• anna0911

    Är han snäll mot nya kvinnan?

    Har haft ett förhållande i 17 år med en man som misshandlat mig psykiskt, där hot om våld hört vart det normala. Under de sista 10 åren blev allt värre, han spotta på mig och nervärdera mig på alla sätt. Hursom tog detta slut för knappt 2 år sen och jag njuter av friheten och att va mig själv igen. Exet träffa en ny direkt och är numera gift med henne. Har han nu ändrat sig helt, blivit snäll, har han gömt undan monstret inom sig? Hur kan en man gå från att spotta å hota någon för minsta sak till äktenskap? 

  • Svar på tråden Är han snäll mot nya kvinnan?
  • Anonym (Same same)

    Troligen är han likadan mot henne. Eller kommer bli med tiden.

  • Anonym (ööö)

    Han är säkert snäll i början, men inte sen när förälskelsetiden är över och allt blir grå vardag. 

  • Anonym (Olika)

    Troligen blir han på samma sätt när han brutit ner henne
     Men, det beror också på hur hon reagerar,  vilken erfarenhet hon har med sig, om hon upptäcker varningssignaler osv.
    Observera att jag inte skyller på dig. Jag är uppväxt med en mamma som fick stryk så jag vet hur svårt det är att lämna. 

    Med det sagt tror jag han kommer han vara lika svinig med nästa..

  • Anonym (Singoalla)

    Inte en chans i världshistorien att han skulle bete sig annorlunda mot henne efter ett tag.
    Ingen människa förändras i grunden bara sådär. Om det var så lätt "att bli en annan" skulle vi inte behöva psykologer och folk skulle aldrig vara osams.
    Våra beteenden ligger djupt rotade...
    Så som ditt ex betedde sig mot dig beter sig bara en totalt ickereflekterande person med noll självinsikt. Allt är andras fel, själv är han väl perfekt...
    Nä, han kommer vara samma mot alla nya kvinnor han träffar, det kan jag garantera. Ingen förändring kommer ske så till vida att han inte får ett uppvaknande och på riktigt vill förändra sitt beteende, går i terapi och jobbar med sig själv i månader. år...

  • Anonym (Hmm)

    Du slipper i alla fall, värre för henne....

  • Anonym (Samma)

    Det blir samma visa igen- om det inte redan är det. En vän till mig gjorde det enormt stora misstaget att ta tillbaks sin f.d make som misshandlat henne och som hon flytt ifrån- bokstavligen flytt. Hon trodde han förändrats. Pytt heller. En gång ett kräk alltid ett kräk. Du ska vara glad att du slapp undan till slut.

  • Anonym (sant)

    Varför tror du dig veta att han inte misshandlar henne också? Det är knappast något någon av dem kommer visa upp eller berätta för dig. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Same same) skrev 2022-04-18 20:41:02 följande:
    Troligen är han likadan mot henne. Eller kommer bli med tiden.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Hmm)

    Ett av mina ex blev misshandlad under graviditet av sitt ex.Förlorade barnet tyvärr
    Det hindrade en hel del i vårat förhållande. Jag var klar med att vilja skaffa barn med henne. Tror än idag att vi skulle kunnat vara riktigt bra föräldrar.

  • anna0911
    Anonym (sant) skrev 2022-04-18 21:50:48 följande:

    Varför tror du dig veta att han inte misshandlar henne också? Det är knappast något någon av dem kommer visa upp eller berätta för dig. 


    Fantasin svävar helt iväg. Tankarna snurrar att något i mitt sätt att vara gjort att han var så mot mig. Nu harhan träffat en perfekt människa å ändrats. Jag tycker själv det är dumma tankar men ibland poppar de upp. 
  • Anonym (Man50)

    Strunta i dina tankar  , gå vidare , inte ditt problem längre och låt det vara så. 
    hon kanske hör av sig till dig när hon inser att han en stor skit.
    Han är samma skit nu som han han varit tidigare , sanningen kommer ikapp med tiden 

  • AndreaBD
    anna0911 skrev 2022-04-18 21:58:07 följande:
    Fantasin svävar helt iväg. Tankarna snurrar att något i mitt sätt att vara gjort att han var så mot mig. Nu harhan träffat en perfekt människa å ändrats. Jag tycker själv det är dumma tankar men ibland poppar de upp. 
    Nej du... såna ändras inte. Han bara luras. 
  • Anonym (sant)
    anna0911 skrev 2022-04-18 21:58:07 följande:
    Fantasin svävar helt iväg. Tankarna snurrar att något i mitt sätt att vara gjort att han var så mot mig. Nu harhan träffat en perfekt människa å ändrats. Jag tycker själv det är dumma tankar men ibland poppar de upp. 
    Ja, alltså det är klart du tänker så. Det är vad misshandlare gör mot sina offer; får dem att ifrågasätta sig själva, sin verklighet och lägga all skuld för saker på sig själva. Bara för att du äntligen lyckats fly från situationen betyder inte det att alla års psykisk nedbrytning av dig som person magiskt fixas. Det kan ta lång tid att läka sig själv från att se sig själv och världen utifrån sin misshandlares ögon. 

    Offret skapar aldrig misshandlaren. Misshandlaren skapar offret. 
  • fornminne
    Anonym (sant) skrev 2022-04-18 23:31:13 följande:
    Ja, alltså det är klart du tänker så. Det är vad misshandlare gör mot sina offer; får dem att ifrågasätta sig själva, sin verklighet och lägga all skuld för saker på sig själva. Bara för att du äntligen lyckats fly från situationen betyder inte det att alla års psykisk nedbrytning av dig som person magiskt fixas. Det kan ta lång tid att läka sig själv från att se sig själv och världen utifrån sin misshandlares ögon.  Offret skapar aldrig misshandlaren. Misshandlaren skapar offret. 

    Dina sista meningar var träffsäkra, dem ska jag komma ihåg. Till TS: Bryts man ner, skuldbelägger man sig själv. Du behöver tid att läka. Har du pratat med någon om hur du har haft det? Samtalsterapi? Att ditt ex magiskt skulle ändras bara sådär, finns inte på kartan. Förändringar av det slaget kräver år av hårt arbete och självinsikt. Någon som behandlar sin partner som du blev behandlad, blir inte plötsligt snäll i nästa förhållande. Problemet ligger hos honom, inte hos dig. Om han inte redan är lika jävlig mot henne, kommer han att bli det, om inte någon av dem gör slut först.
Svar på tråden Är han snäll mot nya kvinnan?