• Anonym (brott)

    sex med läkaren

    Är det ett brott att ha sex med sin egen läkare?

    Jag har googlat men det jag hittar står att det är förbjudet att ha en relation med patienten. Men om man har sex utan att bli ihop då? Någon som vet mer?

    Och kan man få något straff i rättsapparaten eller gäller det enbart från vårdapparatens sida, att det blir konsekvenser därifrån? Alltså om det är så att vården inte tillåter det men det inte är kriminellt och bli dömd i domstol?
  • Svar på tråden sex med läkaren
  • Anonym (brott)
    Drottningen1970 skrev 2022-05-21 22:58:01 följande:

    Nej inte för dig.
    Läkaren kan i vissa fall göra sig skyldig till brott.

    läkaren skulle oavsett brott eller ej troligtvis få sparken med all rätt. Oerhört olämpligt.


    Om det är olämpligt, anses det inte olämpligt gjort av patienten också? 
  • Anonym (brott)

    Kan åtalas, men behöver inte betyder det det?

    Varför är inte patientens handlande fel och olämpligt och olagligt?

    Om de har sex och läkaren inte vill att det kommer ut så är det väl ändå läkaren som är i underläge och beroendeställning?

  • Anonym (brott)
    EpicF skrev 2022-05-22 02:03:33 följande:
    Klart det är olämpligt av patienten. Men läkaren är aldrig i beroendeställning till patienten och därför är det inte olagligt av patienten. 
    Borde inte patienten få ett mildare straff då? Hon/han gör inte riktigt lika dåligt som läkaren. Men likväl felaktigt agerande? Jag frågar för jag vill förstå logiken här, även om jag i första hand ville veta vad det blir för rättsliga konsekvenser för patienten.
  • Anonym (brott)

    Och varför kan inte läkaren vara i beroendeställningen när det är han som inte vill att det ska komma fram?

  • Anonym (brott)
    Anonym (J) skrev 2022-05-22 02:30:03 följande:

    Det blir inga rättsliga konsekvenser för patienten. Om båda är vuxna och i sina sinnes fulla bruk antagligen inte för läkaren heller mer än att hen får sparken/blir av med legitimation. 


    Och jag ifrågasätter det. Varför får inte båda straff om båda gör fel men läkaren ett hårdare straff om han gör mer fel?
  • Anonym (brott)
    EpicF skrev 2022-05-22 02:51:48 följande:

    Ts; för att patienten pga beroendeställning till läkaren blir utnyttjad. Det är inte olagligt art bli utnyttjad däremotmolagmigt att utnyttja någon annan
     


    Men det är inte säkert att det stämmer, läser du inte vad jag frågar, tänk om läkaren blir i beroendeställning till patienten för han vill ju inte att det ska komma fram att de har haft sex. Tänk om patienten utnyttjar det
  • Anonym (brott)

    Sen fattar jag inte varför det skulle vara beroendeställning, sex eller inte. Patienten är beroende av läkarvård, ja, men det är ju inte så att läkaren kan ha makt över det på något sätt utan han är ju tvungen att göra sitt jobb och hjälpa patienten, ge adekvat vård.

  • Anonym (brott)
    EpicF skrev 2022-05-22 03:42:22 följande:
    Läkaren blir aldrig i beroendeställning till patienten. Läkaren är den som har vårdansvar över patienten, därav beroendeställning  
    Han blir ju beroende av att patienten inte ska avslöja deras sexuella umgänge.

    Ja exakt, läkaren har ansvar och skyldigheter gentemot patienten. Jag förstår inte hur du kan få det till att patienten är i beroendeställning.
  • Anonym (brott)
    EpicF skrev 2022-05-22 04:07:21 följande:
    Han är inte i beroendeställning till patienten oavsett. Läkaren vårdar patienten, har ansvaret över vården därav är patienten i beroendeställning till läkaren.
    Det är han ju. Och jag har förklarat varför och du säger inte emot det utan upprepar bara samma sak som tidigare vilket jag redan har bemött.
  • Anonym (brott)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-22 04:51:05 följande:

    Fast oron kan ju ändå finnas där, att om jag inte gör som han vill, så får jag (eller mitt barn, om det är barnet som är patienten) sämre vård. Läkare har även makt över annat, t.ex. att skriva ut narkotikaklassade läkemedel (som patienten kan vara beroende av) eller att skriva ut det läkarintyg som han eller hon behöver för att få ta körkort, pilotlicens, dykarcert och liknande, eller bli anställd på vissa tjänster, eller få donerade könsceller och konstgjord befruktning, eller få adoptera barn.

    Det får inte ens finnas en misstanke om att patienten får fördelar p.g.a. att hon (eller patientens mor) har sex med läkaren. Av samma skäl får inte vårdpersonal ta emot gåvor (mer än kanske en vetelängd till kaffet för hela avdelningen, eller en tjuga eller två till kaffekassan), eller låta sig skrivas in i patientens testamente som arvtagare. 

    Tänk även på att vi har många invandrare i Sverige nu, som kommer från länder där läkare har mycket mer makt än de har i Sverige, och där korruption är mer regel än undantag. De kan vara så rädda för läkaren att de inte vågar annat än ställa upp.


    Han är skyldig att skriva ut det som behövs och göra sitt jobb. Även om de inte har sex. Och är det fel behandling som patienten vill ha så ska han inte skriva ut det. Det handlar inte om makt utan om vad som ska göras enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Så hur kan man göra antagandet att det är en beroendeställning som utgångspunkt, sex eller ej?
  • Anonym (brott)
    Anonym (Dumt) skrev 2022-05-22 08:26:54 följande:
    om tex en patient och läkare inleder en relation. Läkare väljer sen att avsluta men patienten hotar med att avslöja så läkaren förlorar jobbet om inte läkare fortsätter relationen. Då kan patienten bli fälld för utpressning eller sexuellt utnyttjande.

    För det som hände i början kan läkare bli fälld och förlora jobbet.
    Men EpicF påstår ju att det alltid är beroendeställning och de flesta inleder ju inte relation. Men ändå är det beroendeställning från början påstås det. Av någon anledning jag inte begriper. Att ha ansvar för att utföra det här jobbet handlar ju som jag skrev om att göra det som ska göras enligt medicinvetenskapen, det har inget med att utöva makt.

    Ja, det förstår jag att det är olagligt om patienten utnyttjar sitt överläge på det sättet. Det köper jag helt.
  • Anonym (brott)
    Anonym (Dumt) skrev 2022-05-22 09:10:30 följande:
    Som patient eller elev tex är presumtionen att man har en beroendestälning till sin läkare eller lärare. Det vare sig olagligt eller fel. Däremot kan det vara olagligt och fel att utnyttja det som läkare eller lärare för egen vinning. 
    Ja, om läkaren säger typ ha sex med mig annars skriver jag inte ut medicin. Vilket inte alls behöver vara fallet. Sen verkar det inte specifikt smart att riskera sin legitimation genom att hota med det. Det låter väldigt långsökt faktiskt.
  • Anonym (brott)
    Anonym (Man) skrev 2022-05-22 10:21:41 följande:

    Finns väl ingen läkare som tar en sådan risk i dagens klimat.. vore helt jävla pantat. 


    Dessutom är läkare ofta intelligenta varelser som inte har speciellt svårt att hitta kvinnlig fägring utanför sitt arbete.


    Det är ju det jag säger. Risken att det skulle hända att en läkare skulle försöka utöva någon makt på det sättet är inte så realistisk. Därför är hela resonemanget om beroendeställning extremt långsökt.
  • Anonym (brott)
    Tobben skrev 2022-05-22 10:27:01 följande:
    Det du påstår är en beroendeställning för läkaren är inte en beroendeställning. Ditt scenario bygger på att läkaren och patienten har sex, att läkaren sen inte vill att deras affär skall göras offentlig och att patienten sedan utnyttjar läkarens önskan genom att utpressa honom.
    Det har inget med begreppet beroendeställning att göra, det är frågan om vanlig enkel utpressning.
    Det är också utpressning om en läkare skulle hota med att inte skriva ut medicin om han inte får sex. Det har inte heller med beroendeställning att göra om du ska resonera så.
Svar på tråden sex med läkaren