Inlägg från: Anonym (Bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamma)

    Gemensamt kalas efter skilsmässa

    Sambons ex vill att de ska ha gemensamt kalas för bonusbarnet, alltså inkl hela hans och hennes släkt men UTAN mig och mitt barn. Tankar om hur man ska förhålla sig till det?

    Jag tycker såklart att de ska kunna vara på samma kalas för barnets skull, men det känns jättetråkigt att hans ex inte kan vara vuxen nog att också träffa oss på ett sådant kalas. Vi (och särskilt då mitt barn) har ju också en nära relation till barnet som fyller år. Hur förklarar man för barnen varför bonussyskonet inte får komma på kalaset som ALLA andra ska gå på Rynkar på näsan personligen tänker jag att det känns bättre att ha separata kalas för respektive släkt då, att pappan kanske är med på båda kalasen men att man har varsitt kalas för övrig släkt och vänner.

    Eller såhär, antingen har man ett stort gemensamt kalas som alla kan komma på, eller så delar man upp sig. Hur tänker ni?

    Jag är ju vuxen, så jag kan väl stå tillbaka om det ska vara så, men tycker det känns taskigt mot barnen som sett fram emot att fira. Och också att det sänder väldigt konstiga signaler till dem... blir ju obekvämt för alla inblandade med ett kalas som så tydligt exkluderar hans "nya" familj Rynkar på näsan

    Barnen är 3 och 5, stora barnet som fyller år

  • Svar på tråden Gemensamt kalas efter skilsmässa
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-05-09 12:55:41 följande:
    Väldigt otydligt skrivet.

    Vem är "han" - din sambo eller din sambos nya partner?

    Vilka är föräldrar till barnet som fyller år?

    Vilka är föräldrar till barnet som inte bjuds in?
    Min sambo och hans ex är föräldrar till barnet som fyller år.

    Barnen är inte biologiska syskon, utan vi har varsitt barn sedan tidigare. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ada) skrev 2022-05-09 12:42:37 följande:

    Rent initialt tycker jag det är en fantastisk idé att ordna ett gemensamt kalas. Det visar att mamma och pappa fungerar väl tillsammans och är nyttigt för barnet. Att hon inte vill ha med dig kan jag dels förstå och dels inte, det är såklart känsligt med mannens nya ibland, men för barnens skull behöver man ibland svälja sin egna stolthet och se förbi det. 
    Däremot kan det bli helt oacceptabelt att inte bjuda styvsyskon om barnet själv önskar detta, då är det bara en vendetta det rör sig om och inget som ska främja barnet alls. 
    Prata med mamman och säg vänligt att vilken bra idé, men skulle du kunna tänka dig att bjuda ett par fler? Sen är det ju faktiskt så att om det är ett gemensamt kalas, ska gemensamt inflytande ske. 


    Precis såhär tänker jag också, det är ju jättekul att kunna ha gemensamma kalas om alla kan träffas, annars tycker jag det är bättre att ha varsitt.

    Jag klarar mig utan att gå på ett kalas om inte alla vuxna är överens om att man är där för barnet och kan ha trevligt utifrån det, men tycker det känns tråkigt för barnen som länge pratat om att bonusbarnet snart fyller år, då blir det kalas och tårta osv osv... 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (F) skrev 2022-05-09 13:06:09 följande:

    Vad säger pappan? 


    Jag tycker det låter jättekonstigt att ni inte får vara med om det ska vara ett stort gemmensamt kalas. Jag hade faktiskt sagt nej och så får ni köra 2 separata kalas och då tycker jag pappan bara behöver vara med på det kalaset med sin släkt och familj. 
    Jag och pappan till våra barn lever fortfarande ihop och vi har 2 separata kalas för vi har stora familjer på varje sida och alla får inte plats. Då är inte alltid pappan med när vi har kalas med min släkt pga av jobb. 


    Han tycker att det är jättejobbigt att veta hur man ska förhålla sig till det, han vill ju mest av allt att det ska bli så bra som möjligt för barnet, såklart ???? men både han och hans familj hamnar ju i en ganska obekväm sits när jag och bonussyskonet blir exkluderade. Det blir ju inte heller något andra kalas då, om alla ska dit. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    untilthemorning skrev 2022-05-09 12:51:10 följande:
    Fast det där gäller ju bara om man redan är bjuden. Att armbåga sig in och tycka till en massa om en fest man inte är bjuden på, är sju resor värre än att inte bli bjuden på en fest från första början.

    TS är inte bjuden. Vet inte vad det finns att diskutera.
    Vill TS ordna egen fest för olika barn, och välja vilka hen vill bjuda, så är det fritt fram.
    Nej det hade jag ju såklart aldrig gjort. Men det hade ju inte varit mycket bättre att elda på det hela genom att bjuda in till ett eget kalas heller, det om något känns väl som att det sätter sambons släkt i en riktigt obekväm sits att behöva välja vilket kalas man ska gå på...

    Tanken med ett gemensamt kalas är väl att det ska vara just gemensamt, och för barnen. Inte som att sambons ex själv har styrt upp en middag på eget håll precis... Min tanke är väl snarare att om man inte _fixar_ att ha kalas gemensamt så kanske det är bättre att dela upp det. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-05-09 13:10:33 följande:
    Då förstår jag.

    Vet du vem som sätter stopp för dig och ditt barn?

    Hur är relationen mellan dig och din sambos ex?

    Om sambons ex (eller dens familj) skulle känna sig obekväma vore det kanske mer passande om ditt barn gick dit på egen hand? (Så till vida någon där tar ansvar för treåringen.)
    Ja, det är exet som inte vill att vi kommer för att hon inte känner att hon orkar det. Sambon och hon har annars en bra relation, ingen har något otalt med någon annan, det finns inga konflikter eller så i grunden utan bara att exet tycker att det är jobbigt att förhålla sig till att han har en "ny familj". Relationen mellan mig och henne är ganska ickeexisterande av samma skäl, det har nog inte så mycket med mig att göra utan mer att hon är bitter över situationen. Och det kan jag verkligen ha förståelse och visa hänsyn för, men kan inte låta bli att känna lite att hur mycket och hur länge ska man behöva göra det... Man vill ju ge tid och visa hänsyn, men det är jättekasst när det blir såhär att det känns som att hennes känslor går före vad barnen hade uppskattat mest. Och det påverkar såklart vår relation också, även om jag ganska ofta försöker ta ett steg tillbaka för att det ska förbli konfliktfritt. :/

    Det blir ju såklart inte bra att tvinga fram att umgås om inte sambons ex också känner att hon är bekväm med det. Jag har också tänkt tanken att kanske barnet kan få komma, men jag vet inte om det är bättre egentligen, då kommer hon väl tycka att det är jobbigt att sambon också behöver ägna sig åt 3-åringen..
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2022-05-09 14:01:14 följande:

    En 3 åring lär nog inte bry sig nämnvärt över att inte vara med. Är nog bara du som gör?!

    Hur länge har ni varit sambos? Ett par?


    Det är klart att en 3-åring kanske inte förstår allt, men barnen pratar ju om att stora barnet snart fyller år, pratar om tårta och kalas osv... så det är klart att det känns tråkigt om de inte får fira ihop, bara för att någon vuxen inte känner för det. 

    Jag bryr mig i ärlighetens namn inte så mycket om att gå på kalas med hans ex och hennes familj, det kan jag väl göra men det är ingen förlust för mig att avstå. Däremot tycker jag väl att vi kan få ha ett eget kalas med hans släktingar då... Svårt att inte tycka att det är störigt att hans ex förväntar sig att alla från hans familj och släkt ska komma till henne, utom just jag och bonussyskonet liksom. I praktiken innebär det ju att det inte blir något kalas alls på "vår sida" då...om vi inte planerar dubbla kalas och låter folk bestämma själva. Men det känns inte heller helt schysst.

    Det är för övrigt flera år sedan de gick isär. Vi har bott ihop i knappt ett år, så detta är första födelsedagen sedan vi blev sambos plus att barnen nu är större så det är ju mer kännbart för dem. Innan vi träffades har de firat högtider gemensamt, jag och sambon hade gärna fortsatt med det och hans ex vill ju typ det med, med honom och hans familj men exkludera mig och mitt barn... Börjar bli påfrestande 
  • Anonym (Bonusmamma)
    untilthemorning skrev 2022-05-09 14:12:17 följande:
    Hur menar du att du "eldar på det hela" genom att ordna en egen fest där du bjuder in samtliga förutom din sambos ex?

    Och de behöver ju faktiskt inte välja vilken fest de vill gå på, under förutsättning att du inte anordnar festen samma dag och tid, men varför du skulle göra något sånt förstår jag inte.

    Gällande sista stycket så är det ju precis det som exet gör; anordnar en egen fest utan de personer hon inte vill ha där, för att hon känner inte att hon "fixar det".
    Hennes fulla rätt att välja vilka personer hon vill bjuda in.
    Det är väl inte i ert hem tänker jag?
    Om hans familj väljer att gå på det kalaset istället så kommer hon bli ledsen över det, och det vill jag inte vara orsak till... och inte för att vara sådan, men skulle vi göra det så tror jag de flesta hade kommit till oss istället. Av den anledningen känns det taskigt att anordna eget om de inte är överens om det. 

    Hon har inte anordnat någon egen fest, hon och min sambo diskuterar (såklart) hur de ska göra med barnets födelsedagsfirande, tanken är ju att de ska komma överens och lösa nåt ihop. Och hon har uttryckt att hon vill att alla från deras respektive sidor ska komma, men inte jag och bonussyskonet. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (K) skrev 2022-05-09 14:29:26 följande:
    Och den dagen exet träffar någon ny blir det annat ljud i skällan, han ska säkert med på allt. 
    Sannolikt. Och då kommer han vara varmt välkommen! Hoppas det händer snart.. så kanske man slipper sånt här vuxentjafs 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-09 18:44:33 följande:

    Vi kan ju tycka vad vi vill i tråden. Men mamman och pappan har ju valt att ha ett gemensamt kalas där bonus och nya inte är välkommen. För hur man än vrider o vänder på det så är pappan också med och väljer när han accepterat detta. Jag tycker TS gör en alldeles för stor affär över detta. Kvarstår problemet nästa år och året efter det så tycker jag att du ska prata med din sambo. 


    Han har inte accepterat det, vi pratar om hur man ska hantera det... 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-10 21:52:26 följande:
    Om han inte vill ha gemensamt kalas så ska han såklart säga det till sitt ex. Men det känns ju mest som han isf inte vill det för att du tycker det är tråkigt att du och ditt barn inte är bjudna. Nåja alla dessa män som låter sig styras. trist. 
    Nja, vi är nog ganska överens om att det tråkiga i sammanhanget är att exets/mammans känslor går före barnets önskan (även om jag såklart kan förstå att det är jobbigt för henne). Det och att det är ledsamt att exet fortfarande inte känner att hon kan samla ihop sig och träffa oss allihop. Det är synd, framför allt för barnens skull. 

    För övrigt så blir det två separata kalas. När vi väl satte oss ner och pratade om det visade det sig dessutom att de ju haft separata kalas även när de fortfarande levde ihop, av praktiska skäl eftersom det helt enkelt inte finns plats för alla annars... Så jag vet i ärlighetens namn inte ens varför det här blev en diskussion från början. 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (lll) skrev 2022-05-11 07:19:29 följande:
    Men vad bra! Då blir det ju smidigt med två kalas. Kanske mamman som tyckte det skulle bli lite jobbigt att arrangera ett kalas ensam, som var skälet? 

    Barnen i vår bonusfamilj har haft en hel del kalas, men då har de oftast haft det ihop med en kompis, och då har det blivit naturligt att tex min man + hans ex hjälpts åt ihop med ett annat barns föräldrar. Då har det handlat om kompiskalas. Släktkalasen har vi skött separat. Barnen har sagt att det är kul att få fira flera gånger så det har inte varit något problem. 

    Min mans ex har gärna haft kalas ihop med honom (kompiskalas) för hon har helt enkelt inte orkat ta hand om allt. Innan vi flyttade ihop hade de några kompiskalas i min mans bostad, och exet kom dit och "hjälpte till" (vilket i praktiken betydde att hon mest satt i soffan och var social, kanske hällde upp saft, stack sen hem och lämnade min man med all städning). 
    Jag tror att det kan handla om att hon saknar att ha tillgång till hans familj, det har hon ju fortfarande via barnet men det är klart att det blir på ett annat sätt. Jag har förstått det som att det nästan kändes som en större förlust för henne än själva relationen med min sambo, när de gick isär. Hela familjesystemet liksom. Samtidigt så blir det ju jättekonstigt när hon fortfarande inte står ut med att träffa mig och mitt barn, och vill kunna finnas kvar i det sammanhanget men också styra och inte släppa in hans nya.

    Det är verkligen synd, jag hoppas att det löser sig med tiden.. Ingen annan vill ju att hon ska känna sig exkluderad ur familjen, tvärtom bjuder vi gärna in även exet på högtider etc och i den bästa av världar vill vi ju att det ska gå att träffas alla tillsammans för att det hade varit det bästa för barnen. Det finns inget ont blod mellan mig och exet annars utan det enda är ju att det blir tröttsamt när det blir såhär, och det är ju mest pga att hon vill ha kvar delar av "det gamla" men samtidigt stänga ute oss liksom. 
Svar på tråden Gemensamt kalas efter skilsmässa