• Anonym (Arg och less)

Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren

Har problem med att folk genar över vår tomt. De vet mycket väl att det är vår mark, men de bryr sig inte.

Såg nyss en man med hund som jag flera gånger sagt inte får gå här som tänkte gå över igen och precis när de var mitt på gräsmattan drog jag igång vattenspridaren. Han blev rasande och trampade sönder den och började skrika på mig. Hotade med att anmäla mig och allt möjligt.

Jag har bild på honom iom övervakningskameror. Kan jag göra något? Tex anmäla att han förstörde vattenspridaren och att han olovligen är på min tomt?

Nån kunnig?

• Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren
  • Anonym (goro)
    Anonym (Arg och less) skrev 2022-05-18 16:34:42 följande:

De går inte över, de går genom öppningen. De vet mycket väl att det är privat och jag har sagt åt honom många gånger.
    Han har inga bevis på att jag visste att han gick där när jag satte igång den.

Svårt fall och allt kommer handla om trovärdighet.
    Köper rätten hans version att du satte på vattenspridaren med flit är det ringa misshandel och du döms hårdare än han.
  • Yllop
    Anonym (Arg och less) skrev 2022-05-18 16:34:42 följande:

De går inte över, de går genom öppningen. 

Sätt lås på grinden, så får han klättra över staketet med hunden.

• Anonym (MR klister)
    Anonym (goro) skrev 2022-05-18 16:42:55 följande:
    Svårt fall och allt kommer handla om trovärdighet.
    Köper rätten hans version att du satte på vattenspridaren med flit är det ringa misshandel och du döms hårdare än han.
    Haha nej, det är inte ringa misshandel.
  • Anonym (Arg och less)

Helt orimligt att vi ska behöva sätta lås för att hålla vuxna människor från vår tomt.

• Anonym (Hmmm.. ...)

Hur mycket stör det om han bara går förbi?

• Anonym (Olle)
    Anonym (Arg och less) skrev 2022-05-18 17:39:17 följande:
    Helt orimligt att vi ska behöva sätta lås för att hålla vuxna människor från vår tomt.

Om ni har grinden låst ett tag så vänjer han sig förhoppningsvis av med sin ovana. Sedan kan ni ha den olåst igen.
  • Anonym (Fräckt)
    Anonym (Hmmm.. ...) skrev 2022-05-18 17:39:35 följande:
    Hur mycket stör det om han bara går förbi?
    Det är normalt vett och etikett att man inte går över andras tomter och speciellt inte om det finns staket! Jag hade aldrig tolererat det.

Ts: anmäl du.
  • Anonym (E)
    Anonym (Arg och less) skrev 2022-05-18 17:39:17 följande:

Ja det kan man tycka. Och sen har man verkligheten att förhålla sig till också.
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Olle) skrev 2022-05-18 18:19:04 följande:

Jag hade tråkigt så jag googlade lite: www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/gick-over-grannes-tomt-doms-till-boter Kanske är det idé att polisanmäla ändå!

Ja, att använda någon annans tomt som genväg är hemfridsbrott. Det var därför jag skrev tidigare att TS kunde anmäla personen för hemfridsbrott och även för skadegörelse avseende den förstörda vattenspridaren. 

Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren