Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

    bor med en curlingpappa

    Såhär kan våra barnfria helger vara.

    Döttrarna (yngre tonåren) ringer tidigt på morgonen från mamman och vill att min sambo åker hem till mammans lägenhet med frukost på sängen eftersom mamman sovit hos sin nya kille. Och min sambo har dåligt samvete för att han inte störtar dit med Sundae choklad, chips och cola. Han orkar inte heller ta det med mamman "för det är viktigt att vi är vänner". Jag framstår som elak som ifrågasätter upplägget. 

    Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden bor med en curlingpappa
  • Anonym (trött)
    Anonym (Anna) skrev 2022-05-15 11:22:20 följande:

    Haha tyckte först det var lite roligt, och lite märkligt om mamman  är hemma vilket jag antog. Men om mamman  inte är hemma är det väl bra att han fixar det mysigt för dem. För honom och dem är det ju värt det. Sen om du ligger hemma och surar över detta är det ju trist..


    Okej, jag hade nämligen tyckt det var sjukt obekvämrt att åka hem till mina barns pappa om han var hos sin nya flamma, utan deras pappas vetskap. En annan sak om man är inbjuden av den andra föräldern. Det skulle kännas inkräktande. Samma om mitt ex plötsligt satt i köket en söndagmorgon - hade inte gillat. 

    Men det hade du gillat, okej. 
  • Anonym (trött)
    ventilera mera skrev 2022-05-15 11:59:52 följande:

    Det perfekta sättet att slakta sin relation, skapa bortskämda skitungar till barn och dessutom, reagerar han inte på att hon lämnar ungarna ensamma hemma för att sova hos sin nya kille på barnveckan??? Om nåt allvarligt händer på natten är 13,5 långt ifrån en ålder där man fixar ansvaret för ett yngre syskon.
    Mina barn är 13 & 15, jag åker inte hem till min kille och sover där när de är hos mig, då är jag hemma och har fokus på dem.
    Veckan då de är hos sin pappa har vi tid för varandra hela veckan, och är det så att mitt ex behöver jobba eller fixa något annat är de välkomna hit för att äta middag eller sova om det är så att han jobbar natt och inte hans sambo är hemma, men att jag skulle störta dit med frukost på sängen...??? Eh, nej. 


    Jag är nog ännu hårdare. Både med mitt ex och hur jag önskar att man hade det. Jag tycker överlag att har man barnveckan så åker man inte på jobb som kräver den andra förälderns närvaro. Har man vv och vet att barnen kommer så är man med dem och hänger inte upp tillvaron på den man skiljt sig med längre. Bara om man blir sjuk eller sånt man inte styr över, då tycker jag det är självklart att man hjlps åt och rycker ut (det går åt alla håll). Men personligen tar jag inte och bokar in extrajobb som kräver mitt ex närvaro på mina barnveckor och förväntar mig något liknande hos min sambo. Så att åka och serva milkshakes pga någon valt att gå ut och festa och sova hos nån annan...tycker jag är superkonstigt. 
  • Anonym (trött)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-15 12:20:09 följande:
    Barnen kanske inte är bortskämda skitungar utan kanske otrygga och ensamma när morsan sover borta fast barnen inte uppnått sådan ålder där det är ok att lämnas ensamma över natten.
    De älskar att vara hos kompisar på pyjamasparty när föräldrarna är bortresta så nej. Absolut inte otrygga på det sättet. Men bekvämt att slippa gå ner till affären och köpa sin milkshake och chips och få det hemkört. Bekvämt för mamman också. Slipper planera vad kidsen vill ha - nån annan får ta det. 
  • Anonym (trött)

    Det är mer att det blir totalflummigt allting som stör mig. Vi har försökt få rätsida på det i ca 2-3 år men det ger sig inte. Exempel: Pappan har dem ena veckan. Då är det tänkt de bor hos oss.  Men särskilt äldsta tjejen går i 9 fall av 10 hem till sin mamma efter skolan även  på pappans veckor. Sedan ringer hon och vill bli hämtad. Det är lika lång väg från skolan hem till oss som hem till mamma. Däremot är det en omväg för honom att åka och hämta henne varje dag hos mamman. Mamman hämtar/lämnar aldrig. Jag kan tycka att det blir väl hattigt med att vi sitter och äter och plötsligt kommer sms om att snart-fjortisen måste bli hämtad hos mamma. Varje dag, eller nästan. 

    Det upplägget har spillt över i att hon smsar om att pappa ska komma med godis/läsk/whatever när som helst fastän det är mammavecka. 
    Jag vill hellre att de är här heltid när det är sagt att de ska vara här. 

  • Anonym (trött)

    Förtydligande: Det finns frukost hos mamman såklart, men det handlade om att leverera en speciell Sundae (milkshake) och typ godis. De kan ta en buss hit och få hur mycket godis som helst, de är välkomna! 

  • Anonym (trött)
    Miss Skywalker skrev 2022-05-15 14:20:43 följande:

    Jag hade dragit. Jag kan inte respektera en man som curlar sönder sina barn och hukar för en dålig biomamma och dessutom tycker att jag är elak om jag ifrågasätter.


    Det kanske var jag som lade orden i munnen på honom när jag skrev "jag framstår som elak när...", men det har han inte sagt ordagrant.  Men ungefär så känns det...att det är en snällhetsgrej. 


     

  • Anonym (trött)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-15 18:23:02 följande:

    Tycker inte det är curling. Mamman är totalt oans som lämnar sina barn ensamma över natten på helgerna. Som förälder hade jag reagerat väldigt starkt på det. Mitt barn får ringa mig närsomhelst och jag finns där för honom 24/7. Uppenbarligen känner inte deras mamma på samma sätt. 


    Okej. Många som tydligen reagerar på en del av problemet som jag inte reagerar på. Jag skrev slarvigt i ts också så får väl skyllamig själv. Den yngre tjejen som snart fyller 12 hade sovit hos bästisen som tydligen bor på samma gata. Den äldre som blir 14 i höst hade valet (som alltid) att komma hit men ville hellre vara hos mamman  fastän mamman inte var där. Jag reagerade bara på att min man förväntas åka dit med milkshake o godis. Fråga till dig: Om du har en tonåring, störtar du till hen på studs om hen ber om snacks var än hen befinner sig och oavsett vad du har för händerna? Varför? Och om inte, varför är det "att inte finnas där 24/7"? Om tonåringen ringer dig kl 13 från skolan och säger "Du måste genast gå från jobbet och möta mig på skolgården med Big Mac & co snnats ställer du inte upp på mig!" , ja det låter rimligt eller? 
  • Anonym (trött)
    Anonym (MR klister) skrev 2022-05-15 19:24:46 följande:

    Kan inte riktigt förstå att så få reagerar på att barnen blir lämnade ensamma utan hakar upp dig på att pappan åker dit med godsaker.....

    Hade jag varit förälder och min medförälder lämnade våra barn så då hade jag inte skickat dit barnen helt enkelt och sedan hade jag ringt både socialtjänsten och familjerätten. Orosanmälan samt samarbetssamtal...


    Herregud. Jag förstår om socialtjänsten är överbelastade. 
    Jag förstår på sätt och vis snart-14-åringen (hon fyller i juli) som ändå är trygg med att sova i sitt hos-morsan-nytapetserade rum och som tycker det är asfett att vara där och sitta framför ljusspegeln och göra sminkgrejer ensam en kväll...och som tjurande tycker att nä jag orkar inte gå hem till pappa även om mamma är borta...tills dagen efter då det saknades godis och då blir det gnäll. Men ringa soc för det?!? Allvarligt talat?  Eh...
Svar på tråden bor med en curlingpappa