• Anonym (Lo)

    Inskränka aborträtten

    Anonym (X) skrev 2022-05-04 14:14:06 följande:
    En egen patient ja, men vem tar hand om det?
    Kvinnan som vill göra abort vill ju bevisligen inte ha det.

    Nej, du vill inte diskutera alls.
    Du vill ha mig till att diskutera abort eller inte, och att jag ska argumentera för ett abortmotstånd som jag inte står för. Det är inte vad tråden handlar om ens
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Aspromavro) skrev 2022-05-05 07:32:31 följande:
    Alla dessa är ingrepp som man kan, i vissa fall, få hjälp av sjukvården med i NÅGON form.(Vilket var frågan du svarade på.)
    I alla fall i Sverige.
    Och jag menar att om man ska få bestämma över sin kropp så ska man få hjälp med göra vad man än vill, annars bestämmer man ju inte över kroppen utan det är givetvis begränsat.

    Någon skrev om att man får göra vissa saker på egen bekostnad men är det vad som menas med att få bestämma över sin egen kropp? Om svaret är ja så borde det också vara OK att bekosta sin egen abort.
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2022-05-05 09:50:39 följande:
    Den abortlagstiftningen vi har idag är snart 40 år gammal, innan dess så betalade kvinnor sina egna aborter. eller fick söka om tillstånd, genom t.ex åka utomlands, och det var kvinnor som hade råd. Övriga fick välja mellan att föda barnet eller bekosta en billigare, olaglig abort. Om du vet hur många kvinnor som fått sätta livet till pga de valt att göra en illegal abort, så skulle du nog inte ens fundera på varför vi har den lagstiftningen som vi har idag. 
    Abort är helt frivilligt, så om du inte vill göra abort, så finns det inget som tvingar dig att göra det.
    Ja, jag anser att den ska bekostas av offentliga medel, av den enkla anledningen att alla kvinnor, oavsett ekonomi, ska inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet. Om den skulle bekostas av kvinnan själv, så kommer de kvinnor, som är mest utsatta, bli tvingade till ofrivilliga graviditeter. Kvinnor med bra ekonomi kommer kunna ha valfriheten.
    Funderar jag över den lagstiftningen? Det jag funderar över är bland annat varför människor ljuger om att det är viktigt att vi får bestämma över våra egna kroppar och trycker så hårt på det, när de egentligen inte bryr sig om det när det kommer omkring.
  • Anonym (Lo)
    AndreaBD skrev 2022-05-05 09:58:49 följande:
    Det spelar en avgörande roll! När det gäller abort så vet vi att det har svåra konsekvenser om folk måste födda barn som är oönskade. Barnen kanske far illa, ofta behöver mamman en hel del stöd. Vilket OCKSÅ kostar samhället mycket pengar!  Betydligt mer än aborten. Därmed så ÄR det viktigt att kvinnor får hjälp med detta för hela samhället. Så, nu kan du ju rättfärdiga vad de ingreppen som du vill göra skulle få för negativa konsekvenser för hela samhället om de inte görs! 
    Fast då kan man ju säga så då istället för skitsnacket om att bestämma över sin kropp, för fick man bestämma själv så ska man inte behöva rättfärdiga någonting.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-05 10:34:11 följande:

    För tråden handlar inte om aborträtt, men inte heller om att det är allt eller inget som gäller att bestämma om sin egen kropp (skrev du till mig), så jag förstår inte vad du menar.


    På TV till exempel verkar människor som uttalar sig tycka det är så hemskt att inskränka rätten till abort. Vi måste ju få bestämma över våra egna kroppar. Vilket vi inte får ändå så det kan ju inte vara anledningen eller så har de inte tänkt igenom sitt argument kanske?
  • Anonym (Lo)
    Lainie Kennedy skrev 2022-05-05 14:23:41 följande:
    Alltså, om du vill karva i din kropp får du det. Du kan göra alla operationer som står till buds. 
    Ingen vill begränsa din rätt att bestämma. 

    Abort betalas till största delen av staten eftersom det är något man kommit överens om att stötta till skillnad från tex behovet av fillers eller en önskan om att operera bort en av sina armar.
    Ja, man har kommit överens men så fort det kommer på tal, ska omprövas eller hotas så höjer folk sina röster om att bestämma om sin kropp. Men då kan man ju säga samma sak som du. Vill du karva så gör det själv, bekosta det själv osv.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (K) skrev 2022-05-05 14:43:12 följande:
    Ah. Man måste vara övertydlig med dig alltså?
    Man kan ju sluta ljuga iallafall
  • Anonym (Lo)
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:07:36 följande:

    Det handlar ju inte BARA om kvinnans kropp utan också att det inte ska behöva födas en massa oönskade barn. 

    Jag är 100% för rätten till abort även om jag själv har svårt att göra det.. En del har trott att jag är emot abort bara för att jag inte har gjort det själv när många tyckte att jag ?borde? (pga situationen just då) men grejen är ju att det handlar om rätten att välja. Bara för att jag själv inte vill betyder det ju inte att jag har rätt att bestämma att ingen ska få göra det. 
    Sen finns det situationer när jag nog skulle gjort det också.

    Kan hålla med om att sex faktiskt inte är något behov som kan jämföras med att t.ex att äta eller dricka (har hört det argumentet), vi är inte djur och både män och kvinnor klarar sig utan sex om det inte är så att man gör det för pengar och behöver göra det för att ha mat på bordet. Men det är inte bra för någon att kvinnor tvingas föda barn som de inte vill ha och kanske inte kan ta hand om. Det måste du väl ändå hålla med om? 


    Jag skrev i TS att jag inte bryr mig så mycket om ifall folk gör aborter. Tråden handlar inte så mycket om abort eller inte, vad jag hade tänkt mig iallafall. Utan just det här retoriken med att bestämma om sin kropp tex. Och det du pratar om, att tvingas och följderna om det, det kan bli så ändå om det har gått för länge. Det är så ologiska argument som det om bestämma över sin kropp. Vad handlar det om egentligen?
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2022-05-06 10:18:41 följande:
    Verkligheten är inte svartvit, så det har inget med lögn att göra. Ja, man har rätt att bestämma över sin egen kropp, men såklart det finns begränsningar. De finns begränsningar inom aborträtten också. Efter v 18 så försvinner det att man själv kan bestämma.
    Det finns begränsningar inom all lagstiftning, även om friheten är stor inom mycket.
    Du är ju det jag menar, verkligheten är inte bara svartvit det är ljusgrått, men folk uttalar sig i definitivt svart.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (N) skrev 2022-05-06 10:22:11 följande:
    Håller med 100%. Har själv 3 barn, fött ett med sugklocka, ett med akutsnitt och ett med planerat snitt.. Har behövt operera en förlossningsskada från första och har ärr och sammanväxningar inuti efter snitten. Och vet att många är med om mycket värre saker i samband med graviditet och förlossning ..Jag ville ju ha barnen så det var värt det men man ska inte behöva gå igenom det mot sin vilja..  
    Ändå tog man den risken? Allt det här går ju att fixa ändå jag menar ju vad är det som är så hemakt egentligen med inskränka aborträtten? Handlar det om någonting annat än vad man argumenterar om?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (sådär) skrev 2022-05-17 17:27:44 följande:

    Anknäbb och silikonpattar är nog inte jämförbart med abort. Båda är möjligen ingrepp i din kropp men där slutar likheterna.

    Jag som skattebetalare kan absolut tänka mig bekosta en abort för en ung tjej som blivit på smällen och inte vill bli mamma vid 16 års ålder eller en tjej som blivit våldtagen och inte har lust att få barn med den som våldtog henne. Men jag har absolut ingen lust att bekosta anknäbb eller silikonpattar åt någon ytlig bimbo. Det får hon bekosta själv.


    Lika arrogant och dömande som vanligt. Du se ner på människor som inte gör som du godkänner.

    Men förutom det, tråden handlar om att bestämma om sin kropp. Och det är ju en stor fet lögn.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-18 09:28:26 följande:
    Är du lika svartvit i annat än detta?
    Antingen måste man tycka att man ska få göra precis vad som helst med sin kropp (subventionerat av staten?) eller så är man en hycklare för att man tycker aborträtten är bra?
    Har jag missförstått får du gärna förklara hur du menar. (Ja, jag har läst alla fina inlägg.)
    Sån retorik i olika inslag man ser på TV till exempel tycker jag ser väldigt svartvit ut. De trycker hårt på det. Rätten att bestämma över sin kropp. Ingen sån aktivist som nyanserar sina uttalanden med att det inte ska gälla vad patienter själv bestämmer är viktigt utan enbart det aktivisten vill att patienten ska få hjälp med.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-18 11:27:49 följande:
    Jag ser inga problem med att jag vill bestämma det jag får över min kropp. Men du tycker det är fel om jag då inte är för FULL frihet att göra vad man bill, statligt subventionerat, med sin kropp?
    Men om det skulle bli olagligt med just abort så får du ju forfarande bestämma det du får. Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

    Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-19 14:52:55 följande:

    Om det blir olagligt tas ju min rätt bort.
    Vilka kroppsliga ingrepp har varit tillåtna, som abort, men är det inte längre?
    Det här förstår jag inte vad det betyder?  


    Förstår du inte vad det betyder att inskränka aborträtten? Det är ju sådana diskussioner jag syftar på. När det blir på tapeten till exempel att abort möjligtvis kommer inskränkas i USA och kanske blir olagligt, eller olagligt tidigare i graviditeten. Du skrev förut att du har inga problem så länge man får bestämma över kroppen det som du får bestämma. Blir abort olagligt så finns fortfarande annat du kan bestämma om din sjukvård och din kropp. Du får fortfarande bestämma över det som du får bestämma.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-19 14:52:55 följande:

    Så du menar att om jag säger att jag vill ha rätt att bestämma över min kropp behöver jag lägga till ?i allt som är lagligt och som gäller i situation x och y?? osv?


    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.

     


    Det är ju du som inte tycker man ska vara svartvit? 
Svar på tråden Inskränka aborträtten