om det kan vara fall där man anser att vårdnaden bör flyttas helt över till den förälder där barnet inte bor. Det händer i vissa extrema fall där man kan anse att en kort negativ händelse för barnet är bättre i det långa loppet.

  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Thu 14 Jul 2022 22:10
    #5
    Achilles22 skrev 2022-07-14 10:26:07 följande:

    "hon gav mig aldrig vårdnaden", det är detta som är problemet i svensk (och allra flesta västerländska) rättssystem att man alltid utgår från att ogifta fäder är olämpliga som vårdnadshavare som utgångspunkt, dvs skyldig tills motsats bevisat principen (vilket inte gäller brottmål där man ALLTID är OSKYLDIG tills motsats bevisat), och svenska staten har vägrat att ändra lagen så en automatisk gemensam vårdnad görs vid födsel och en faderskapsbekräftelse finns, där huvudargumentet är att fader kan vara olämplig som förälder (inget om att mamman kan vara det). Därför säger svensk lag idag att föräldrar som är ogifta vid barnets födsel får mamman ALLTID ensam vårdnad, och gemensam vårdnad går enbart att få om mamman samtycker eller via domstolsbeslut, vilket i min mening är extremt orättvist och går emot vad som anses vara barnets bästa (då man samtidigt beslutat i sverige att en gemensam vårdnad oftast är bäst för ett barn)

    Istället tycker svenska staten att man ska starta en konflikt och betala dyra pengar för att slåss i rätten om att erhålla vårdnad, vad som kan likna en licens för att få vara pappa åt sina barn. Och en rättegång är alltid till en stor del att kasta ett mynt och hoppas på att den landar rätt, speciellt för pappor där man redan utgår att dom är olämpliga.

    En automatisk gemensam vårdnad vid födseln för ogifta borde vara en självklarhet och rättighet för barnen (förutsatt att man kan bekräfta vem som är fadern), och istället finns det ju redan mekanismer som säger att man kan förlora vårdnaden om det finns underlag för detta som bevisar att man är olämplig.


    *Står upp och applåderar*

    Visst kan det anses märkligt och motsägelsefullt att just detta tillåts fortgå i hopplöst förlegade spår, trots andra kraftiga reformer inom juridiken kring föräldraskapet?

    Det senaste jag såg om från regeringen nyligen som skulle ut på utredning handlade om hur föräldrskapet skulle moderniseras och reformeras ur perspektivet att många samkönade par nu skaffar barn (och separerar)...

    Men nåde den som vågar yppa ett ord om att modern och fadern bör gå in i föräldraskapet som jämlikar om de icke är gifta....
    Direkt kommer det en hel skock med argument i stil med att den stackars kvinnan minsann inte klarar sig utan alla föräldradagar, och barnbidrag, och underhåll, ocg extra bostadsbidrag, osv osv...
    Hur man den elaka karln ha mage nog att anse att det är en bra idé att även han får vårdnad om barnet, vet hut!
Svar på tråden Umgängessabotage?