• Jonnynilsson

Mer än halva lönen i skatt!

De senaste åtta åren har den socialdemokratiska regeringen höjt 46 skatter. Och nu pratar man om fastighetsskatt, bolåneskatt, beredskapsskatt, gåvoskatt och arvsskatt. Sverige ligger på fjärde plats när man räknar på beskattningen.

Och då har du inte ens hunnit till affären och handla för där går det ännu mer i skatt i form av moms. Och skulle behöva köpa energi i någon form (el eller bränsle) så beskattas den dubbelt med både moms och skatt. Skatt på skatt alltså.

Snart blir det skatt på luften vi andas.

Men det är tufft att betala skatt som någon sa en gång i tiden.

Men vad tycker du? Är skattetrycket ok i Sverige?
  • Svar på tråden Mer än halva lönen i skatt!
  • Flash Gordon
    Friger skrev 2022-05-31 10:11:31 följande:
    Du menar att alla som får flerbarnstillägg skulle få socialbidrag efter för samma belopp? Eller hur tänkte du?

Finns det verkligen inga som har flera barn som klarar av att försörja sig själv?

Då behövs det ju verkligen en signal om att inte skaffa barn som du inte klarar av att försörja...
    Bidrags-tak är nästa politiskt coola grej på området. Uteblivet flerbarnstillägg skall självklart inte bara rakt av ersättas med socialbidrag, inte utan eftertanke.

Blå och gul
  • RebeckaZ70

Läste att regeringen vill införa en särslild skatt som innebär att personer som flyttar utomlands först måste skatta för sina tillgångar!

de nöjer sig inte med att beskatta den som bor i landet utan straffbeskattar den som lämnar!

Det var för väl att jag flyttade innan det införs.

Another wild hearted woman
  • klyban
    Anonym (MED) skrev 2022-05-31 08:54:38 följande:
    Och det är här problemet i dialogen kommer. Det finns ingen som säger att vi ska sänka skatterna och därigenom ge mindre pengar till vården eller att sänkta skatter i sig skulle ge mer pengar till vården. 

Det jag och andra säger är att vi ska sluta lägga pengar utanför kärnuppgifterna och därigenom sänka skatten + kunna lägga mer pengar på vården. 

Tex
    Slopa partibidragen -> mer pengar till vården
    Slopa bidrag till religiösa samfund -> mer pengar till skola och omsorg
    Slopa bidrag till vuxna människors fritidsaktiviteter -> sänkta skatter
    Slopa ett antal myndigheter -> mer pengar till polisen
    Slå ihop ett antal andra myndigheter -> ytterligare mer pengar till vården
    Slopa flerbarnstillägg + barnbidrag (för alla barn alt. att man får barnbidrag för 2 barn eller något) -> mer pengar till förebyggande arbete hos socialtjänsten

osv

Och fullt medveten om att vissa av dessa inte går ihop utifrån att det i ovan tabell ibland är statliga utgifter som minskas och kommunala som ökas. Men det är en bisak i sammanhanget, om staten minskar sina utgifter på skit kan de lägga det till kommunernas och regionernas kassor istället. 

Det enda du berättar är om saker du inte vill ha och glömmer av att andra vill ha.

Det enda som jag ser är intressant och se över, det är flerbarnstillägg över två barn, då vi behöver inte fler barn.

Resten berättar bara att du inte förstår, och vad det ska ge oss vet jag inte, då det ger är inget alls.

Skatt måste sjukvården ha mer av för börja beta av sina problem, mindre betyder att denne peson vill ha en sämre vård än nu, vilket är udda då de klagade bara sekunder före på den dåliga vården.
    Det blir så konstigt när folk med agenda närmar sig en fråga som är mångfacetterad.

Det är nonsens att lägre skatt ger bättre och mer våd för ta vårdskulden, och spelar ingen roll vad du säger, inget kommer ändra det.

Men när man pratar om mer skatt, så tror helt plötsligt man ska strö pengar över sjukvården och helt utan plan, är det så de med agenda tror svart och vitt och sen spelar det ingen roll om det blir galet fel för dom, så står dom ropar om samma fel igen, och allt de berättar är att de vet inget.

Varför gör man så?
    Kanske det är dom som SÄPO varnar för och den desinformation inför valet man får se.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-31 14:56:54 följande:
    Läste att regeringen vill införa en särslild skatt som innebär att personer som flyttar utomlands först måste skatta för sina tillgångar!

de nöjer sig inte med att beskatta den som bor i landet utan straffbeskattar den som lämnar!

Du måste nog läsa mer, det handlade tex om att tjänade pengar inte ska oskattade tas ut ur landet.

Lagen är emot skattesmitare, är din politiska idé att folk ska skattesmitare och att detta är bra saker?
    Eller vad betyder inlägget och med tanke på att det glömdes av?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-31 14:56:54 följande:

Borde vara det här, men väldigt tekniskt

www.bdo.se/sv-se/artiklar-insikter/lagforslag-om-en-svensk-exitskatt-ska-presenteras-for-regeringen-senast-den-15-februari-2024

Exitskatt innebär, som jag förstås förslaget, att regeringen ska ha rätt att beskatta kapitalvinster för fd boende i Sverige efter utflyttning.

Det vill säga, vid pension skriver jag ut mig ur Sverige och flyttar till värmen. Om jag då efter flytt säljer av mina aktier i Fermenta och gör vinst på dessa så ska Sverige kunna beskatta den vinsten. Oklart om vinsten dubbelbeskattas genom att även beskattas i det nya hemlandet.
    Blå och gul
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2022-05-31 15:10:16 följande:

www.bdo.se/sv-se/artiklar-insikter/lagforslag...

Exitskatt innebär, som jag förstås förslaget, att regeringen ska ha rätt att beskatta kapitalvinster för fd boende i Sverige efter utflyttning.

Det vill säga, vid pension skriver jag ut mig ur Sverige och flyttar till värmen. Om jag då efter flytt säljer av mina aktier i Fermenta och gör vinst på dessa så ska Sverige kunna beskatta den vinsten. Oklart om vinsten dubbelbeskattas genom att även beskattas i det nya hemlandet.
    Detta måste väl vara något bra, eller går det emot agendan?
  • RebeckaZ70
    Flash Gordon skrev 2022-05-31 15:10:16 följande:

www.bdo.se/sv-se/artiklar-insikter/lagforslag-om-en-svensk-exitskatt-ska-presenteras-for-regeringen-senast-den-15-februari-2024

Hmmm, Jag sålde min bostadsrätt ett år efter att jag flyttat, jag antar att jag skulle behövt skatta med de ev. nya reglerna.
    Samma med de BTC jag köpte för $200 2011, sålde av en del när vi köpte huset här. antar att jag skulle fått skatta för det också. 

Slapp skatta i Israel då nyinflyttade slipper kapitalskatt de första åren.

Another wild hearted woman
  • Anonym (MED)
    RebeckaZ70 skrev 2022-05-31 15:31:15 följande:

Hmmm, Jag sålde min bostadsrätt ett år efter att jag flyttat, jag antar att jag skulle behövt skatta med de ev. nya reglerna.
    Samma med de BTC jag köpte för $200 2011, sålde av en del när vi köpte huset här. antar att jag skulle fått skatta för det också. 

Ja jag tycker det borde vara rimligt att du betalade skatt på den kapitalvinst du gjorde i Sverige när du sålde lägenheten.  Trodde faktiskt att det redan var så.
  • Flash Gordon

Det är "skattesmitare" som dig som S vill komma åt.
    Blå och gul
  • Anonym (MED)
    klyban skrev 2022-05-31 14:58:11 följande:

Det enda du berättar är om saker du inte vill ha och glömmer av att andra vill ha.

Det enda som jag ser är intressant och se över, det är flerbarnstillägg över två barn, då vi behöver inte fler barn.

Resten berättar bara att du inte förstår, och vad det ska ge oss vet jag inte, då det ger är inget alls.

Skatt måste sjukvården ha mer av för börja beta av sina problem, mindre betyder att denne peson vill ha en sämre vård än nu, vilket är udda då de klagade bara sekunder före på den dåliga vården.
    Det blir så konstigt när folk med agenda närmar sig en fråga som är mångfacetterad.

Det är nonsens att lägre skatt ger bättre och mer våd för ta vårdskulden, och spelar ingen roll vad du säger, inget kommer ändra det.

Men när man pratar om mer skatt, så tror helt plötsligt man ska strö pengar över sjukvården och helt utan plan, är det så de med agenda tror svart och vitt och sen spelar det ingen roll om det blir galet fel för dom, så står dom ropar om samma fel igen, och allt de berättar är att de vet inget.

Varför gör man så?
    Kanske det är dom som SÄPO varnar för och den desinformation inför valet man får se.

Och återigen.

Ingen som pratar om sänkta skatter pratar om mindre pengar till sjukvården utan om mindre slöseri inom andra områden. Då räcker skattepengarna gott och väl till att öka pengarna till sjukvården + till att sänka skatterna.

Ja jag tycker det borde vara rimligt att du betalade skatt på den kapitalvinst du gjorde i Sverige när du sålde lägenheten.  Trodde faktiskt att det redan var så.
Svar på tråden Mer än halva lönen i skatt!