• Anonym (Arg och less)

Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren

Har problem med att folk genar över vår tomt. De vet mycket väl att det är vår mark, men de bryr sig inte.

Såg nyss en man med hund som jag flera gånger sagt inte får gå här som tänkte gå över igen och precis när de var mitt på gräsmattan drog jag igång vattenspridaren. Han blev rasande och trampade sönder den och började skrika på mig. Hotade med att anmäla mig och allt möjligt.

Jag har bild på honom iom övervakningskameror. Kan jag göra något? Tex anmäla att han förstörde vattenspridaren och att han olovligen är på min tomt?

Nån kunnig?

• Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren
  • Tecum
    Anonym (Sia) skrev 2022-05-18 19:48:24 följande:

Ja, att använda någon annans tomt som genväg är hemfridsbrott. Det var därför jag skrev tidigare att TS kunde anmäla personen för hemfridsbrott och även för skadegörelse avseende den förstörda vattenspridaren. 

Helt rätt. Det var bra gjort av TS att blötlägga fähunden och det kan aldrig räknas som misshandel. Han var på ett ställe där han visste att han inte fick vara. Men det är knappast värt besväret att anmäla honom, förhoppningsvis har han lärt en läxa.
  • Anonym (tvivlar)
    Anonym (goro) skrev 2022-05-18 16:42:55 följande:
    Svårt fall och allt kommer handla om trovärdighet.
    Köper rätten hans version att du satte på vattenspridaren med flit är det ringa misshandel och du döms hårdare än han.
    Misshandel? 
  • Anonym (jury)

Om tomten är stor är det inte säkert att det räknas som hemfridsbrott att beträda den. Allemansrätten kan ge utomstående vissa rättigheter att beträda privat mark om det sker utanför hemfridszonen, beroende på avstånd och omgivning.

Överväg detta innan du startar ett juridiskt krig.

• Anonym (Sia)
    Tecum skrev 2022-05-18 20:45:40 följande:
    Helt rätt. Det var bra gjort av TS att blötlägga fähunden och det kan aldrig räknas som misshandel. Han var på ett ställe där han visste att han inte fick vara. Men det är knappast värt besväret att anmäla honom, förhoppningsvis har han lärt en läxa.

Håller med dig. Det är självklart inte misshandel att sätta på sin vattenspridare. Inte ens ringa misshandel. Det skulle dock möjligen kunna bedömas som ofredande  

Visst kan man tycka att det är onödigt att anmäla men om man, som i detta fall, har sagt till en vuxen människa vid ett flertal tillfällen och denne ändå fortsätter att tränga sig in på ens tomt så kanske en anmälan kan vara på plats. 

Ett sätt att markera allvaret så att personen förhoppningsvis inser att det faktiskt är ett lagbrott att ta sig friheten att använda någon annans tomt som genväg. Många inser kanske inte att det faktiskt kan bedömas som hemfridsbrott trots att det enbart är tomtmarken det handlar om?

Men visst riskerar ts en motanmälan för ofredande avseende vattnet. Så kanske avvakta och se om det händer igen? Samt sätta upp en grind med lås? 

• Egon den stora

Jag är lite förvånad över alla dessa "kan jag anmäla" trådar och sedan efterföljande frågor om vad brottet kan vara. 
    Du kan anmäla ben som helst för precis vad som helst,  med eller utan bevis.  Polisen bedömer stan eventuellt brott och om det blir utredning. 
    Du kan också bara ringa polisen för rådgivning. 
    I detta fall kan en anmälan säkert göra susen, man har mer rätt att skydda sitt hem och tomt än vad många tror.  Att mannen dessutom förstörde din egendom och hotade dig på din mark för det ännu mer allvarligt. 
    Problemet är bara att rent praktiskt så har polisen oroligt mycket fall på få personer så det finns ju risk för att detta ärende inte kommer så högt på prislistan. Jag har själv anmält betydligt värre brott och serverat full bevisning,  men ändå har inget hänt.  En gång valde åklagaren att inte väcka åtal eftersom personer redan var dömd och fick därmed rabatt. 
    Jag tycker ändå att du skall anmäla.  Sen kanske ni har en lokal Facebook grupp?  Det har vi här och ett inlägg där är betydligt effektivare än polisen i denna typ av ärende. 

• Anonym (K)

Ring 11414 och rådfråga. 

• Anonym (K)

Men varför går folk ens över er tomt??

• Anonym (Arg och less)
    Anonym (K) skrev 2022-05-19 21:09:12 följande:

Men varför går folk ens över er tomt??

Vi har en sjö ca hundra meter bakom huset, att gena över vår tomt kortar av vägen dit några minuter.

• Anonym (Arg och less)

Och så gick han över IGEN.

Svar på tråden Sprutade vatten på honom, han förstörde vattenspridaren