Inlägg från: Elis73 |Visa alla inlägg
  • Elis73

    Störande grannar!

    Störande grannar är fruktansvärt. Har just flyttat p.g.a grannarna.... Tyvärr är dina (och hyresvärdens) möjligheter att få tyst på en barnfamilj ganska små. Lekande barn tillhör ljud som man "får stå ut med". 

    Om byggnaden är väldigt lyhörd så kan hyresvärden bli skyldig att göra åtgärder för att minska problemet. Men då ska det nog gå ganska långt.

    Mitt råd är att försöka skapa en bra relation till grannen, så att de VILL lösa problemet. Tipsa om vilka rum som det stör minst om de leker i. Tjocka mattor kan dämpa ljud mot golvet. Vädja istället för att klaga/gnälla. Det ökar sannolikhet till att problemen minskar.

    Så: Även om du har rätt i sak, så är det inte möjligt att styra andra människor. Vi har olika toleransnivå och uppfattning om vad som är "normalt". Gilla läget och försök påverka till förändring - eller flytta. Jag flyttade (i mitt fall handlade det om knarkare som jag inte hade så stor lust att kommunicera med....)

  • Elis73
    HannahAurora skrev 2022-04-29 23:26:49 följande:
    Hyresvärden har lovat att skicka ut en varning till grannarna, så förhoppningsvis blir de tystare. Skulle gärna hellre vara vän med dem förstås, men känns både förolämpande och hotfullt att hon hotade att ringa polisen. Och över ett klagomål, det är fullt lagligt att klaga när nån stör sent.
    Nä, att bli vän med grannarna tycker jag också verkar omöjligt Menade mest att man ibland får bita sig i tungan och inte trappa upp situationen. Bästa grannarna är de som inte hörs, syns och som på sin höjd säger "hej" i trappan....
Svar på tråden Störande grannar!