Inlägg från: Minnie36 |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Molly eller Mollie?
  • Minnie36
    Anonym (Mollie?) skrev 2022-05-02 06:48:16 följande:

    Mollie låter som en stavning Jimmie Åkesson skulle ge till en framtida eventuell dotter.

    Här kommer familjen Åkesson, pappa Jimmie, den unga nya 24 årige frun frun Cissie (Hon heter så, inget smeknamn på den fiktive personen) och dottern Mollie 1 år i en barnvagn prydd med den svenska flaggan och partiemblemet på promenad en tidig sommarkväll.


    Intressant. Så Molly med y är ett bra namn då? 
  • Minnie36
    Anonym (uttal och dialekt) skrev 2022-05-02 22:04:25 följande:

    Jag skulle säga Molly, eftersom det är lättare att stava, eftersom hon då slipper att säga "Molly med -ie på slutet." Sedan kan jag tycka att det också har med att göra vart ni bor och hur man uttalar namnet där ni bor. För mig var det här en ickefråga förrän jag, som skåning, fick barn och bodde i en liten håla Västmanland.


    I Västmanland är det en jäkla skillnad på om man heter Harry eller Harri, Jenny eller Jennie, eller, som i vårt fall: Olov eller Olof. För mig var även det först en ickefråga. Min son hette Olof. Punkt. Men där jag bodde, när vår son föddes, så uttalar man både Olof och Olov som "Olov", så jag var tvungen att sätta till ett OloF för att det skulle fungera. Det gjorde det knappt ändå, och än värre blev det när vi skulle flytta tillbaka till Skåne men råkade hamna i södraste Sverige. Olof blev Iiioloff, vilket gjorde att vår son blev totalt namnförvirrad efter att ha hetat "Olåv" väldigt länge, och lystrade inte alls till Iiioloff. Han kallade sig kort och gott för "Oloh", fram till skolstart innan han bestämde sig. Nu har han bestämt sig, vilket är bra. Klasskamraterna och lärarna uttalar hans namn som han vill, oavsett dialekt. Okända som läser hans namn högt, kan säga annat, men han är lugn med det, eftersom han presenterar sig själv och folk härmar därefter oavsett dialekt.


    Så, jag skulle råda dig, att tänk på stavningen utifrån hur ni vill att namnet ska uttalas.


     


    Tack! Tror du att Molly kan bli problem att uttala i olika delar av Sverige? 
  • Minnie36
    Blue Waffle skrev 2022-05-03 11:44:57 följande:

    Urk, inget av dem. Ge ditt barn ett riktigt namn.


    Riktigt namn? 
Svar på tråden Molly eller Mollie?