• Anonym (Omskakad)

    Han knuffade ut mig, inför barnen

    I morse hände bland det sjukaste jag varit med om. Jag känner mig fortfarande tom och förnedrad inför barnen.

    Igår kväll, precis innan sänggående, sa min man att han kanske skulle åka till kontoret idag. Det var absolut inte säkert, 50/50. Under natten insjuknade vårt ena barn i feber. När hen får feber, sover hen i princip ingenting, utan ligger och kastar sig fram och tillbaka. Min man, var ute med jobbet kvällen innan och var extra trött. Jag erbjöd mig därför att låta honom sova i alla fall några timmar själv och sov med barnet på soffan.

    Det resulterade i att jag inte sovit mer än några få korta stunder i taget. Jag är helt färdig idag, sammanlagt har jag fått ihop en knapp timmes sömn. Sådan sömnbrist (och en natt på liten soffa), triggar också min reumatism, så jag har dessutom väldigt ont i kroppen idag. Då blev det plötsligt extremt viktigt för min man att åka till kontoret just idag. Jag skulle då lämnas ensam med två sjuka barn, varav ett inte sover om dagarna längre vilket gör att jag inte har någon möjlighet att vila under dagen. Han har, liksom jag, mycket flexibelt arbete och kan lika gärna jobba hemma. Vi har också haft som överenskommelse att vi jobbar hemma båda två när den minsta barnet är sjukt, för att båda ska kunna få något gjort. 

    Jag blev väldigt arg på min man och sa att jag tyckte att det var uselt att det plötsligt var så viktigt att arbeta från kontoret när saker blivit som de blivit. Jag uttryckte också att det kändes tråkigt att ställa upp när han lämnar mig i skiten. Han svarade med att kalla mig egoist som bara gör saker för min egen skull. Det hela eskalerade med att jag höjde rösten, varpå han höll sig helt lugn, men kallade mig psykiskt sjuk, galen, att jag förstör och diverse annat. Det slutade med att han förbjöd mig att äta frukost med barnen. När jag vägra lämna köket, gick han in med barnen i sovrummet för att äta. Jag gick efter varpå han knuffade ut mig ur sovrummet, inför barnen. Sen stängde han om dem. 

    Jag känner mig helt tom och förnedrad. Dels att han fattar beslut över huvudet på mig och förbjuder mig att äta frukost med barnen (jag tyckte att han kunde äta själv, så kunde jag äta med barnen) och dels för att han fysiskt hindrade mig. Jag vet faktiskt inte om jag kan leva med honom längre. Allt känns förstört. Jag har försökt prata med det äldsta barnet som så klart var förvirrad och  jag kände att jag hade svårt att försvara pappan och hans beteende. Vad hände? Vad gör man? Och vad säger man till barnen?

  • Svar på tråden Han knuffade ut mig, inför barnen
  • Anonym (mia)

    Jag skulle ta det som hände väldigt hårt och faktiskt fundera på att avsluta relationen. Det är inte okej att hunsa dig framför barnen och behandla dig illa. Du är lika mycket förälder och vuxen i hemmet som han är. Det enda barnen lär sig av det här är att det är okej att knuffa mamma och behandla henne som skit. 

    Ett allvarligt snack med maken är på sin plats här. 

  • AndreaBD

    Jättetråkigt. Förstår att du känner så. Dock kan jag tänka mig att ni båda var väldigt trötta och slutkörda, så att det blev så här. Självklart måste han inse att han betedde sig illa, be om ursäkt och ni behöver prata en del. Till barnen - säg bara som det är. Att ni var så trötta att ni betedde er lite dumt till varandra.

  • Anonym (Omskakad)
    Anonym (mia) skrev 2022-05-20 09:54:58 följande:

    Jag skulle ta det som hände väldigt hårt och faktiskt fundera på att avsluta relationen. Det är inte okej att hunsa dig framför barnen och behandla dig illa. Du är lika mycket förälder och vuxen i hemmet som han är. Det enda barnen lär sig av det här är att det är okej att knuffa mamma och behandla henne som skit. 

    Ett allvarligt snack med maken är på sin plats här. 


    Ja, hunsad kände jag mig verkligen. Jag förstår att jag inte var en ljuvlig sommardröm när jag kom upp, men det känns verkligen inte okej att genast besvara mig med diverse tillmälen om att jag var egoist och psykiskt sjuk och allt vad det var. Och så knuffen också.

    Jag kommer prata med honom när han kommer hem, men han gör aldrig fel så han kommer aldrig erkänna att han gick över gränsen. Han gjorde det för att jag gjorde mest fel, blir hans ständiga svar. 
    AndreaBD skrev 2022-05-20 10:03:27 följande:

    Jättetråkigt. Förstår att du känner så. Dock kan jag tänka mig att ni båda var väldigt trötta och slutkörda, så att det blev så här. Självklart måste han inse att han betedde sig illa, be om ursäkt och ni behöver prata en del. Till barnen - säg bara som det är. Att ni var så trötta att ni betedde er lite dumt till varandra.


    Vi var så klart båda trötta och slutkörda, men jag tycker inte att det är skäl nog att ge sig på någon och knuffas. Tro mig, jag hade god lust att hälla ut mitt vattenglas över honom, men jag lyckades ändå avhålla mig. 

    Jag sa faktiskt ungefär det till det större barnet. Att vi var trötta och då kan man bli lite dum men att jag gärna hade ätit frukost med dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Omskakad) skrev 2022-05-20 10:19:25 följande:
    Jag kommer prata med honom när han kommer hem, men han gör aldrig fel så han kommer aldrig erkänna att han gick över gränsen. Han gjorde det för att jag gjorde mest fel, blir hans ständiga svar. 
    AndreaBD skrev 2022-05-20 10:03:27 följande:

    Jättetråkigt. Förstår att du känner så. Dock kan jag tänka mig att ni båda var väldigt trötta och slutkörda, så att det blev så här. Självklart måste han inse att han betedde sig illa, be om ursäkt och ni behöver prata en del. Till barnen - säg bara som det är. Att ni var så trötta att ni betedde er lite dumt till varandra.


    Vi var så klart båda trötta och slutkörda, men jag tycker inte att det är skäl nog att ge sig på någon och knuffas. Tro mig, jag hade god lust att hälla ut mitt vattenglas över honom, men jag lyckades ändå avhålla mig. 

    Jag sa faktiskt ungefär det till det större barnet. Att vi var trötta och då kan man bli lite dum men att jag gärna hade ätit frukost med dem. 
    Jag ursäktar inte honom heller. Jag säger bara att sånt KAN hända om man är slutkörd och det behöver inte vara slutet på relationen. Självklart är det fel att göra så. Och det krävs verkligen att man inser det man själv gjort fel där för att komma fram till hur man kan undvika att det händer igen. Du bör inte ta risken att det upprepas (allt oftare) eller eskalerar. Därför ska man reda ut detta.

    Det som oroar mig mest där är faktiskt att du säger att han aldrig erkänner i fall han gått över gränsen. Du är medveten om detta, men du tror du kan leva med det i längden? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Omskakad) skrev 2022-05-20 10:19:25 följande:
    Ja, hunsad kände jag mig verkligen. Jag förstår att jag inte var en ljuvlig sommardröm när jag kom upp, men det känns verkligen inte okej att genast besvara mig med diverse tillmälen om att jag var egoist och psykiskt sjuk och allt vad det var. Och så knuffen också.

    Jag kommer prata med honom när han kommer hem, men han gör aldrig fel så han kommer aldrig erkänna att han gick över gränsen. Han gjorde det för att jag gjorde mest fel, blir hans ständiga svar. 
    AndreaBD skrev 2022-05-20 10:03:27 följande:

    Jättetråkigt. Förstår att du känner så. Dock kan jag tänka mig att ni båda var väldigt trötta och slutkörda, så att det blev så här. Självklart måste han inse att han betedde sig illa, be om ursäkt och ni behöver prata en del. Till barnen - säg bara som det är. Att ni var så trötta att ni betedde er lite dumt till varandra.


    Vi var så klart båda trötta och slutkörda, men jag tycker inte att det är skäl nog att ge sig på någon och knuffas. Tro mig, jag hade god lust att hälla ut mitt vattenglas över honom, men jag lyckades ändå avhålla mig. 

    Jag sa faktiskt ungefär det till det större barnet. Att vi var trötta och då kan man bli lite dum men att jag gärna hade ätit frukost med dem. 
    Vad menar du med att han gör aldrig fel? Det låter inte som att du valt en bra man TS. Har han varit våldsam tidigare eller var detta första gången?
  • Anonym (Förstår dig)

    Han är egoisten i denna historian. Vad fan skulle han iväg till kontoret för, när situationen blivit som den blivit? Jo, för att smita iväg från det tråkiga jobbet hemma. Efter att HAN fått sova och DU går under av sömnbrist. På det så agerar han ytterligare som ett svin och knuffar ut dig från sovrummet när det är HAN som agerar fel. Ut med grisen på gatan. 

    Lätt att säga, svårt att göra. Jag har gjort det. Arslet åkte ut. Jag blev kvar med tre barn. Alla tre under fyra års ålder. Funkade ekonomiskt med min inkomst+barnbidrag+underhåll+bostadsbidrag.

  • Anonym (Omskakad)
    Anonym (?) skrev 2022-05-20 10:34:16 följande:
    Vad menar du med att han gör aldrig fel? Det låter inte som att du valt en bra man TS. Har han varit våldsam tidigare eller var detta första gången?
    Han erkänner aldrig att han gör fel. Nu hälsade han att han kommer hem efter lunch. Det är hans sätt att erkänna att han gjort fel. Men han kan aldrig säga "Förlåt, det var dumt av mig". 

    Nej, han har inte varit våldsam förr.
  • Anonym (A)

    Som alltid får man bara höra en version av händelsen, men av det du berättar TS så låter det verkligen inte OK.

    För mig låter det som att du kanske var lite överkänslig och överreagerade, det framgår inte om du uttryckte hans uselhet inför barnen eller ej. 


    Men oavsett, så här kan ni, eller han, inte hålla på. Det går ut både över er själva och barnen.

  • Pope Joan II

    Han ville att du skulle avlägsna dig från köket, du vägrade. Han tog sig själv och barnen ur en situation som redan hade eskalerat till destruktiva höjder, du ger dig inte utan följer tvärtom efter honom och barnen till sovrummet men allt är hans fel och du känner dig förnedrad?

    Man kan inte vara hur påstridig och gapig som helst och tycka att det är ens självklara rättighet. Jag hade också föst ut dig från sovrummet om jag var han, reumatism eller inte.

  • Anonym (Omskakad)
    AndreaBD skrev 2022-05-20 10:28:12 följande:
    Jag ursäktar inte honom heller. Jag säger bara att sånt KAN hända om man är slutkörd och det behöver inte vara slutet på relationen. Självklart är det fel att göra så. Och det krävs verkligen att man inser det man själv gjort fel där för att komma fram till hur man kan undvika att det händer igen. Du bör inte ta risken att det upprepas (allt oftare) eller eskalerar. Därför ska man reda ut detta.

    Det som oroar mig mest där är faktiskt att du säger att han aldrig erkänner i fall han gått över gränsen. Du är medveten om detta, men du tror du kan leva med det i längden? 
    Jag har ju levt med det i många år och det har fungerat eftersom han gärna "åtgärdar" sina fel. Han skulle aldrig säga att han gör det för att han gjort fel, utan det är alltid för att vara "snäll" mot mig.

    Problemet blir dock att vi aldrig riktigt reder ut saker och ting. Det har funkat i många år, men till slut blir det för mycket outrett och så här, nästan tio år senare, gå vi liksom runt samma problem. 
Svar på tråden Han knuffade ut mig, inför barnen