• Anonym (TS)

Åldern för "byxmyndighet" för låg?

I många andra länder /stater är åldern högre, t.ex 18. Man är ett barn vid 15. Men vuxna män kan utnyttja tjejer som är 15 och det finns inget någon kan göra eftersom det är lagligt. En 15-åring är inte vuxen! Men en vuxen man som har sex med en 15-åring är inte brottsling, vilket känns helt fel. Vi behöver skydda ungdomarna från grooming och höja åldern för när man blir "byxmyndig".

• Svar på tråden Åldern för "byxmyndighet" för låg?
  • Aniiee

Om den höjda byxmyndighetsåldern inkluderar införande av en "Romeo and Juliet"-lag så har jag väl inget emot förslaget, men teens are gonna teen så man bör ha det i åtanke. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2022-05-15 02:06:28 följande:

Om den höjda byxmyndighetsåldern inkluderar införande av en "Romeo and Juliet"-lag så har jag väl inget emot förslaget, men teens are gonna teen så man bör ha det i åtanke. 

Vuxna män ska inte kunna utnyttja dem. Det finns hur många som helst vittnesmål som t.ex lyder "jag var 16 och han 33 och han sa att jag var så mogen, och jag kände mig speciell". Sedan inser de att de blivit utnyttjade. Tyvärr lägger samhället skulden på tjejen och tycker att hon borde vetat bättre. Poängen är att en 16-åring är ett barn och förstår inte bättre. 
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 02:14:18 följande:
    Vuxna män ska inte kunna utnyttja dem. Det finns hur många som helst vittnesmål som t.ex lyder "jag var 16 och han 33 och han sa att jag var så mogen, och jag kände mig speciell". Sedan inser de att de blivit utnyttjade. Tyvärr lägger samhället skulden på tjejen och tycker att hon borde vetat bättre. Poängen är att en 16-åring är ett barn och förstår inte bättre. 
    Var det någon som sa något annat? 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 02:14:18 följande:
    Finns hur många vittnesmål som helst? Var kommer det ifrån?
  • Anonym (Mia)

Det är nog svårt att hindra människor från att bli utnyttjade, åt båda håll, och i alla åldrar och kön, så där måste eget ansvar träda in vad man samtycker till att gå med på. Och är man 15 så anses man vara tillräckligt gammal för att förstå vad sex är och vad det kan få för konsekvenser, därför har vi satt gränsen just där.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-15 02:35:31 följande:

Det är nog svårt att hindra människor från att bli utnyttjade, åt båda håll, och i alla åldrar och kön, så där måste eget ansvar träda in vad man samtycker till att gå med på. Och är man 15 så anses man vara tillräckligt gammal för att förstå vad sex är och vad det kan få för konsekvenser, därför har vi satt gränsen just där.

Åldern är för lågt satt. En 35-åring som vill ha sex med en 15-åring är pedofil. Men lagen friar honom. 

Kvinnor och fattiga fick inte rösta i början på förra seklet. Det beslutades på antaganden som då ansågs rimliga. Ibland behöver man ompröva saker och ting.
  • Anonym (E)

De flesta moderna länder har väl 15? Och Tyskland där det bor ca 85 miljoner (kontra hela norden med ca 20 milj) har väl 14 som ålder? Tycker inte alls 15 är konstigt. 

• Anonym (Spfia)

Så länge 15-åringen vet att det är olagligt för någon äldre än 18 år att ha sex med någon under 18 år så bör hen undvika det scenariet, och om det händer så vet 15-åringen om att hon kan anmäla den vuxne och handlingen döms som olaglig av bara den vuxne, så bör man fortsätta hålla 15-årsgräns.

• Anonym (Fia)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-15 01:26:13 följande:
    Åldern för "byxmyndighet" för låg?

I många andra länder /stater är åldern högre, t.ex 18. Man är ett barn vid 15. Men vuxna män kan utnyttja tjejer som är 15 och det finns inget någon kan göra eftersom det är lagligt. En 15-åring är inte vuxen! Men en vuxen man som har sex med en 15-åring är inte brottsling, vilket känns helt fel. Vi behöver skydda ungdomarna från grooming och höja åldern för när man blir "byxmyndig".

Jag kan inget annat än att hålla med. 15 åringar är barn och lätta att lura dom till att göra saker som inte är i deras bästa intresse. 

Däremot tycker jag att två 15 åringar kan få utforska varandra. Det bästa är ju att ha kontinuerliga konversationer med sina barn om att avhållsamhet inte alls är töntigt, nördigt, fel, fult, dumt, opopulärt eller abnormalt.
  • Anonym (Nej)

Nej jag tycker åldern ligger bra där den är och att en 15-åring ska kunna ligga med vem som helst över den åldern utan att hen blir straffad. Man kan bli lurad av en 16-åring likaväl som en 33-åring. Däremot borde man inte få ha sex med någon under 15 år oavsett om det är ens pojk/flickvän.

Svar på tråden Åldern för "byxmyndighet" för låg?