• Anonym (Tttt)

    Fastställande av föräldraskap

    Hej, har en fundering kring detta med föräldraskap. När man diskuterar ämnet äggdonation med människor just på Familjeliv har jag märkt av en slags nonchalans gentemot 
    barnets rätt till att umgås med sina biologiska föräldrar. Alltså den människa som sålt sina könsceller. Någon föräldrautredning för att fastställa föräldraskap behöver 
    ju inte göras på dessa barn med motiveringen att barnet ju blir föräldrarnas biologiska då kvinnan som köper ägget från den andre kvinnan faktiskt bär barnet.
    Kvinnan som bär barnet som köpt äggen är ju egentligen inte genetiskt släkt med barnet hon bär mer än som vilken surrogatmamma som helst. Ändå får hon automatiskt vårdnaden och räknas som mamma. 
    Förvirrande nog räknas ju inte då surrogatmödrar i andra länder som barnets biologiska mor och får alltså inte vårdnaden om barnet hon burit. Hur kommer detta sig? 
  • Svar på tråden Fastställande av föräldraskap
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-25 15:55:31 följande:
    Man kan vara anonym, men det är inte det bästa för barnet. 

    Personligen tycker jag det är rätt egoistiskt av föräldrarna att fatta det beslutet. Jag skulle göra allt som stod i min makt för att få reda på vem jag var. Som tur är finns ju Ancestry och andra sajter där barnet kan ladda upp sitt DNA och försöka få träff. 
    Håller med
  • Anonym (LK)
    Anonym (A) skrev 2022-05-25 22:11:44 följande:
    Håller med
    På vilket sätt är det egoistiskt?

    Har du haft en dålig uppväxt? kanske söker svar varför du beter dig som du gör.
    Många behöver inte söka sin bakgrund, det skulle inte ens falla dom i tanken på att mamman varit otrogen.
    Dom är nöjda med sin uppväxt.
    Bara för att du har två brunögda föräldrar behöver inte betyda att något för att du fick blå ögon.
    Många vill inte ens veta sanningen, dom vill leva kvar i det dom tror på, dom tror på sin uppväxt, två välutbildade föräldrar genererar oftast välutbildade barn, är det genetiskt? eller kommer det via uppfostran och förebilder.
  • Friger
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-25 15:55:31 följande:
    Man kan vara anonym, men det är inte det bästa för barnet. 

    Personligen tycker jag det är rätt egoistiskt av föräldrarna att fatta det beslutet. Jag skulle göra allt som stod i min makt för att få reda på vem jag var. Som tur är finns ju Ancestry och andra sajter där barnet kan ladda upp sitt DNA och försöka få träff. 
    Försöka få träff? De där tjänsterna har vuxit så det knakar.

    Myheritage är betydligt större i Sverige än Ancestry. Jag har omkring 26.500st träffar på Myheritage. Alla sorterade efter hur nära vi är släkt.

    Krävs inget särskilt för att lösa det mysteriet längre under förutsättning att du vet om att du har en annan förälder. Vet du inte om den saken så är det ju inte säkert att du släktforskar.
  • Anonym (Tttt)
    Anonym (N) skrev 2022-05-25 22:02:40 följande:

    Oj det låter intressant , visste inte det. Då betyder det alltså att barn som har burits av en surrogatmamma kanske absorberar DNA från henne? 


    Och till TS.. Har själv varken donerat ägg eller använt donerade ägg (har 3 biologiska barn) men jag har en bra vän som har donerat . Det är ju så att de eventuella barnen kommer kunna söka upp henne när de fyller 18 och det har hon inget emot ..
    Men när man donerar ägg förväntar man ju sig såklart inte att bli vårdnadshavare , eller hur tänkte du?


    Man får ju inte mycket pengar för det heller, bara ersättning för tiden /ev inkomstbortfall egentligen tror jag. Så man gör det väl oftast för att hjälpa andra, inte för att man är i desperat behov av pengar och känner sig ?tvingad? . Iallafall inte i Sverige, vet inte hur det är i andra länder. 


    Dels det du säger att surrogatmammor inte räknas som biologiska medan kvinnor som bär donerade ägg gör det. Det är väldigt konstig logik. 
    Ja i Sverige vet jag att det är så som du säger. Både öppet och att det faktiskt är en donation. I andra länder som är vanliga att resa till (oftast länder där kvinnorna har liknande utseende som svenskar) gör de det enbart för pengar. Det är alltså kommersiell handel. Det är fel då kvinnan som sålt sina ägg faktiskt är mamma men dessa donationer är stängda (gäller även för sperma). Barnet kommer alltså inte ha tillgång till sin släkt och kultur där. Det går då ut över barnet, plus att det är medicinskt intressant att veta vem man är släkt med. Nu har ju en generation donatorbarn vuxit upp och många av dessa är väldigt kritiska till hur det gått till. fokus ligger på de stackare som inte kan få barn vilket såklart är ett trauma. Men det ger ju inte vuxna rätt att gå över lik för det. Skönt att höra att det barnet kan söka upp sin mamma i framtiden och att donationen var svensk tycker jag personligen. 
  • Anonym (Tttt)

    Jag menar att det är märkligt att man går på kvinnor som säg haft ett one night stand i Sverige om vem som är pappa. Hon kan till och med bli av med rätten till underhåll om pappan hittas. Men att i dessa fall accepteras det rakt av att barnet inte får rätt att veta vem som är föräldrar (i andra länder) 

    också att man väljer att göra barnen lika en för att på något sätt dölja (?) att barnet inte är ens eget känns väldigt fel. En grej är ju om man råkar vara lika. Men att öppet sitta och *designa* ett barns utseende känns ju som att man vill släta över barnets riktiga bakgrund på något sätt  

  • Anonym (Tttt)
    Anonym (LK) skrev 2022-05-25 22:28:57 följande:
    På vilket sätt är det egoistiskt?

    Har du haft en dålig uppväxt? kanske söker svar varför du beter dig som du gör.
    Många behöver inte söka sin bakgrund, det skulle inte ens falla dom i tanken på att mamman varit otrogen.
    Dom är nöjda med sin uppväxt.
    Bara för att du har två brunögda föräldrar behöver inte betyda att något för att du fick blå ögon.
    Många vill inte ens veta sanningen, dom vill leva kvar i det dom tror på, dom tror på sin uppväxt, två välutbildade föräldrar genererar oftast välutbildade barn, är det genetiskt? eller kommer det via uppfostran och förebilder.
    Det kan man aldrig veta innan hur barnet ska känna eller hur? Vet flera adopterade och donerade/köpta som är väldigt missnöjda. Det är uppenbart att det är de vuxnas intressen som helt fått styra och barnets intressen som fått stryka på foten. Att sätta detta i system med motiveringen att vissa barn bryr sig inte håller ju inte. Enligt lag och konventioner har barn faktiskt rätt till sitt ursprung och ingenting som vuxna ska sätta käppar i hjulet för. Det är oansvarigt att skticr skaffa barn med någon annan (vid ex äggdonation med en annan kvinna) och sedan inte tillgodose barnets behov av kontakt med sitt hemland, sin historia och sin andra mamma. 
  • Anonym (Tttt)
    Anonym (LK) skrev 2022-05-25 21:41:17 följande:
    Nu är inte detta du berättar helt sant, man ska berätta enligt lag, dvs om barnet växer upp utan pappa, barnet förstår att detta är omöjligt.

    Men om man lever i ett förhållande, där man har fina minnen från sin barndom, man minns hur man kröp upp i pappans famn man minns hans parfym o rakvatten, man minns hur han lärde dig cykla, lärde dig fiska, köra bil, berätta historier o sagor, berättade om hur efternamnet härstammar ändå från vikingatiden där första dokument om namnet dyker upp i kyrkböcker redan 1618 med födelse vart föräldrar bär det unika namnet.

    Det är tillfällen man inte behöver berätta för sitt barn blev till via en donation. man behöver inte riva upp ett barns hela existens, en hel barndom fyllt av minnen bara för att berätta du blev till via donation, av den enkla anledning att det är inte för barnets bästa.

    Finns ingenting som reglerar huruvida kloten faktiskt berättar sanningen. 


    det är väldigt fel att inte berätta. tror det är lätt att säga sådant om man inte själv är det barnet som berörs av detta 

  • Anonym (qqq)
    Anonym (Tttt) skrev 2022-05-25 13:08:55 följande:

    Oj vad intressant!  Kan du länka detta? 


    Nej men att helt ignorera det faktum att den genetiska mamman år inte rätt väg att gå med allt vad det innebär för barnet. 
    Det är ju intressant ur sociala aspekter och medicinska. 


    vidare undrar jag varför då inte surrogatmammor räknas som biologisk mamma enligt samma definition? Då blir ju hon mamma per automatik. 


    Nu kanske jag är helt ute och cyklar men surrogatmammor går ju in i den dealen helt från början med vetskapen att det inte kommer vara deras barn (vill inte har barnet). Varför skulle den personen då få ha vårdnad? 

    Något jag däremot har funderat en hel del på är barn som blir till utan en pappa. Tex när kvinnor åker till annat land och får spermier inseminerade. Sen bor mamman som ensamstående i Sverige, ensam vårdnadshavare. Alla andra barn trycker man oerhört på att de ska ha rätt till båda sina föräldrar.  Till och med pappor som misshandlar, drogar osv är det väldigt svårt att få bort från att vara vårdnadshavare, men de här barnen som föds "utan pappa", där verkar mammans rätt att få skaffa barn väga tyngre? 
  • Anonym (Tttt)
    Anonym (qqq) skrev 2022-05-26 11:25:29 följande:
    Nu kanske jag är helt ute och cyklar men surrogatmammor går ju in i den dealen helt från början med vetskapen att det inte kommer vara deras barn (vill inte har barnet). Varför skulle den personen då få ha vårdnad? 

    Något jag däremot har funderat en hel del på är barn som blir till utan en pappa. Tex när kvinnor åker till annat land och får spermier inseminerade. Sen bor mamman som ensamstående i Sverige, ensam vårdnadshavare. Alla andra barn trycker man oerhört på att de ska ha rätt till båda sina föräldrar.  Till och med pappor som misshandlar, drogar osv är det väldigt svårt att få bort från att vara vårdnadshavare, men de här barnen som föds "utan pappa", där verkar mammans rätt att få skaffa barn väga tyngre? 

    Håller med. det är också väldigt oschysst mot barnet och ytterligare exempel på att barnets rättigheter förnekas 
    jo men i Sverige räknas ju den som bär barnet som biologisk mamma, men inte surrogatmamman. vari ligger skillnaden? 


    ja dealen är att ett par med pengar köper sig tillgång till en annan utsatt kvinnas kropp. 

  • Anonym (LK)
    Anonym (Tttt) skrev 2022-05-26 09:06:29 följande:
    Det kan man aldrig veta innan hur barnet ska känna eller hur? Vet flera adopterade och donerade/köpta som är väldigt missnöjda. Det är uppenbart att det är de vuxnas intressen som helt fått styra och barnets intressen som fått stryka på foten. Att sätta detta i system med motiveringen att vissa barn bryr sig inte håller ju inte. Enligt lag och konventioner har barn faktiskt rätt till sitt ursprung och ingenting som vuxna ska sätta käppar i hjulet för. Det är oansvarigt att skticr skaffa barn med någon annan (vid ex äggdonation med en annan kvinna) och sedan inte tillgodose barnets behov av kontakt med sitt hemland, sin historia och sin andra mamma. 
    Om vi nu ska ta bra exempel, sådan vi kan följa live, så har vi ett utmärkt exempel i artisten Alice, hon slog igenom i idol, hon är från Vietnam, det skapade stora rubriker även där, vietnamesiskt ursprung går till final i Svensk tv.

    Ut över detta så visar det sig att hon är enäggstvilling, dvs dom som har det starkaste banden av alla syskon, både genetiskt och på alla sätt.

    Det blir även ännu bättre att hon är adopterad, dvs inte via donation.
    Det hela slutade med att hon medverkade i spårlöst 2017, hon skulle träffa sin tvilling i Vietnam.

    Mötet beskriver hon som naturligt men ingen av dom kände av det naturliga tvillingbandet, varken hon eller syrran upplevde något särskilt. Mötet blev däremot mycket tydligt att dom haft olika förutsättningar i livet och gjort att deras levnadsförhållande gjort att dom utvecklats olika, sedan värderingar och sätten att föra sig på är helt annorlunda. Fortsätter man sedan kroppsligt där Alice ätit bättre mat, tränar ,så har hon en helt annan muskulatur.

    Hon ger sedan en slutkläm på det hela, där hon berättar att hon alltid varit bekväm med sin familj, och ser bara sin familj som hon vuxit upp med som sina närmast, träffa sin biologiska mor/tvillingsyster var mer en rolig grej, hon nämner även att hon aldrig kunnat relatera till att hon saknar en del av sig själv.
Svar på tråden Fastställande av föräldraskap