Anonym (MED) skrev 2022-05-31 08:54:38 följande:
Och det är här problemet i dialogen kommer. Det finns ingen som säger att vi ska sänka skatterna och därigenom ge mindre pengar till vården eller att sänkta skatter i sig skulle ge mer pengar till vården.
Det jag och andra säger är att vi ska sluta lägga pengar utanför kärnuppgifterna och därigenom sänka skatten + kunna lägga mer pengar på vården.
Tex
Slopa partibidragen -> mer pengar till vården
Slopa bidrag till religiösa samfund -> mer pengar till skola och omsorg
Slopa bidrag till vuxna människors fritidsaktiviteter -> sänkta skatter
Slopa ett antal myndigheter -> mer pengar till polisen
Slå ihop ett antal andra myndigheter -> ytterligare mer pengar till vården
Slopa flerbarnstillägg + barnbidrag (för alla barn alt. att man får barnbidrag för 2 barn eller något) -> mer pengar till förebyggande arbete hos socialtjänsten
osv
Och fullt medveten om att vissa av dessa inte går ihop utifrån att det i ovan tabell ibland är statliga utgifter som minskas och kommunala som ökas. Men det är en bisak i sammanhanget, om staten minskar sina utgifter på skit kan de lägga det till kommunernas och regionernas kassor istället.
Det enda du berättar är om saker du inte vill ha och glömmer av att andra vill ha.
Det enda som jag ser är intressant och se över, det är flerbarnstillägg över två barn, då vi behöver inte fler barn.
Resten berättar bara att du inte förstår, och vad det ska ge oss vet jag inte, då det ger är inget alls.
Skatt måste sjukvården ha mer av för börja beta av sina problem, mindre betyder att denne peson vill ha en sämre vård än nu, vilket är udda då de klagade bara sekunder före på den dåliga vården.
Det blir så konstigt när folk med agenda närmar sig en fråga som är mångfacetterad.
Det är nonsens att lägre skatt ger bättre och mer våd för ta vårdskulden, och spelar ingen roll vad du säger, inget kommer ändra det.
Men när man pratar om mer skatt, så tror helt plötsligt man ska strö pengar över sjukvården och helt utan plan, är det så de med agenda tror svart och vitt och sen spelar det ingen roll om det blir galet fel för dom, så står dom ropar om samma fel igen, och allt de berättar är att de vet inget.
Varför gör man så?
Kanske det är dom som SÄPO varnar för och den desinformation inför valet man får se.