• AHM15

    IVF maj 2022

    Hej!

    Min sambo och jag genomgår en IVF och är en bit in i processen. Vi är två kvinnor.

    Jag började med sprutorna, Gonal F och Fyremadel första veckan i maj och idag hade jag ÄP. Det har gått förvånansvärt bra med sprutorna, inga som helst problem (inte så förtjust i sprutor annars) och måendet har varit toppenunder tiden. Men dagens ÄP gjorde ont... Hanterbart under själva plocket men efteråt mådde jag illa, svettades och spydde. Det var pga morfinet. Nu, några timmar senare har jag mest kraftig mensvärk och är öm. 


    Fick ut 20 ägg, men de förklarade att samtliga kanske inte är mogna nog så vi ska räkna med bortfall av cirka hälften. Imorgon får vi veta hur det gått. 

    PS. min sambo genomgår samma IVF-procedur, men är några dagar efter mig, hennes ägg ska vi frysa. Hon har äggplock på tisdag. Tillskillnad från mig har hon haft svårt med sprutorna, så jag hoppas äggplocket går bättre än vad det gjorde för mig. 


    Mitt första inlägg på Familjeliv, sorry om jag hijackar tråden, men vill gärna följa era resor-

    {#emotions_dlg.flower}

  • AHM15
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-19 20:56:59 följande:
    Det är ju jättebra med 20 ägg! Och så härligt ändå att ni får gå igenom detta samtidigt? Det kan ju annars vara svårt för mannen som inte kan sätta sig in i hur tufft en hormonbehandling eller äggplock kan vara. 
    Önskar dig och din sambo lycka till. Uppdatera gärna hur det går för er Hjärta

    Åh jag såg att du hade testdag 19 maj.. så tråkigt att det var negativt Rynkar på näsanHjärta


    Jag kan inte föreställa mig hur känslan av väntan, och att du misstänkte det redan innan... 
    Var det första IVF och hur går tankarna hos dig/er nu?


    I torsdags fick vi veta att av mina 20 ägg blev 8 befruktade, vilket vi var jätteglada över.
    Men idag var vi på kliniken för sambons ÄP och fick då veta att endast 1st av dessa 8 embryon klarade sig, så 1 är nu nedfryst. 
    Jag är inte så insatt i vad allt innebär, chanser och risker, vad oddsen är osv.. men 1 embryo av 20 ägg kändes tungt.. Lite som att luften gick ur mig. 

  • AHM15
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-24 17:30:05 följande:
    Tack! Ja det har varit en extra tuff vecka.
    Och jag precis hur du känner dig. 1 ägg av 20 tar luften ur en, man tänker att fler borde klara sig?! Tyvärr har jag varit med om samma. 4 äggplock totalt, runt 20 ägg har vi fått ut varje gång men endast 1-3 har överlevt till återinsättning och max 1 till frysen på 3 av plocken. Av runt 80 ägg har det blivit 3 ET och 2 FET. Tyvärr har jag också varit med om att det enda ägget vi hade I frysen  klarade inte upptining så det var bara att vänds tillbaka hem. Usch nu blev det väldigt negativt och hoppas innerligt att ni får bättre lycka än mig! Solig nu håller vi tummarna att du eller din sambo har guldägget som behövs.

    För vår del ska vi ha samtal med läkaren nästa vecka för att se om de vill ge oss ett försök till eller så får jag och sambon diskutera om vi ska försöka med en klinik utomlands. Annat alt är äggdonation också. Men vi tar ett steg i taget och ser först vad läkaren på vår nuvarande klinik säger Glad
    Vår klinik ringde igår för att berätta hur min sambos ÄP hade gått (6 embryo). Dessa ska vi frysa in för framtida syskon. 
    Jag bad sjuksköterskan då kika på vad det står ang mina ägg och varför endast en klarade sig. Då visade det sig att jag även har 3st blastocyster dag 5! Den informationen hade de inte den förmiddagen vi var där. Lite dumt att inte informera oss mer utförligt kring allt. 
    Hursomhelst, jag har läst på lite nu och förstått att det är bra! Det känns lite som ett mirakel. Men vågar samtidigt inte hoppas för mycket. 
    Nu väntar vi in min sambos nästa mens, och då kommer de sätta igång processen för FET.

    Jag har förstått att det inte är första gången du genomgått hormonbehandling. Är det via landstinget?
    Vad är fördelen med att göra det utomlands än att göra det via privat klinik i Sverige? 
    Ja, din läkare lär nog kunna vägleda er rätt ????????
  • AHM15
    Lilleplutt2022 skrev 2022-05-28 17:31:51 följande:
    Det är ju jättebra resultat, hejja er!!!Solig
    Oh hoppas verkligen det tar sig för er  så ni slipper hela snurran på nytt. Oavsett har ni ägg kvar I frysen så förhoppningsvis kommer ni inte behöva göra fler hormonbehandlingar Solig

    Nej tyvärr har jag redan hunnit med fyra hormonbehandlingar och samtliga har vi betalat för själva. Pga pandemin och annat så startade vi med ivf efter att jag hade fyllt 40 och då får man inte längre landstingsfinansierat. 
    Fördelen med sttctesta utomlands är att de har fler alt ex embryo glue, man kan få andra mediciner mm för att lyckas bli gravid. Så får se  hur vi gör till hösten Hjärta

    Ja, precis, då har vi några i frysen och det känns lite som att det finns en större chans för en 'andra chans'. 


    Åh, jag förstår. I så fall låter det som en eventuell plan, såvida läkaren inte förslår annat. 


    Håller tummarna för er, oavsett vilken väg ni tar Hjärta

Svar på tråden IVF maj 2022