• Haipodai

Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

Är bara genuint nyfiken - hur tänker ni föräldrar som döper barnen till typ Tiger, Tindrali, Lucifer, Ametist osv? Vilka fördelar ser ni med ett speciellt namn? Anser inte ni att ett så pass udda namnval kan påverka barnet i framtiden negativt?

Det värsta jag hört någon heta var Princess... Hur många kommer ta hennes namn seriöst när hon växer upp? Jag förstår att för hennes mamma är hon en prinsessa, men man kan väl ändå låta barnet få ett normalt namn?

Upplys mig så att jag förstår detta fenomen!

• Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn
  • Anonym (E.)
    Anonym (Bettan) skrev 2025-11-04 07:22:57 följande:

Fast personen jag skrev till förstod ju vad jag menade, så det gick uppenbarligen utmärkt. Och det här handlar inte heller om språk utan Skatteverkets regler för namngivning, och de ändras då och då. Jag kollade upp termen mellannamn och den fanns bara under 50 år.

Det har med folkbokföringssystem att göra. Hade mitt inlägg handlat om det hade jag så klart kollat upp vad termen betydde, men nu fanns ordet med i en parentes - alltså mindre viktigt tillägg som inte är nödvändigt för texten som helget) som gällde hur många som bär samma namn som mitt barn. 

Jag har själv ett stort språkintresse men märker ALDRIG ord på grund av hur meningslöst det är och att det bara förstör diskussioner och flyttar fokus från det egentliga ämnet. Jag orkar inte bita ifrån å andras vägnar, men nu riktade sig den här skitnödigheten mot mig och då biter jag tillbaka. Att märka ett ord som inte har betydelse för helheten och som dessutom stod i ett ganska oviktigt tillägg i en parentes är så otroligt fjantigt. Har man inte mer givande saker att tillföra debatten än så tycker jag att man kan låta bli att skriva. 

Det är bara att jag blir irriterad på att folk gör det felet HELA tiden. Man ser det till och med i tidningsartiklar, och DE skribenterna borde i alla fall ha tagit sig tid att kolla upp att termerna blir korrekta.
  • Anonym (Utveckling är nyttigt)

Äh, folk har bara svårt att ta in att namn liksom svenska språket ständigt förändras och utvecklas. Bättre att folk får vänja sig vid det, än att alla ska heta Eva, Anna och Astrid i framtiden. Många namn har varit ovanliga någon gång i tiden, och sen blivit accepterade idag. 

Obs bortsett från idiotiska namn som kan väcka anstöt.

• Mayjel
    Anonym (Donna) skrev 2025-11-04 05:39:35 följande:
    Äh, om ungen blir stadsminister så blir han.
    Undrar vilken stad bara...
    Ingen stad alls antagligen. Man kommer nog inte såpass långt med ett oseriöst namn.
  • Xenia
    Anonym (E.) skrev 2025-11-04 10:54:15 följande:
    Det finns sådana undersökningar, du får googla. Ett stort antal lärare har fått rätta en och samma uppsats - skriven av undersökningsledarna - men de har fått olika uppgifter om vad eleven heter som ska ha skrivit den. Och då har det visat sig att de har bedömt uppsatsen olika beroende på elevens namn. "Cinderella" kan inte följa en röd tråd, och kan inte ens ha förstått frågan. "Martha" däremot har ett livligt intellekt och hittar snabbt sitt eget perspektiv på frågan...
    Har du någon länk till en sådan undersökning som gjorts i nutid? Jag undrar vad läraren tänker om  det är en Fatima eller Ali som skrivit uppsatsen.

Det är i så fall väldigt fördomsfulla lärare som gör så. Deras jobb är att se alla elevers potential, inte döma ut vissa redan på förhand beroende på var de bor eller vilka namn de har.

Det borde ingå i lärarutbildningen att inte förstöra elevers framtid genom sina egna fördomar. 

Det fanns en tidigare undersökning där personen antingen hette Ingvar eller Ingvor. Ingvar fick givetvis en högre bedömning än Ingvor. 

"Ingvars text uppfattades som genomtänkt, välskriven och övertygande. Han anses vara mer trovärdig och kompetent jämfört med Ingvor.

Ingvors text uppfattades som rörig och oklar. Det var svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt."

Men nu bestäms inte elevernas betyg enbart av uppsatser.

Men vad göra om ett manligt namn anse innebära högre kompetens än ett kvinnligt? Ska alla flickor förses med mansnamn?
  • Xenia

Vem bestämmer vilka namn som är "normala"? Är alla namn utanför 100 (el 1000) i topp "onormala"? Men den listan ändras ju hela tiden. Plötsligt har ett "ornormalt" namn blivit "normalt" och tvärtom.

Eller är ett "onormalt" namn det som man själv aldrig stött på förr? Men det kan bero på att man levt ett begränsat liv i en byhåla och inte läser mycket heller.

Nej, vad som är normalt är synnerligen subjektivt.

• Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-04 13:24:40 följande:
    Har du någon länk till en sådan undersökning som gjorts i nutid? Jag undrar vad läraren tänker om  det är en Fatima eller Ali som skrivit uppsatsen.

Det är i så fall väldigt fördomsfulla lärare som gör så. Deras jobb är att se alla elevers potential, inte döma ut vissa redan på förhand beroende på var de bor eller vilka namn de har.

Det borde ingå i lärarutbildningen att inte förstöra elevers framtid genom sina egna fördomar. 

Det fanns en tidigare undersökning där personen antingen hette Ingvar eller Ingvor. Ingvar fick givetvis en högre bedömning än Ingvor. 

"Ingvars text uppfattades som genomtänkt, välskriven och övertygande. Han anses vara mer trovärdig och kompetent jämfört med Ingvor.

Ingvors text uppfattades som rörig och oklar. Det var svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt."

Men nu bestäms inte elevernas betyg enbart av uppsatser.

Men vad göra om ett manligt namn anse innebära högre kompetens än ett kvinnligt? Ska alla flickor förses med mansnamn?
    Du vet väl att den farligaste fördomen är att tro att man inte har några fördomar..? Även om man inte MEDVETET förväntar sig mindre av brödraparet Majk och Boy än av brödraparet Johan och Henrik, så kan det vara så att man NÅGONSTANS gör det ändå... och att det märks. Subtilt.

www.bbc.com/news/magazine-26634477

Jag hittade en BBC-artikel, som utvecklar ämnet och både tar upp studier som stöder det jag säger och det du säger. Du får läsa själv, jag kopierar bara in två stycken (som stöder det jag säger! :) ) Mina fetmarkeringar: 

Over the last 70 years, researchers have tried to gauge the effect on an individual of having an unusual name. It is thought that our identity is partly shaped by the way we are treated by other people - a concept psychologists call the "looking-glass self" - and our name has the potential to colour our interactions with society. Early studies found that men with uncommon first names were more likely to drop out of school and be lonely later in life. One study found that psychiatric patients with more unusual names tended to be more disturbed.

He notes that there are more than three times as many Eleanors at Oxford than we might expect, given the frequency of that first name among girls in the general population, and Peters, Simons and Annas are not far behind. Conversely, there is less than a 30th of the expected number of Jades and an even smaller proportion of Paiges and Shannons. An Eleanor is 100 times more likely to go to Oxford than a Jade.

Det är alltså hundra gånger mer sannolikt att en flicka i Storbritannien som heter Eleanor ska gå på Oxford-universitetet, än en flicka som heter Jade. Och om jag får gissa, så tror jag att samma förhållande gäller i Sverige mellan en flicka som döps till Eleanor och en som döps till Elly eller Elsie (eller liknande), och sannolikheten att de ska gå på Chalmers eller KTH eller Karolinska institutet (läkarutbildningen) om 20, 25 år. 

Det om manliga och kvinnliga namn tror jag är ett icke-problem, eftersom flickor får högre betyg än pojkar i Sverige, och fler flickor går vidare till högre studier idag.
  • Anonym (E.)
    Xenia skrev 2025-11-04 13:35:03 följande:

Vem bestämmer vilka namn som är "normala"? Är alla namn utanför 100 (el 1000) i topp "onormala"? Men den listan ändras ju hela tiden. Plötsligt har ett "ornormalt" namn blivit "normalt" och tvärtom.

Eller är ett "onormalt" namn det som man själv aldrig stött på förr? Men det kan bero på att man levt ett begränsat liv i en byhåla och inte läser mycket heller.

Nej, vad som är normalt är synnerligen subjektivt.

Gränsfallen är såklart subjektiva, men i båda ytterkanterna finns det namn som nästan alla skulle säga är normala, respektive nästan ingen skulle säga är normala. Det måste du väl hålla med om? INGEN kan tycka att Erik och Anna är onormala namn, men NÄSTAN ALLA skulle tycka att Diesel och Precious är det. 
  • Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2025-11-03 14:16:33 följande:
    "236 kvinnor har Princess som förnamn, varav 93 har det som tilltalsnamn."

Men de kan ju vara invandrade, invandrare tvingas inte byta namn när de bosätter sig i Sverige.

Det finns ju många namn som betyder olika saker. T ex Björn, Ulf (varg) och Ylva (varginna). Hade de inte redan funnits utan hittats på nu så skulle folk också tyckte de var pinsamma.

Djurnamn liksom blomnamn, har använts länge. Dessutom är det inte någon som använder termen "ylva" för en varghona idag, man säger varghona. Tiara däremot är en huvudbonad, något som är pinsamt och opassande som namn, kan likställas med att syskonen skulle heta Hijab och Toppluva.

Mila är ett annat exempel, en byggnad för att bränna trä, lite som att döpa sitt barn till Vedugn eller Pizzeria.

Att namn kommer med invandrare är självklart, Sverige slutade på 1500-talet att tvinga invandrare att ta svenska namn för att passa in. Och därför har vi i Sverige nu människor som heter saker som Slaven, Ramla, Snorre, Pung, Kiss, Bais, Poo  med flera. Så att jämställa att heta Ylva med att heta Kiss och dess betydelse i svenska språket är inte samma grad av pinsamhet och kommer aldrig att vara.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Hej) skrev 2025-11-04 02:15:28 följande:

Får man döpa ett barn till Lucifer?

Ja namnlagen ändrades för ett antal år sedan, så fler namn som har koppling till olika religioner ska kunna godkännas. Däribland Lucifer.
  • Anonym (E.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-04 15:54:35 följande:
    Ja namnlagen ändrades för ett antal år sedan, så fler namn som har koppling till olika religioner ska kunna godkännas. Däribland Lucifer.
    Fast "koppling till olika religioner"? Jag förstår att muslimska familjer måste få döpa sin son till Muhammed, men får de döpa sin son till Sheitan? D.v.s. deras motsvarighet till Satan/Lucifer. Knappast. Så det handlar inte om det (olika religioner). 

Jag tror att det är någon som har sovit på Skatteverket när Lucifer gick igenom. Sverige har varit kristen i över tusen år, men Lucifer har aldrig tidigare använts som namn på en människa. (Som kattnamn har det dock funnits tidigare.)
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn