Apkoppor
Jaha.... apkoppspandemi nästa. Fan vad hemskt.
Sverige är doomed.
Håll er på 5 meters avstånd tack.
Jaha.... apkoppspandemi nästa. Fan vad hemskt.
Sverige är doomed.
Håll er på 5 meters avstånd tack.
Inte längre bara bland homosexuella?
Den nya virusstammen, clade 1b, sprids främst mellan heterosexuella och har hittills bekräftats hos 1 000 personer.
? Det är utan tvekan den farligaste av alla kända stammar av mpox hittills, säger Jean Claude Udahemuka vid universitetet i Rwanda på en presskonferens på onsdagen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPEopK/ny-mpox-variant-i-kongo-kinshasa
Inte längre bara bland homosexuella?
Den nya virusstammen, clade 1b, sprids främst mellan heterosexuella och har hittills bekräftats hos 1 000 personer.
? Det är utan tvekan den farligaste av alla kända stammar av mpox hittills, säger Jean Claude Udahemuka vid universitetet i Rwanda på en presskonferens på onsdagen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPEopK/ny-mpox-variant-i-kongo-kinshasa
Lever redan som om det vore svår pandemi så bryr mig ej.
Förra pandemin hade jag ett liv men det tog restriktionerna ifrån mig.
Så bring it on säger jag
Dödligheten för clade 1b är cirka fem procent hos vuxna och tio procent hos barn.
Tidigare mpox-stammar har kunnat behandlas med smittkoppsvaccin men det är ännu inte känt om vaccinet fungerar mot den nya stammen.
Ny variant av mpox sprids i Kongo-Kinshasa (aftonbladet.se)
Detta vill vi inte ha in på svenska förskolor.
Jag är lite orolig pga den långa inkubationstiden, upp till tre veckor samt att det är mycket lätt att i ett tidigt stadium, förväxla sjukdomen med vattenkoppor.
Det finns två varianter av viruset - klad 1 och klad 2. Den variant som nu fått spridning ? klad 1 b ? bedöms vara mer smittsam och mer dödlig än den variant ? klad 2 ? som spreds i världen år 2022, även i Sverige.
Klad 1 upptäcktes först i Kongo-Kinshasa där den cirkulerat i många år, men undervarianten 1 b är ny och har nu spridits även till grannländerna Burundi, Kenya, Rwanda och Uganda.
Första fallet av mpox i Sverige - ny pandemi på väg? | Therese Bergstedt | SvD