Xenia skrev 2025-11-04 19:40:48 följande:
Jag tror ändå inte det beror på namnet i sig.
Däremot kan man tänka sig att föräldrar som ger sin barn namnen Jade eller Majk inte själv gått på universitet och inte strävar efter att deras barn ska göra det heller. Är man automatiskt misslyckad om man inte går på universitetet?
En flicka som fått det "fina" (men långa) namnet Eleanor kanske föredrar att kalla sig Elly och vips har vi en Elly på universitetet.
Ja, detta samverkar ju åt båda hållen. Vissa klasser väljer vissa namn, och då associerar folk barn med dessa namn med dessa klasser, och behandlar dem efter det... vilket kan påverka möjligheterna att få bra betyg och bege sig till KTH om det är det man vill. Jag tycker i alla fall att det är onödigt att ge sina barn namn som kan begränsa dem det allra minsta.
Å andra sidan kan jag tycka att särskilt vissa överklass-pojknamn också är onödiga, om man inte är överklass och pojken kommer att gå i en vanlig skola. För då kan han bli retad för det i stället, av arbetarklasspojkarna. Nu tänker jag på namn som t.ex. Carl-Henric, Carl-Adam, Carl-Philip... Då är det nog lugnare att heta bara Karl eller bara Henrik eller bara Filip, och det finns fortfarande INGET som kan få lärarna att tänka "jaha White Trash, hur ska jag ORKA???".
Med flicknamn är det annorlunda, de kan nästan inte vara "för fina" - inte ens i en typisk arbetarklassbygd, där nästan alla pappor arbetar på bruket, och mammorna i livsmedelsbutiken, skolan, vårdcentralen, äldreboendet - eller som städerskor eller kontorister på bruket. Jag tror inte att någon flicka skulle bli retad för att hon "låtsas vara fin" om hon heter Beatrice eller Eleanore eller Madeleine eller Charlotte eller Louise. (Rätta mig om ni har någon annan erfarenhet.)
Att ha smeknamn är ju inget konstigt, men fördelen med att ha ett riktigt namn att ta till är att man själv kan välja vilka som ska få använda smeknamnet.