• Anonym (Enci)

    Pojkvän vill inte flytta ihop

    Hej,

    jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2,5 år. Vi båda har sedan tidigare vars en bostadsrät. vi har pratat om att bli sambos och köpa en lägenhet tillsammans. Pga pandemin och de ökade priserna bestämde vi oss för att avvakta. 

    Nu när jag tar upp det igen har han typ ändrat sig. Han säger att det Är onödigt och att jag lika brakan flytta in hos honom. att flytta in hos honom är något som inte känns helt 100 % då det alltid kommer kännas mer som hans hem än mitt. Dessutom tycker jag att det är ett steg framåt att investera i nåt tillsammans, nån slags ? committment? typ. har såklart förklart detta för honom men får till svar att jag stressar för mycket och gör det till en stor grej i onödan. För mig känns det som att tvekar på oss och inte ser en framtid med mig Och därför inte vill ta det steget. Vad tycker ni? Överdriver jag?

  • Svar på tråden Pojkvän vill inte flytta ihop
  • Anonym (Enci)

    självklart ska man det. Vi är dock med varandra och sover över i princip varje dag.

  • Anonym (Enci)
    Anonym (Som) skrev 2022-05-11 20:25:05 följande:

    Det kan vara en fin idé att du hyr ut din lägenhet och flyttar in till pojkvännen under en viss tid. Då har ni båda en försäkring i eget boende om det inte skulle fungera. När den tiden gått som ni bestämt så kan ni leta ett nytt, gemensamt boende att köpa. Bara en idé. 


    Tack för tips :)
  • Anonym (Enci)
    nnnnnnnn skrev 2022-05-11 20:20:08 följande:

    Klart att det är enklare om du flyttar in hos honom, han slipper en hel flytt då!


    OM du skulle känna att det skulle vara ok, så kanske dessa "krav" kan göra att ni ändå blir jämställda/nyinflyttade tillsammans:
    1) Värdera lägenheten och du köper in dej i halva, så om ni gör slut så äger du ända halva boendet och har något av värde.
    2) Töm lägenheten och flytta in ett visst datum tillsammans, så ni bestämmer tillsammans vad som ska vara kvar och vad som ska säljas/skänkas/slängas. Eftersom han ändå behöver packa ner allt och sortera allt, så vet du att han är redo att starta på nytt med dej och dessutom kommer det finnas plats för vissa av dina saker, vissa av hans och vissa saker ni skaffar tillsammans (som när man flyttar till nytt tillsammans). Ni kan också se lägenheten tom och få nya idéer  om hur ni kan möblera samt passa på att tapetsera eller måla när det är tomt, kanske byta något golv och liknande.

    För om det är för att slippa engagera sig/jobba med flytt eller det är för att behålla "makten" över ägandet så är det inte alls bra att flytta in i hans lägenhet. Men om han går med på detta och ni båda tycker att hans lägenhet är ett bra första gemensamma boende så är det ju bara att köra på!


    Tack för tips :) 
  • Anonym (Enci)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-11 20:11:46 följande:
    Självklart ska man prova att bo tillsammans INNAN man gör stora ekonomiska investeringar tillsammans.
    Det håller jag absolut med om, 100 %. Dock bor vi i princip redan ihop. Vi är antingen hos mig eller honom och sover tillsammans varje dag. Det börjar kännas jobbigt att "bo på två ställen". Har sina kläder, saker etc lite här o var känns det som :/
  • Anonym (Enci)
    Anonym (Enci) skrev 2022-05-11 19:40:26 följande:
    Pojkvän vill inte flytta ihop

    Hej,

    jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2,5 år. Vi båda har sedan tidigare vars en bostadsrät. vi har pratat om att bli sambos och köpa en lägenhet tillsammans. Pga pandemin och de ökade priserna bestämde vi oss för att avvakta. 

    Nu när jag tar upp det igen har han typ ändrat sig. Han säger att det Är onödigt och att jag lika brakan flytta in hos honom. att flytta in hos honom är något som inte känns helt 100 % då det alltid kommer kännas mer som hans hem än mitt. Dessutom tycker jag att det är ett steg framåt att investera i nåt tillsammans, nån slags ? committment? typ. har såklart förklart detta för honom men får till svar att jag stressar för mycket och gör det till en stor grej i onödan. För mig känns det som att tvekar på oss och inte ser en framtid med mig Och därför inte vill ta det steget. Vad tycker ni? Överdriver jag?


    Kan även tilläga att jag är 28 och han 30. Vi träffas varje dag och sover tillsammans  varje dag. Det börjar kännas jobbigt att bo på två olika ställen. Känns som man bor i en resväska typ med några saker där o några här osv.
Svar på tråden Pojkvän vill inte flytta ihop