• Anonym (Arg och less)

Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren

Har problem med att folk genar över vår tomt. De vet mycket väl att det är vår mark, men de bryr sig inte.

Såg nyss en man med hund som jag flera gånger sagt inte får gå här som tänkte gå över igen och precis när de var mitt på gräsmattan drog jag igång vattenspridaren. Han blev rasande och trampade sönder den och började skrika på mig. Hotade med att anmäla mig och allt möjligt.

Jag har bild på honom iom övervakningskameror. Kan jag göra något? Tex anmäla att han förstörde vattenspridaren och att han olovligen är på min tomt?

Nån kunnig?

• Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren
  • Anonym
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 10:01:27 följande:
    Tvärtom, många fastighetsägare tror att hela deras fastighet räknas som tomt!

Just därför bör TS förklara hur det ligger till, hur stor är fastigheten, hur långt ifrån bostadshuset genar folk, är det öppen eller skymd sikt etc.

Vet vi inte omständigheterna vet ju vi inte om TS har inkräktare på tomten, eller om TS försöker förhindra allemansrätten (om än omedvetet).
    Vad är tvärtom gentemot vad?

Om man skriver fakta så får andra förutsätta att det är fakta. Framförallt kan man inte hävda att fakta inte skrivits.

TS skriver att den skyldige är en man. Jag har mina tvivel på att TS sett vederbörandes könsorgan. Därför har TS då plötsligt aldrig skrivit att det är en man.
    SKULLE jag nu trots allt gå med på det, så får vi ändå förutsätta att TS missuppfattat eller dragit en förhastad slutsats, och kan inte fortsätta diskussionen förrän vi sett den potentiella brottslingens könsorgan.

Om någon startar en tråd med konkret fakta så svarar man efter det. Tråden behöver då inte handla om eventuellt andra grundförutsättningar.
    Det står återigen "tomt", tydligt.
  • molly50
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 10:01:27 följande:
    Tvärtom, många fastighetsägare tror att hela deras fastighet räknas som tomt!

Just därför bör TS förklara hur det ligger till, hur stor är fastigheten, hur långt ifrån bostadshuset genar folk, är det öppen eller skymd sikt etc.

Vet vi inte omständigheterna vet ju vi inte om TS har inkräktare på tomten, eller om TS försöker förhindra allemansrätten (om än omedvetet).
    Men TS skriver ju att den här mannen går över deras tomt,klart och tydligt.
    Så varför förutsätta att TS inte vet var tomtgränsen går?
  • Anonym (Mims)
    molly50 skrev 2022-09-06 11:06:04 följande:
    Men TS skriver ju att den här mannen går över deras tomt,klart och tydligt.
    Så varför förutsätta att TS inte vet var tomtgränsen går?
    Jag förutsätter inte det, men jag har sett alldeles för många fall där husägaren trott ha sig en tomt som är betydligt större än vad den är. Så därför påpekar jag att vi inte kan veta vad som gäller eftersom TS inte har berättat det. Kanske gäller allemansrätten där TS anser sig ha tomt, kanske inte.

• Anonym
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 12:16:11 följande:
    TS inte har berättat det. 
    Vet inte om någon nämnde det, men det står "tomt". Tydligt.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 12:16:11 följande:
    Jag förutsätter inte det, men jag har sett alldeles för många fall där husägaren trott ha sig en tomt som är betydligt större än vad den är. Så därför påpekar jag att vi inte kan veta vad som gäller eftersom TS inte har berättat det. Kanske gäller allemansrätten där TS anser sig ha tomt, kanske inte.
    Vi får ju anta att det faktiskt ÄR en del av deras tomt. Skulle TS ta det vidare är det ju först DÅ relevant att kolla upp exakta tomtgränser, men just nu, bara för en diskussion på ett forum är det inte så jäkla viktigt att snurra in sig på huruvida TS vet var tomtgränserna går eller inte.
  • Anonym (Arg och less)

Finns tyvärr inget jättespännande slut på det här. Han fortsatte gå över, vi sa åt honom men inget hände... Det "bästa" som hände var att han hamnade mitt i barnens vattenkrig en gång. Jag var inte hemma då, men barnen berättade och det gick att se på övervakningskameran. Är några veckor sen nu och har inte sett av honom sen dess.

• TechSpawn
    Anonym (Arg och less) skrev 2022-09-06 13:33:33 följande:

Finns tyvärr inget jättespännande slut på det här. Han fortsatte gå över, vi sa åt honom men inget hände... Det "bästa" som hände var att han hamnade mitt i barnens vattenkrig en gång. Jag var inte hemma då, men barnen berättade och det gick att se på övervakningskameran. Är några veckor sen nu och har inte sett av honom sen dess.

Haha men dåså, då blev det ju perfekt! 
  • Anonym (Mims)
    Anonym (Livia) skrev 2022-09-06 13:14:51 följande:
    Vi får ju anta att det faktiskt ÄR en del av deras tomt. Skulle TS ta det vidare är det ju först DÅ relevant att kolla upp exakta tomtgränser, men just nu, bara för en diskussion på ett forum är det inte så jäkla viktigt att snurra in sig på huruvida TS vet var tomtgränserna går eller inte.
    Blanda inte ihop tomt och fastighet. Fastighetsgränsen är tydlig (oftast), och syns till exempel på Lantmäteriets kartor. För många villaägare rör det sig en om fastighet på 500 - 800 kvadratmeter. Detta brukat då kallas "tomt".

Men har man en större fastighet, säg åtskilliga tusen kvadratmeter, kan allemansrätten gälla.

Allemansrätten omfattar inte markägarens s.k. hemfridszon. Denna hemfridszon "utsläcker" allemansrätten. Hemfridszonen är markområdet runtomkring markägarens bostadshus, med andra ord, tomten. Ibland utgör hela fastigheten (den ägda markytan) en hemfridszon och ibland är den mindre. Inom hemfridszonen har markägaren rätt till bli ostörd och ha ett privatliv, den får du alltså inte beträda.

lawline.se/answers/far-en-sjotomt-betradas-med-stod-av-allemansratten

Och att man omgärdar hela fastigheten, även utanför hemfridszonen, ändrar ingenting då det gäller allemansrätten.
  • Anonym (Arg och less)
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 13:51:53 följande:
    Blanda inte ihop tomt och fastighet. Fastighetsgränsen är tydlig (oftast), och syns till exempel på Lantmäteriets kartor. För många villaägare rör det sig en om fastighet på 500 - 800 kvadratmeter. Detta brukat då kallas "tomt".

Men har man en större fastighet, säg åtskilliga tusen kvadratmeter, kan allemansrätten gälla.

Allemansrätten omfattar inte markägarens s.k. hemfridszon. Denna hemfridszon "utsläcker" allemansrätten. Hemfridszonen är markområdet runtomkring markägarens bostadshus, med andra ord, tomten. Ibland utgör hela fastigheten (den ägda markytan) en hemfridszon och ibland är den mindre. Inom hemfridszonen har markägaren rätt till bli ostörd och ha ett privatliv, den får du alltså inte beträda.

Och att man omgärdar hela fastigheten, även utanför hemfridszonen, ändrar ingenting då det gäller allemansrätten.

Du kan sluta spekulera. Vår tomt är jätteliten och han går förbi bara 3-4 meter från våra fönster.

• Anonym (Livia)
    Anonym (Mims) skrev 2022-09-06 13:51:53 följande:

Fast inget av det där är ju relevant just NU, i en tråd på familjeliv. Ingen av oss kan ju faktiskt göra något här i det här specifika fallet. TS säger att det är deras tomt och att de har staket runt. Då får vi ju anta att det stämmer och ge råd utefter det. Skulle man börja ifrågasätta och anta att all fakta TS kommer med är falsk skulle vi aldrig komma någon vart. 

Skulle TS faktiskt ta det här vidare för att få svart på vitt att hen har rätt spelar det ju ingen roll vad som sägs här. TS kommer ju inte direkt kunna dra upp en kommentar som säger att att hen minsann har rätt som om det betyder något i den verkliga världen. Allt som skrivs här är ju bara tyckande.
Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren